Hur mkt väger min häst?

HannaZ

Trådstartare
han är ett litet halvblod, proportionerlig och ca 152 cm i mankhöjd.

Någon som vill ge sig på en kvalificerad gissning?!
 
Ta reda på hästens bröstomfång. Alltså mät hästen precis nedanför manken och så runt om. Sen använder du denna formlen nedan eftersom detta är den som stämmer bäst. (ialla fall på min) Min väger 594 kg på våg och enligt formlen 596 kg.

Formel:
4,3 * bröstomfång + 3 * mankhöjd -785 = vikten

Min är 204 cm runt om och 1,68 hög så kan du se att det stämmer ganska bra.
 
Tjaa, ca 450...475 kanske. Min häst är lika hög som din..halvblod också...Har inte mätt än, men hon kan omöjligt väga mer än så. Hennes mor som var en stabbig typ och 163 i mankhöjd mätte jag till 525 kg...Min pålle är nättare modell...så jag antar mina gissningar stämmer. Ska mäta snart.
 
Min som var 147 cm, proportionerlig och lite överviktig (hmm) vägde 455 kg på våg. Så det är nog en rimligt vikt på din kan jag tänka. Normalvikten för min var ca 425 kg.
 
Hööks måttband har inte stämt på en enda häst vi provat på och sen vägt på våg efteråt :smirk:
 
min vägde enligt formrln (4.3*bröstomfång+3*mankhöjd-785=vikten) 439 kg. Han är ett halvblod på 1.50 i mankhöjd.

M.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Eloise
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
708
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 310
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Hage
  • Vikten av unghästbete
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp