Hur mycket energi i MJ är 7 FE???

godishanna

Trådstartare
Sitter och kollar på ett danskt fodersortiment Aveve. De anger energivärden i FE... och råprotein i %. Jag har förstått så mkt som att de räknar med nettoenergi och inte omsättbar energi som här i sverige. Men hur räknar jag om det? Om det skulle betyda Foder Enhet som jag läste någonstans skulle det ju bli väldigt mkt energi i, i detta fall musli, fodret...
Och sedan råprotein, som om inte energin var klyddig nog. Kan jag utgå från att 10% rp är runt 70-75 smbrp i en vanlig pellets/musli??
Dessutom ser jag ofta att många svenska foder har med både ME och DE. Varför då? Det är väl ME man ska räkna med då?
Känner mig en smula förvirrad. Trodde jag kunde det här med räkna foderstater efter alla år 😂
 
Sitter och kollar på ett danskt fodersortiment Aveve. De anger energivärden i FE... och råprotein i %. Jag har förstått så mkt som att de räknar med nettoenergi och inte omsättbar energi som här i sverige. Men hur räknar jag om det? Om det skulle betyda Foder Enhet som jag läste någonstans skulle det ju bli väldigt mkt energi i, i detta fall musli, fodret...
Och sedan råprotein, som om inte energin var klyddig nog. Kan jag utgå från att 10% rp är runt 70-75 smbrp i en vanlig pellets/musli??
Dessutom ser jag ofta att många svenska foder har med både ME och DE. Varför då? Det är väl ME man ska räkna med då?
Känner mig en smula förvirrad. Trodde jag kunde det här med räkna foderstater efter alla år 😂

Googlade jättesnabbt, och fick fram att Danmark ser ut att använda FEh (foderenhed hest), dvs. samma som Norge. Jag har räknat ut att 1 FEh motsvarar ungefär 13,3 MJ (omsättbar energi till häst). Vilket ger mening när jag kollar på Aveve's hemsida och fodrets energiinnehold. :)
 
Men MJ på Aveves foder står på hemsidan! Hoppas det stämmer!? Har varit i kontakt med dem, och påtalat att vi gärna vill ha Smrp utskrivit med.
 
Men MJ på Aveves foder står på hemsidan! Hoppas det stämmer!? Har varit i kontakt med dem, och påtalat att vi gärna vill ha Smrp utskrivit med.
Kollade nu och ja om man är smart nog att slå över till svenska så dyker det ju upp 🙈😂 jag var nog lite trött haha, men nu har jag lärt mig en massa nytt tack vare det 😎😂
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 368
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 964
Foder & Strö Sitter och försöker få ihop årets foderstater. Problemet är att vissa foders energiinnehåll är i ME och andra DE. De flesta DE inkl höet...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp