Hur mycket bygger en pad egentligen??

glitter

Trådstartare
ja, alltså hur många grader vidare sadel borde man ta om man ska ha en fårskinnspad under?

Man vet ju att man behöver vidare bom, men i grader, handlar det om 10 eller typ 5?
Någon som vet?

Sv: Hur mycket bygger en pad egentligen??

Det är väl jättesvårt att säga eftersom fårskinnspaddar ser olika ut.

Jag köpte en ny sadel nyss, en strl för stor eftersom hästen förhoppningsvis ska muskla sig - och det funka inte med padden jag hade hemma som var för klen, den fyllde alltså inte ut en storlek, utan jag fick köpa en ny som lätt fyllde ut.

Det tycker jag inte man kan säga.

Jag upplever egt inte att en fårskinnspad gör sadeln smalare, eftersom den är så fluffig så LYFTER den hela sadeln uppåt och de allra flesta hästar är smalare högre upp. Jag har tom upplevt att en sadel som var något för smal och låg lite i bakvikt utan pad inte var för trång med fårskinnspad utan låg helt i balans igen! Därmed inte sagt att man bör rida så, men det är en observation jag gjort på flera sadlar....
Endast om hästen är helt tunnformad eller om man har en dålig pad (typ hööks, jacson etc) har sadeln upplevts smalare med fårskinnspad.

Om sadeln verkligen är för VID så att den tippar framåt så måste man ha en pad med fickor fram. En vanlig fårskinnspad passar mest om hästen fallit ur lite över hela ryggen så att sadeln ligger för nära manken/ryggraden.

Har du känt under en för smal sadel med pad under någon gång när man sitter i sadeln? Det trycker nått enormt men visst det ser snyggare ut för ögat.

Men då är det vanliga paddar vi talar om?
Inte correction, eller är det de som bygger ca 8 grader?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
800
Senast: bollen__
·
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 354
Senast: Sel
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken... 2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svårtransporterad häst
  • Dressyrsnack nummer 18