Hur minska kraftfodret?

Sv: Hur minska kraftfodret?

Om hästen inte ens äter upp en så stor mängd som är det minsta att ge enligt lag så skulle jag ta den till vet. omedelbart!

Det låter verkligen inte bra!

Men om en 400kg häst äter 6kg av ett grovfoder på 78% så är det visserligen lite men över 1kg ts per 100kg häst.
// Linda

Med så pass mycket kraftfoder så orkar han nog inte äta mer hö. Ta bort kraftfodret och öka högivan istället!

Det kanske det blir:o

Läste bara vad som skrevs tidigare i tråden.

Vilket fall som så skulle jag bli riktigt orolig om jag inte fick i en så stor ponny mer än 6 kg hösilage. Och att den dessumtom lämnar..

TS: Ta bort ALLT kraftfoder och ta den till vet. om den absolut inte vill ha mer grovfoder. Kanske det är ngt fel på tänderna? Sen kanske den inte trivs eftersom att den bara går ute 4 h/dygn? Det kan ju också vara en anledning till att den inte äter tillräckligt.

Kraftfoder ska vara ett kompliment till grovfodret om det är dåliga värden. Det är ingen basföda som hästen måste få utan det är endast ett påfund från människans håll. Hästar är grovfoderomvandlare och är gjorda för att äta mkt grovfoder.

Fick idag veta av stallägaren att höet har 22%fukt(vatten?), 10,2% socker och 7% protein. Vad säger det er som vet?

Jag tror inte vi är kapabla att ge dig råd om hur mkt din häst ska ha för vi vet för litet om ditt foder.

OM, men bara om det är finska koanalysvärden i standardformat så är det rätt litet näring i silaget. Genomsnittet på alla analyser i Finland förra året var ca 50 gr socker per kg torrsubstans och 14 gram råprotein % i torrsubstans.

10 gr är alltså väldigt litet socker tydande på en sent skördat vall och därför också inte så mkt råprotein 7% Smältbart råprotein borde i så fall ligga på 75-50 % av 7 dvs ner mot 35 gram smältbart råprotein per kg ts och ca 165-200 i 6 kg foder vilket rimligen inte täcker hästens behov.

I så fall behöver han proteintillskott. Racing pony innhåller litet protein och är inte det mest lämpliga för att fylla proteinbehov där man kanske inte vill ha så mkt energi på köpet. Det är mkt troligt att energin är tillräcklig för i senare skördat hö kommer energin från fibrerna snarare än sockret.

Om det stämmer att det är finska standardkoanalyser tycker jag det är rimligt att ge ett kraftfoder med mer protein och nöja sig med att han inte vill äta mer stråfoder, han får ändå i sig minimimängd

MEN om det inte stämmer att det är sådana värden då gäller inte mitt resonemang alls.

Det är svårt att på bilderna bedöma hästens hull. Känner man revbenen tydligt eller är det många cm fett emellen huden och revbenen? Hur är musklerna – är det fina filéer längs ryggraden eller sticker kotorna upp tydligt?

HH

Vad som är din skyldighet som ägare är att du ser till att läsa på om hästars näringsbehov. Att läsa nån ynka liten bok om foderlära är faktiskt det minsta man kan begära om man tagit på sig ansvaret för ett levande djur. Så länge du inte begriper grunderna så kan folk slå i dig precis vad som helst och den som riskerar att bli lidande är din häst (och din plånbok). Det är inte andra som ska bestämma vad din häst ska äta det ska du göra men för det behöver du ta reda på fakta.

Vill du börja någonstans så har SLU (statens lantbruksuniversitet) en bra sida.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Och HelenaHandberg, som svarat ovan, har under lång tid här på bukefalos visat att hon besitter stora kunskaper om foder så hennes råd är verkligen värda att lyssana på.

Senast ändrad:

Helena, du känner till att Pony racing har "lite" protein. Vi ger ju samma foder som han fått på förra stället och mått bra av. Har du något annat foder att rekommendera?

Vill bara påpeka att analysen visar 10,2% (blir 102 gram / kg) socker enligt texten och inte 10,2 gram!

Ja Harbor anger 10 %. Men om det är en vanlig finsk analys så ska sorten för socker vara gram per kg ts inte %. Det finns i hela ensilageanalysdatabasen enstaka prover som har så mkt som100 g socker per kg ts. Men det är tidig första skörd med höga proteinvärden så det är svårt att få i hop med Harbors proteinvärde på 7 %. Så om det är finska standardanalyser så har sorten angivits fel. Om det är ngn annan analys så faller förståss hela mitt resonemang.

Harbor - Racing har ju proteinkoncentrat också. Men obs att det jag skrev bygger på att att det är ett sent skördat proteinfattigt hösilage analyserat på finskt standardvis. Hur var hullet och överlinjen påhästen?

HH

Han äter antagligen inte samma hö som på förra stället så
det är ganska enkelt att samma foder kanske inte passar:)

Genomsnittet på alla analyser i Finland förra året var ca 50 gr socker per kg torrsubstans och 14 gram råprotein % i torrsubstans.
10 gr är alltså väldigt litet socker tydande på en sent skördat vall och därför också inte så mkt råprotein 7% Smältbart råprotein borde i så fall ligga på 75-50 % av 7 dvs ner mot 35 gram smältbart råprotein per kg ts
HH

Det finns i hela ensilageanalysdatabasen enstaka prover som har så mkt som100 g socker per kg ts. Men det är tidig första skörd med höga proteinvärden så det är svårt att få i hop med Harbors proteinvärde på 7 %.
HH

Jag tycker att detta med sockeranalyser är intressant. Men jag är inte riktigt med på vad du menar, känner mig lite trögtänkt. Jag tycker att 50 gram socker verkar vara ganska lite för att inte tala om 10 g/kg ts som måste vara pyttelite. Om det handlar om en hästanalys av NSC. I rekommendationer för hästar som bör äta lågsockerhaltigt hö så är 10% ett hö med lågt NSC innehåll.
Ts grovfoder är uppenbarligen plastat men så pass torrt att jag antar att sockerhalten är som i ett hö och inte lägre som i ett ensilage. Nu var det antagligen frågan om en annan typ av analys men kan sockerinnehållet verkligen skilja så mkt? Jag trodde att det var omöjligt att ett hö kan innehålla 1 % socker såvida det inte är väldigt sent skördat - kanske.
Ett sådant hö skulle jag vilja ha till min ponny fast med mer proteiner.

Jag tänker säkert fel någonstans och det är kanske en fråga om olika kolhydrater.

Detta var ju ett silage och det vattenlösliga sockret (WSC) förvandlas i större eller mindre omfattning till jäsningsprodukter i sileringsprocessen. Men återigen så vet vi ju inte vad värdena i Harbors analys exakt stod för.
Inte heller vet jag vad den finska databasen menar med socker. De kan mena just socker (sucrose, glukos,fruktos) eller Socker och fruktan eller WSC – watersoluble carbohydrate- eller NSC -non struktural c eller NFC –non fiber c.
Men proteinvärdet kan vi nog sluta oss till att det lågt i alla fall!
HH

Tack för svaret.

Jag förstår vad du menar.
Och detta med socker är ju ngt som tycks kunna betyda lite vad som helst.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6368035.jpg
Så här ser vår häst ut idag. Ser den tjock ut? Mager är den ju inte heller förstås men helt ok. Tror också på att det var många missuppfattningar då sist när jag skrev den här gamla tråden. Höet visade sig vara torrt hö som vi hade och inte ensilage. Hade missuppfattat de finska termerna och motsvarigheten till svenska. Och hästen vägde nog inte 450kg. Köpte ett riktigt vikt-måttband frpån Hööks och det visade 360kg. Vet ju inte om det stämmer heller förstås. Har inte haft möjlighet att väga den på våg. Är nu inne på att gå över till havre så småningom.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6368035.jpg
Så här ser vår häst ut idag. Ser den tjock ut? Mager är den ju inte heller förstås men helt ok. Tror också på att det var många missuppfattningar då sist när jag skrev den här gamla tråden. Höet visade sig vara torrt hö som vi hade och inte ensilage. Hade missuppfattat de finska termerna och motsvarigheten till svenska. Och hästen vägde nog inte 450kg. Köpte ett riktigt vikt-måttband frpån Hööks och det visade 360kg. Vet ju inte om det stämmer heller förstås. Har inte haft möjlighet att väga den på våg. Är nu inne på att gå över till havre så småningom.
Lite svårt att avgöra i den vinkeln, men inte tycker jag att den ser ut att vara särskilt tjock nu inte. Runt 350 kilo är nog rätt lagom för en ponny av den typen och storleken du har så försök hålla den som den är nu. Och, du... Det är verkligen en underbart fin ponny du har, var rädd om den:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och... 2
Svar
26
· Visningar
4 339
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 670
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 674
Senast: Alazan
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka