Hur mycket är era hästar ute på våren/sommaren?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 629
J

JGA

Jag undrar om era hästar går ute dygnet runt på våren/sommaren? Eller bara en kort tid på några veckor? Berätta vad ni har för hästar och från ungf när de går ute dygnet runt till ungefär när ni tar in dem igen? Ska själv ha min blivande häst ute från ungf maj-augusti på det stället som jag ska ha den på...det blir en liten (ca 155) häst. Undraro ckså om hästarna brukar tycka det är jobbigt att vänja sig tillbaks till stallet igen och att vara inne på nätterna och sena kvällen efter att de har gått ute flera månader?

Tar ni in dem vid oväder eller har ni regnskydd under sommaren om ni har dem ute flera månader?

Kanske konstiga frågor, men jag undrar lite på detta.
Stor kram till er.

Mina går ute från mitten på aprill - oktober
Vid bra väder.
Kan gå in ett par timmar vid mycke flugbesvär.

Min står inne natt hela sommaren! Blir för trött av att sova ute! Är ett litet halvblodssto på 15 år och ska jag kunna träna och tävla måste jag va rädd om pärlan! Ordentlig sömn och mycket mat behövs!

Mina kallblodstravare får börja gå ute hela nätterna så fort bara vädret tillåter. Och får vara inne igen när nätterna blir för kalla. De har skydd i hagen, men om det regnar som bara den så får de vara inne den natten. De älskar att vara ute!

Min häst(Engelskt Fullblod)och hennes kompis(islänning)släpps på bete och går ute dygnet runt i maj nångång.I september stallar vi in dem igen, och då går de ute 12-14 timmar/dygn.

Regnskydd har de på betet i form av skogsdungar :)
De verkar inte bry sig nämnvärt när vi tar hem dem på hösten, snarare verkar de tycka det är lite skönt att komma bort från alla flygfän som bits :) (Det kryllar av dem vid betet)

Jag kommer att ha mina inne på natten och ute på dagen. Min valack blir så stressad om han inte får komma in till sin box och sova. Blir det riktigt varmt kanske de får vara inne på dagen i stället.

Min häst går ute dygnet runt från maj till
september ungefär o om det regnar
jättemycket eller åskar brukar hon få komma in.
Har ett litet(ca.150) travarsto på 11 år.

Mina hästar går ute från mitten av maj till slutet av september om vädret tillåter. De stödfodras med kraftfoder hela sommaren då de rids och det har alltid funkat bra. Det är 2 st halvblodston på 13 resp. 21 år. 173 och 166 cm i mkh. De kan få komma in om de regnar jättemycket eller är jättemycket insekter, men bara en timme eller så... De älskar att vara ute.

Inga problem att ta in dem på höstkanten igen, det börjar bli mörkare och kallare och då tycker de nog att det är ganska skönt att komma in i stallet å ha det torrt och skönt.

min kommer gå ute dygnet runt jun-aug
tar in honom när det är mkt regn el om han är trött,
får stå i boxen och torka upp och vila sig
(brukar vara uppskattat)
Han är en liten arab kille på 6 år :D

mvh/Arabizar

Våra går ute dygnet runt, de har träd att gå under om det regnar men vi tar in dom om det är riktigt oväder, även på natten.

Jag brukar låta min stå inne nån timme på dagen om det är jättevarmt!

Mina hästar har gått ute dygnet runt i en månad redan. Har dom ute hela sommaren fram till september/oktober beroende på vädret.
Tar inte in dem vid oväder. De får söka skydd i skogen om de vill, men det brukar dom inte göra... :smirk:

Har en kallblodstravare, en arab och en halvblodskorsning, plus en varmblodstravare som ska gå här i sommar. :)

Hur funkar det att ha dem ute året runt? Det skulle nog mina gilla! De älskar när det är kallt och snö!

Mina/våra hästar går ute dygnet om så fort vädret tillåter det. Från april/maj fram till oktober. Vid oväder eller vid värme stallas de ev. in.
Har en liten 1-årig fjording, en new forest och tre varmblod i hagen.
Att återigen släppa in dem i stallet på höstkanten brukar inte vara några problem alls.

Patsy går på lösdrift 15e oktober - 15 maj och på bete under sommaren.

Regnar det hemskt mycket och är KALLT på sommaren så täckar vi dem.

våra har i år stått ute från mitten av maj nu och går ute till september någon gång.

jag tar in min häst på natten vid kallt och isit regn.
´
i sommar har vi tre tävlingsklara travhästar de kommer gå ute 50/50 ungefär, om det inte är något lopp på G så kommer de stå ute på natten,
och vid dåligt väder står de inne samt och de ska starta inom några dagar.

min häst, och vår andra häst, ridhästar, står ute på vanligt bete, tillsammans med inhyrningarna i stallet.

det regnskydd vi har är skogsdungarna i hagarna.

Det funkar kanon! De kan gå in i ladan om de vill det och jag har självklart stall med boxar om det skulle behövas (vid sjukdom eller så).

Hästarna är lyckliga och friska och jag slipper mocka boxar varje dag. Trots att de är varmblodstravare så får de björnpäls så de går utan täcke. Blir de svettiga efter ridning så lägger jag på ett tunt andastäcke och ut med dom.

Min 6 åriga korsning (hbl-arab) går ute dygnet runt från juni till augusti ungefär. Han kommer in om det är alldeles för varmt eftersom vi inte har något skydd i hagen. Men så länge det är varmt får han gå ute även om det regnar.
Jag tycker inte hästarna verkar tycka det är jobbigt att flytta in på hösten, tvärtom brukar de tycka det är skönt att slippa alla flugorna.

Våra hästar går ute dygnet runt så länge "dom vill" när dom inte längre vill komma in på våren för det är för ljust och för varmt(enligt dom) så börjar dom gå ute och sen när dom börjar vilja komma in på hösten får dom börja komma in. ungefär april-oktober. blir kanske annolunda nu i det nya stallet till hösten!

Våra får gå in kl 21 varje kväll och ut kl 7 varje morgon. Då jag har en eksemhäst och + att vi har väldigt mkt knott så får de (tyvärr!!) komma in varje natt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 193
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 012
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 671
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 338
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31