hur motionerar ni era hundar?

Jag går lösa promenader i skogen, samt att min hund får "leta stenar att hoppa upp på i skogen" samt leta mattes kotte osv.

Utöver det så tränar jag lydnad, agility och personspår samt skall börja med viltspår.

Tillräcklig stimulering för en klipsk pudel i alla fall! :cool:
 
Leo tränas i sandtag och ibland cykling, på vintern
drar han bildäck och på sommaren simmar han,
det är väl de saker som är mer "muskeluppbyggande",
annars så är han lös i skogen varje dag, ibland blir det lååånga koppelpromenader, men det är inget som jag "favoriserar".
I övrigt så tränar vi lite sök,spår,uppletande, och lydnad (förstås).
Det är ju den "mentala" träningen som tröttar ut hunden.
julia_v
 
På vintern kör jag drag på skidor, fenomenalt roligt och jobbigt för både mig och vovven. Under icke-snösnäsing cykeltränar jag honom med cykelsele och s.k. "Springer" då han får dra mig även där och inte bara springa bredvid. Blir några mil i veckan.

Därtill förstås fritt bus i skogen och långpromenader, men det räknar jag inte som någon träning/ansträngning för honom.
 
När barnen är hemma får de gå ut varsin morgonrunda med Lilla Nilla. Först är Sara ute i ca 50 minuter och sedan Emil i ytterligare ca 50 minuter. Nu när skolan börjat får hon bara en runda med mig.

Sedan tar jag mitt på dagen turen, då jag fortfarande (tyvärr) är arbetslös. (När jag får ett jobb skall hon få följa med husse till jobbet.)

När Sara kommer hem från skolan får hon gå en promenad.

När sedan Emil kommer hem från skolan far han, oftast, ut och joggar med vovven i ca en timme.

Sen så är det en kortare kisspromenad på kvällsidan.

I höst har vi tänkt anmäla henne till en unghundskurs/lydnadskurs för att hon skall utöver det "vi tränar" (sitt, ligg o.dyl.) henne få lite hjärngympa.

Har tänkt ta med henne då jag kör hästarna så småningom när hon blir äldre.

:bump:Helen :bump:
 
Sv: hur motionerar ni era hundar?

När kan man börja motionera hunden så mkt? Du verkar ha väldigt bra koll så jag valde att fråga dig...
Man får väl inte träna hunden i agility innan 1 års ålder?
Hur mkt kan man motionera en 10 mån valp utan att det blir skadligt för leeder mm...
På valpkursen en kompis gick så dom att man inte skulla ta långa promenader varje dag för att det var skadligt, både för kroppen och huvudet... Lättare att bli rastlös tror jag att de menade...
Hade varit jätteBRA att veta då jag tycker att lilla flickan blev lite tjock efter sitt första löp... Hon blev även skendräktig och satte mjölk... Kan detta ha ett samband?
Hon är väldigt aktiv dagligen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 714
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp