Hur mycket foder?

H

hotstuff

har ett normalt hö (mer åt det dåliga hållet) ger även breed,betfor,havre och kalk till mitt föl.Ungefär hur mkt ska jag ge?
 
Tror du verkligen att vi kan svara på det, med den lilla informationen du ger? :confused:
 
det som jag ville veta var hur mkt kraft bör ett föl äta ungefärligen?
 
Och det tror du vi kan säga bara sådär? :crazy: Utan hövärden eller någonting..? Det är inget jag vill chansa på iaf, det kan bli så fel.

Skriv ned alla hövärdena istället och uppgifter om fölet, så kan någon räkna exakt hur mkt den ska äta. :)
 
Har du ett kanonhö, med bra värden, men det vet du ju inte om du inte har gjort någon analys, så kan ditt föl klara sig bara på höt/hösilaget.

Men mitt föl som äter förvisso ett grönt och hygieniskt bra hö, men med urdåliga värden äter ganska mycket kraftfoder, det är något som jag helst skulle vilja slippa, men för att få upp proteinintaget så är jag tvungen.

Han äter 2.5 kg krafft groov
0.9 kg krafft protein
1.5 kg krafft hackad strå
4-5 kg hö

Ett halvblodsföl blivande storlek ca 170 cm
 
Mitt föl äter i dagsläget "så mycket han orkar" av en blandning av havre, soja, kli, betfor, Krafft Protein och lusernhack. När han åker till lösdriften runt jul kommer han äta lite "uppfostringshavre" när de binds upp för visitering osv. Sån skillnad är det på det hö han äter idag och det silage han kommer äta senare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Tossa90
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 172
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp