hur mkt formar sig en syntetsadel?

O

_otursbarn_

funderar på å testa såna.. men HUR mkt formar dom sig? :confused:
 
Enligt min sadelmakare formar den sig så gott som ingenting, så hon tyckte absolut inte att vi skulle skaffa en sån när vi var så sadeljakt. Det finns ju faktiskt lädersadlar att få tag på till samma priser. Bara man har tålamod hittar du säkert nån till slut... :)
 
Jag hade en ny Griffin sadel hemma på prov. Den låg ganska högt över hästen när jag la på den men redan efter ca 15-20 minuter så hade den satt sig jättemycket! Tyvärr så var bommen något för mycket bananformad för min pålla så den glappade bak så det blev ingen sådan.

Det var alltså stor synlig skillnad på före och efter provturen!
 
griffin formar sig bra tycker jag,
de är ju "höga" i början och "sätter" sig sen och formar sig efter hästen så gott det går.
men det är väl olika beroende på märken och häst kankse?
 
Köpte en Griffin för ca 2 månader sen, tycker att den ligger högt över manken precis när jag sadlat men efter bara någon minuts ridning har den satt sej. Jag tycker egentligen att det ser ut som att sadeln är för trång.. jag har den bara i väntan på att jag ska hitta rätt sadel (inte det lättaste) men faktum är att hästen har på dom här två månaderna fått ordentilgt mycket mer musker över ryggen & på sidan av manken - så hästen verkar trivas med sadeln och det är ju det viktigaste..
 
ok! tack allihopa! :bow: NU blir det en syntets dressyrsadel! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 991
Senast: villhöver
·
Övr. Hund Hejsan! Finns det någon här som har åkt till Tyskland med en Staffe? Vilken form av mental test behöver man göra för att få ta med sig...
Svar
4
· Visningar
1 253
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: Buongusto
·
Utrustning Funderar på sadelhängare. Jämför en av metall som är formad lite som en hästrygg eller en hängare i trä eller metall som är helt rak...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp