Hur motiverar ni er i det här vädret???

diamonia

Trådstartare
Det regnar på snedden, vattnet rinner inte undan i hagarna, hästarna vill inte gå ut, det är lera överallt dvs ute, inne, i bilen, på hästarna, upp till låren på mina byxor :eek: .

Dessutom har jag ingen häst att rida på utan sköter bara om 6 hästar och det känns som om jag bara mockar...

Hur motiverar ni er sådana här vintrar???

Det blir bättre här hemma, vi bygger stall och anlägger hagar men allt står stilla pga den blöta marken... Just nu känns det som om jag snart kommer att boka en enkelblijett till något varmare ställe...

Sv: Hur motiverar ni er i det här vädret???

Biter ihop och säger högt för mig själv "Det blir snart bättre, det blir snart bättre..":D Även om det känns helt hopplöst just nu...:(

Behandlar mugg, härdar ut, passar på när det är uppehåll (att rida i paddocken), rider över till grannens ridhus och muntrar upp mig med lite piaff :D

Bra fråga! Jag glädjer mig åt varje dag det får vara lite sol :) , blundar när jag passerar de lerigaste hagdelarna :cool: , kastar mig hoppfullt över varje väderprognos i hopp om att få se lite MINUSGRADER på kartan :banana: , samt surfar på Buke och försöker motivera mig teoretiskt :angel:.. Och får ibland små sammanbrott när jag inser att det kanske inte blir någon kyla denna vinter :crazy: , hagarna kanske aldrig hämtar sig igen :eek: och det är många månader kvar till sommaren! :cry:

rider i ridhuset 50 m från stallet och har stooooora hagar på kulle, så dom är bara blöta vid insläpp :)
kommer att få 100 m till ridhus om 3 veckor när vi byter stall... attans!! :smirk:

Jag tycker faktiskt inte det är så farligt... min morot är att försöka hålla igång kraken så länge det bara går, ju kortare vintervila ju snabbare igång till våren.....

Det är ett sant ord, hålla igång hästen så det inte är så segt till våren.

Levde tidigare utan ridhus, men försökte ändå göra någoting varje dag. Skritta ut, skritta på lilla ridvolten inomhus, hitta en torr väg som gick att öva något på. Det gäller att rätta övningen efter vädret och väglaget helt enkelt. Sidvärtsrörelser och sits kan man ju öva så länge inte hästen blir överladdad av stillsammare aktiviteter.

Blundar och sjunger på "Hej mitt vinterland nu är du här" men ändrar texten till "Hej mitt vinterland nu kommer du för f-n hit". :D

Detta är den värsta vintern jag varit med om:cry: .
Funderar på att sälja en häst och köpa grus och tak för pengarna.:crazy:

Hej!

Har inte behövt motivera mej, hästen gör det åt mej. Första vintern ute dygnet runt och hon har blivit lättriden, glad och trevlig. Lyssnar på hjälper och är helt underbar- nästan så jag tror jag fått en ny häst..

Jag får hindra mej själv från att åka till stallet och jobba med henne under vilodagarna..

Åren innan har jag låtit henne vila om det känts för tråkigt, så har vi bara myst i stallet istället:-)

/ lavinia, fast i sin tro att det ska vara roligt, annars kan det va!

Jag lider inte ett dugg, märker inte av leran direkt. Har stenlagd grådsplan och paddexpaddockar och långa grusvägar och trevligt ridhus runt knuten.
Det enda som inet går är att rida ut på ängarna, då drunkarnar man väl.
Lider med alla hästar (och deras ägare) när jag ser hur de står i hagar med lera långt upp över öronen.... Förundras väldeliga över att folk serverar hö i leran. Det kan INTE vara hälsosamt att äta gegghö:crazy:

Motivation, vad är det??
Speciellt när ridhuset i princip är upptaget för träningar varenda kväll och hästen (skimmel) alltid är mögig och blöt när det är dags att ta in, göra iordning och rida.

Speciellt nu när ryttarföreningen har kommit fram till att "det inte är så viktigt" med dressyr, eftersom de flesta ryttarna i föreningen hoppar. De har alltså dragit in på dressyrlektionerna med två timmar mindre (endast dressyr en kväll i veckan) och hoppning har de kvar tre hela kvällar i veckan.. Trötsamt ja.......
Så nu ska jag då få träna 21,15-22,00 istället för 16,15-17,00 varje vecka.
Men det är väl bara att bita ihop. Det kan ju itne bli värre i alla fall.

Ursäkta allt gnäll, men är på ett förfärligt humör ikväll.
Godnatt!

*Svarar många*

Om man ändå kunde njuta av att rida! Jag har just nu bara unghästar och avelssto.

Jag har så stora marker att hästarna inte måste gå i direkt lera hela tiden men det är ju pisseblött!

Men det är ju bara 3-4 månader kvar av vintern... :smirk: Kämpa på!

*kl*

Deppar ihop fullständigt. Det är kolsvart när jag åker till jobbet, det är kolsvart när jag kommer hem. Rider på helgerna och gläds över varje gång jag kan sitta på hästen då mina två har skadat sig i omgångar hela vintern (om man nu kan kalla detta vinter). Lerigt är det iofs i hagarna (har inte så stora), men hos grannen är det hemskt, dom har 4 stora hästar på lösdrift i en alldeles för liten hage. Hästarna står till knäna i lera (men med täcke på, ja grattis!) och får äckligt ensilage som de trampar ner i leran. Hade vi inte arrenderat lite mark av dem så hade jag anmält dem för djurplågeri. :cry:
Men snart blir det ljusare igen!!!! :) :) :) :banana:

- Åker till ridhuset
- Skrittar ut med pannlampa
- Vissa fält är helt ok

Det går allt att hålla igång även på vintern! Blir väl skritt varannan dag ungefär. Jag tycker inte alls det gör nåt, har en superbra pannlampa och det är ganska mysigt med mörker också.

Ser bara vädret när solen skiner:)

Tar in hästarna från andra hagingången som inte är lerig:)

Jublar över att bilarna kör saktare på grusvägarna för att inte bilen ska bli smutsig:)

Är sååå lycklig över min overall! alltid varm och torr:)

Tycker inte alls det är så farligt. Här är det bara lite lerigt vid insläppen till ett par av hagarna. Sen har jag snälla hästar som för det mesta låter bli att rulla sig (och de går utan täcke - utom när det regnar).

Tycker det är en perfekt "vinter". Det går att rida på ridbanan. Hoppas det inte blir kallt, men det får gärna sluta regna ett tag så allt torkar upp.

Jag tänker framåt !! snart blir de bra ! :rofl:

Död åt alla med paddock/ridhus på bra avstånd! :angel:
Ni vill inte byta?

hagarna ser ut som om en grisfarm har gått där,
Har en skimmel som älskar att rejsa..,man får
pasa sig o man inte vill ha ett eherm uppfriskande gyttjebad.
Hela stallområder är en enda stor gyttjepöl.., till råga på allt
så krånglar taket i det nybyggda delen, så det fick stallägarens
man riva upp idag..,
men snart är det vår, som tur är så funkar åtminstonde gärderna någorlunga bra, annars så har vi ju sveriges bästa ridvägar att roa oss på.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 038
Senast: jemeni
·
Hästvård Har en bekant vars häst jag rider ibland. Hon står uppstallad hos en ridinstrukör som hur ut stallplatser. Brukar själv ta in hästen... 2
Svar
36
· Visningar
6 030
Senast: Dopy
·
Äldre Vad exakt säger man ska hända i tex Västra Götaland? Hade diskussionen idag med en kollega och då hävdade jag att det kommer att bli... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 251
Senast: em76
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 021
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka