Hur minska kraftfodret?

Harbor

Trådstartare
Vår ponny får Racing pony 3 gånger om dagen, 0,75+0,75+ 1 l. + ca 6 kg hö.
Den är ganska rund och vi har fått rådet att minska på kraftfodret. Vad är bästa sättet att göra det på? Minska lite från varje måltid eller t.ex ge 0,75+ 0,5 + 1l? Vilken tidpunkt på dagen behöver den minst respektive mest? Jag vågar inte göra detta utan att få råd av någon eftersom jag hört att alla foderförändringar måste göras ytterst försiktigt.

Sv: Hur minska kraftfodret?

Att man ska vara försiktig med foderförändringar gäller mer när man börjar med nytt foder,alt byter. Jag skulle ta bort mitt på dagen i första hand. Mängd och så i övrigt vågar jag inte råda om.

Ja, mitt förnuft säger också att man skulle kunna minska på mitt-på-dagen målet i första hand. Några deciliter till en början.

Ta bort kraftfoder går utmärkt att göra från en dag till en annan. Det är när man lägger till eller byter ut foder som man ska vara försiktig och vänja in.

Vad anser ni om mängden som han fått hittills? låter det mycket eller normalt?
Han rids en timma om dagen och väger kanske ca 450kg.(147 hög)

kraftfoder ger man endast för att kompletera stråfodret i foderstaten. när tex. protein eller energi nivån är för l´åg.
gör en seriös uträkning för att se vad behovet är. det förutsätter att stråfodret är analyserat.

varför ger du kraftfoder överhuvud taget?

450kg låter som en jätte ponny?!

Vad har du för värde på ditt hö? Alltså varför ger du kraftfoder? vad är det du behöver komplettera?
6 kg hö är väldigt lite för 450 kg häst, vår ena som väger det äter minst 10 kg grovfoder/dygn oftast mer. Om han får under 8 kg så blir han en väldigt otrevlig häst.
Vad är det du behöver höja med hjälp av kraftfodret? Kan du inte ge mer hö istället?

Man kan ta bort kraftfoder helt från en dag till en annan, det är när man ska vänja in eller byta sort som man måste vara försiktig och vänja in långsamt. Även nytt grovfoder måste vänjas in långsamt så att man ger från två partier, det gamla och det nya under minst två veckor innan man byter helt.

Vad anser ni om mängden som han fått hittills? låter det mycket eller normalt?
Han rids en timma om dagen och väger kanske ca 450kg.(147 hög)
Är det nu när han är fet som ni uppskattar att han väger 450 kilo, eller är det när han är normalviktig? Jag har en grov modell på ponny hemma som är 146 cm. Hon är smällfet och väger (enligt lansmärkesmätning) 490 kilo nästan. Normalvikten för henne uppskattar jag till strax över 400 kilo. Och då är hon som sagt en ganska grov typ av ponny.

Ni kan kanske kolla med veterinären vad han/hon uppskattar att din ponnys normalvikt skulle vara Då vet du ju vilket mål du har.

Sedan angående kraftfodret så är det som andra sagt redan, bara att ta bort från en dag till en annan. Jag skulle om jag var du och inte hade någon analys på grovfodret, ta bort kraftfodret (någon näve i krubban när de andra får gör inget), lägga till något kilo hö, skicka in en tuss hö för analys, och sedan försöka få till en vettig foderstat till din häst när du fått svar på analysen.

Jag vet att det är jättelätt att tro att hästar måste ha kaftfoder (det har ju varit tradition i häststall så länge) men sannolikt behöver nog inte din häst det(i alla fall inte nu när han är fet). Fundera också på hur hårt (i ärlighetens namn) hästen går varje dag. Räkna själv hur lång tid du skrittar, travar respektive galopperar varje pass. Är hästen jättesvettig när ni är klara? Beror det på att den arbetas hårt eller beror det på att den kanske har mycket päls? Fundera lite på sådana saker, så ska du se att du får ordning på ponnyns vikt så småningom :)

Vi har haft ponnyn sedan början av januari och vi följer bara foderanvisningarna den fått på förra stället.
Han står på ett stort stall där de delar ut ensilagehö. Har inte den blekaste aning om näringsinnehållet.
Jag är inte säker på hans vikt, utan har försökt bedöma den med hjälp av måttbandsmätning. Här är en bild, ni kan ju titta om ni tycker han ser smällfet ut:
http://www.aijaa.com/v.php?i=5704699.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5759690.jpg

:confused:

Nu tycker jag du ska ta reda på TS halten i ensilaget med en gång!
Är det ett normalblött ensilage så får han mindre ensilage än vad som är lagligt!

Mina äter ett hö som är betydligt torrare än ensilage, och väääldigt mkt näring i, de väger mindre än din och äter 10-12 kilo/dygn, mer om det är väldigt kallt.

Man kan inte bara kopiera en foderstat rakt av, så fort man byter hö/hösilage/ensilage så måste man tyvärr räkna räkna ut ny foderstat.

Utan värden kan jag inte hjälpa dig så mkt mer än att jag skulle säga att ta bort det mesta av kraftfodret och ge honom 10 kg ensilage istället, ev mer beroende på värdena.... men vet man inte värdena så är det som sagt svårt att veta innan det är för sent...

Jag skulle ta bort allting. Fionns ju ingen anledning att ge det om man inte har någon bra anledning att ge det.
Dvs om man ändå inte har värdena i höet, och hästen är tjock så är det bara onödigt att ge den kraft.

Däremot måste jag säga att det låter lite illa om du bara ger 6 kg silage?
Även om det är torrt så är det absolut väldigt lite.
Även om det vore torrhö skulle jag personligen ge några kg mer, det är ju en stor ponny du har.

Han fick ca 10kg på gamla stället, vilket stallpersonalen på nya stället förundrade sig över och tyckte var helt otroligt mycket. Och eftersom han är lite rund så tyckte de att 6 kg är en lämplig mängd. Ska fråga dem om höanalys.
Dessutom har de sagt nu efteråt att han inte alltid ens äter upp denna mängden.

Han fick ca 10kg på gamla stället, vilket stallpersonalen på nya stället förundrade sig över och tyckte var helt otroligt mycket. Och eftersom han är lite rund så tyckte de att 6 kg är en lämplig mängd. Ska fråga dem om höanalys.
Dessutom har de sagt nu efteråt att han inte alltid ens äter upp denna mängden.

Om han inte äter upp 6 kg ensilage så är det antingen fel på ensilaget eller så har hästen problem med tänderna. 6 kg är lite men 6 kg ensilage är verkligen på tok för lite och lär ge hästen problem med magen om du fortsätter ge så lite.
De i ditt stall verkar väldigt okunniga om de tycker att 6 kg ensilage är en lämplig mängd för en häst av den storleken som din är. Man brukar säga att minimum är 1 kg ts/100 kg häst. Det motsvarar ungefär 1,5 kg hö/100 kg häst.
Din häst ska alltså ha som minst 6,75 kg hö och beroende på vad ts halten är av ensilaget så behöver han absolut mer än 6 kg. Detta är alltså minimum, det är vad man absolut inte får understiga och man bör bara ge så lite om hästen verkligen måste banta.

:bow: på det. 6 kg ensilage ÄR på tok för lite! Och en frisk ponny med bra tänder borde inte ha några som helst problem att äta upp det (givetvis förutsatt att det håller god hygienisk kvalitet).

Till TS:
Det är så tråkigt med den okunskap som florerar kring foder, och dina stallägare verkar onekligen okunniga. Banta inte genom att dra ner på höet. Se istället till att hästen får det den behöver via grovfodret, och minska ner på kraften.

Fick idag veta av stallägaren att höet har 22%fukt(vatten?), 10,2% socker och 7% protein. Vad säger det er som vet?

Frågan är vad stallägaren menar med det... hm..

Brukar annars anges torrsubstans, MJ och smältbart protein...

Undrar om det är det hon menar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och... 2
Svar
26
· Visningar
4 339
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 670
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 674
Senast: Alazan
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka