Sv: Hur medveten är hästen vid lugnande?
Det borde egentligen en veterinär berätta, (det kanske dyker upp någon här), men min erfarenhet är att Plegicil inte alls är lika pålitligt och inte lika effektivt. För att det ska funka måste hästen vara lugn när den får det och slappna av i lugn och ro medan det får verka. Vilket också tar längre tid, om man ger det oralt. I vissa fall har det inte haft någon märkbar effekt, i värsta fall har hästen "snedtänt" och blivit värre och inte kunnat skos alls. Så jag rekommenderar att ha en veterinär på plats som kan ge tex Domosedan. Det finns andra medel också att ge men på kliniken jag var på gav de Domosedan, ofta blandat med Turbogesic (?stavning) som är smärtstillande.
Är det skoning det gäller, eller? Naturligtvis tar man bara till droger som en nödlösning, det är inget jag rekommenderar till vardags. Men kan ett par skoningar med lugnande hjälpa hästen att tycka att det är drägligt att bli skodd i framtiden så tycker jag att det är en bra lösning. Alla förlorar ju på att skoningarna blir stökiga, hästen, ägaren och hovslagaren. Vissa hästar är riktigt rädda, då känns det ju inte bra att tvinga sig på dem, och man kan kanske inte vänta med att sköta hovarna tills hästen fått förtroende för en. Dessutom så är det inte säkert att hästen litar på hovslagaren även om ägaren lyckats vinna dess förtroende. Men självklart är det målet.
Lycka till, vad det än gäller!