Hur märker man ....

Sv: Hur märker man ....

Hundar brukar nagga sig runt rumpan och "åka kana" samt om de blir stora, skita platta korvar.
Har tyvärr mindre erfarenhet av katter men det borde ju vara liknande symptom..
Det som händer om man inte gör ngt är att analsäcken spricker och du får en fistelgång ut genom huden.

Min katt hade det för några veckor sen.. han blev svullen runt anus och en bit på svansroten.. usch, det var inte roligt.. men han fick penicilin o är frisk idag:rofl:

Lånar tråden lite bara..
Kan en katt "åka kana" ibland utan att det behöver vara analsäcksinflammation eller nåt annat då?

Kan en katt "åka kana" ibland utan att det behöver vara analsäcksinflammation eller nåt annat då?

Ja, det vanligaste är väl om det fastnat en bajskorv. Så försöker katten bli av med det.
Eller om det fastnat nåt annat. Eller om det kliar...
Fast katter brukar inte få springmask iaf...

Sedan på tal om analsäckinflammation. Det är också vanligt att katten försöker tvätta sig där. Och då får den också ofräsch lukt från munnen...
Veterinären får klämma ur innehållet. I ett senare skede får det kanske kompletteras med antibiotika.

Okej, så inget att oroa sig för alltså. Men har dock inte märkt att något av det du nämnde har inträffat, att något har fastnat eller så.. hm..

Liknande trådar

Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 198
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej, Vi har en "bonuskatt" som har blivit tovig som fasiken på höfterna, tovor stora som handflator. Det brukar komma tovor som går att...
Svar
9
· Visningar
802
Senast: Nikan
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har två Birmapojkar som nyligen fyllt ett år. De har tidigare ätit Royal Canin kitten, pga lagom små bitar. Torrfodret är inte deras...
Svar
11
· Visningar
458
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025