Hur mkt kostar det att röntga en häst inför ett köp?

Sv: Hur mkt kostar det att röntga en häst inför ett köp?

Menar du en exportröntgen?

Det brukar variera oerhört från klinik till klinik. Även pris/plåt varierar från olika kliniker.

En vanlig röntgen ev. export. Sånn ca-vad kan det kosta, typ från-till pris?
Vill röntga hästen före köp bara för att vara xtra säker.

Ingen som vet? :(

Har för mig att exportröntgen på kliniken här kostar 2400+moms. Då ingår falanger fram, falanger, hasled & knän bak.

Oh, holy moly crap.... Men men det är alltid bäst att vara på den säkra sidan då. Tack för svar :bow:

Har hört nån som tagit 1000-lappen för det..

Mellan Sverige - eller syd? Det var ett bättre pris ;)

Natali skrev:
Ja hur mkt kan de kosta ca för en röntgen av häst inför ett köp?

Vi betalade 2200:- + moms i februari (som säljare) och 2400:-+moms nu i juli ( eg en undersökning). :cry:

Sist jag kollade (det var i o f s fyra år sedan ungefär) skilde det sig nästan 1500 kr mellan ATG och min "vanliga" klinik.

Om det inte är en väldigt dyr häst som man måste röntga för att få den försäkrad så är det ju ingen garanti för att allting syns. Plåtarna är ju bara framifrån och från sidan och det kan ju finnas andra fel som inte syns på dessa plåtar. Låter som en massa pengar i onödan om man inte redan misstänker fel förstås.

När jag sålt billigare hästar har jag faktiskt inte tillåtit röntgen av hästen. OM det finns något på plåtarna (som alltså inte påverkat hästen eftersom den är igång och gått UA genom besiktning) står jag som säljare med en häst som jag måste upplysa om har röngenförändringar. Detta gör att en ev. köpare inte kan försäkra utan reservation och troligen kommer hästen inte att få den chans den förtjänar. ÄVEN om den kan hålla livet ut utan problem.

För att inte starta tredje världskriget härinne kan jag också meddela att jag inte röntgar de hästar jag köper, som ligger i lägre prisklassen. Jag vill att de är friska och sunda (går UA på vetbesiktning hos min duktiga veterinär) men jag vill INTE veta saker som möjligen inte har någon betydelse men inverkar på möjligheten att försäkra.

Självklart ska man röntga om man misstänker problem eller hästen ligger i en prisklass där det krävs.

Senast ändrad:

Min kompis funderade på att röntga en häst förra året på klinik o jag har för mig att det inte kostade mer än drygt 900.. Klinik i NV skåne.

Tack för alla svar - orsaken till att jag vill röntga är för att tidigare i annonsen så stod det ingenting ang. rötgen, men nu stod det plötsligt att man kan röntga h*n mot egen kostnad - blev lite paranoid då och passade på att fråga vad det kan kosta. Själv så har jag aldrig röntgat någon av mina hästar, men denna gången så känns det lite som en viktig del av köpet *jag är säkert bara paranoid*

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 251
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 605
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 064
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka