Hur mäter man...

Eembla

Trådstartare
Vet inte om det är jag som är trög men jag fattar inte hur jag ska mäta hästen för att få rätt bomvinkel till sadeln. Har idag försökt med ett formbart stålband som jag lagt över hästen där främre delen av sadeln ska ligga. Hur jag än mäter blir det inte mer än ca 90 grader på vinkeln. Om jag kollar på tex Sellas koppjärn så motsvarar 95 grader storlek XS, det kan inte alls stämma då min häst är ganska bred...Testade tex en Lippo Island i strl Wide, den var inte tillräckligt bred. Hur 17 ska jag mäta?

Sv: Hur mäter man...

Mäter du på rätt ställe?

Jag använder mig uteslutande av tumstock och gradskriva nu för tiden. Ger mest exakt reslutat + att det är så smidigt.

Dela tumstocken på mitten tryck till där det är tänkt att ortspetsarna ska ligga, mät gradantalet med gradskivan.

Sv: Hur mäter man...

Har provat med tumstock tidigare, blev drygt 90 grader då med...
förstår inte vad jag gör för fel. Ngn som har tips om sida som visar hur mätning går till i bilder?

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 861
Senast: IngaLena
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 596
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 424
Senast: oki
·
Utrustning Har ett fullblod och en meredith 17/34. (ca 90 grader?!?) Pga av olika orsaker så är hästen annorlunda nu mot när sadeln köptes och...
Svar
9
· Visningar
1 449
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka