Hur mkt kostar det att köpa mark?

Sv: Hur mkt kostar det att köpa mark?

Är nog otroligt svårt, de beror på vad det är för jord osv. kolla bland gårdsannonserna, där brukar de stå "Taxeringsvärde: 2.768.000 kr (Fastställt år 2005) fördelat på tomtmarksvärde 162.000 kr, bostadsbyggnadsvärde 947.000 kr, åkermarksvärde 300.000 kr, ekonomibyggnadsvärde 1.359.000 kr"

hektar priserna på åkermark brukar ligga mellan 30-50000:- beroende på jordens bördighet. Jag tror att det enklaste sättet att få reda på pris är att ringa till LRF (lantbrukarnas riksförbund) och fråga. Så att du får ett hum om vad det brukar ligga på där just du bor.
Vi blev erbjudna 50000:-/ha av bonden som arrenderar en del av vår mark. Men vi bor i västergötland. (sålde inte)

Beror på vart du köper. Våran gård är taxerad till ca 500.000. och då har vi 10 ha mark. Men marken är backig och stenig även ngr rätt bra åkrar. Det blir perfekta unghästhagar, de lär sig verkligen att lyfta på fötterna och hoppar glatt över stenar och diken

Enligt fastighetsmäklare på LRF kan priset gå upp till 60.000 kr/ha om det är bra jord, eller väldigt eftertraktad mark, typ på kusten (Halmstad, Falkenberg, Varberg, Kungsbacka). :crazy: Kommer du lite inåt landet sjunker priset rätt rejält.

50-80.000 om det ligger bra till dvs någorlunda nära städerna. 100.000-150.000 blev vi erbjudna att köpa för. Vi tackade nej pga det höga priset. Nu ångrar jag mig trots det eftersom jag behöver mer mark. Men bönderna gillar att ta rejält betalt av hästfolk...

Det är omöjligt att säga. Om det är bra åkermark så kan priset vara högt. Här i Skåne kan mark betalas över 200 000 kr/ha faktiskt. Och Halland är väl inte så väldigt annorlunda.

Det beror helt på vilken klassifisering jorden har. Dvs hur bra den är att odla på. Om det är klass 10 jord som är den bästa att odla på så kostar 1 hektar ca. 100 tusen här där jag bor i skåne, men är den eftertraktad på grund av läget kan det bli ännu högre.

Det beror helt på vilken klassifisering jorden har. Dvs hur bra den är att odla på. Om det är klass 10 jord som är den bästa att odla på så kostar 1 hektar ca. 100 tusen här där jag bor i skåne, men är den eftertraktad på grund av läget kan det bli ännu högre.

Det låter som ett fyndpris tycker jag! det beror förvisso på var i Skåne vi är men ute på slätten med klass 10 jord så hamnar det lätt på 200 000 kr per ha. Är det mark atttraktiva områden så kan det även hamna på 300 000 kr/ha.

Men som sagt. Det går inte att säga generellt. Det är från fall till fall.

Japp, det är det jag menar att det beror helt på efterfrågan och hur attraktivt området är.

Japp, det är det jag menar att det beror helt på efterfrågan och hur attraktivt området är.

Utanför Eslöv, där vi bor, har vi under de senaste 5-6 åren betalat 15 kr/kvm (alltså 150 000/ha) för kommunens åkermark som ligger i träda. Hur odlingskvaliteten är vet jag inte, men precis där vi bor är inget jätteattraktivt och efterfrågat område.

Jag kan ju inte säga vad priserna ligger på generellt sett, vet bara vad vi själva har köpt och sålt för. Men då gäller det mark som köps och säljs mellan bönder med syfte att bruka marken/odla den. En del bönder som säljer av mark tar kanske extra betalt för att de säljer till hästfolk som de vet betalar för sig.

Vi betalade ca 260,000 kr per hektar, 3 mil fr Gbg. /Jezz

Liknande trådar

Anläggning Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som... 2
Svar
33
· Visningar
2 618
Juridik & Ekonomi Läser på kommunens sida att det kostar 30-60 kr/kvm att arrendera mark för bete el odling. Vet inte om jag är korkad men skulle det...
Svar
12
· Visningar
678
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 486
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 578
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka