Hur mycket har ni i fasta kostnader varje månad?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Gimlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 10 721
Sv: Hur mycket har ni i fasta kostnader varje månad?

delvis KL.

Ja, vi har också mkt högre kostnader än många här - och vi har inte ens någon häst :eek:

Rena boendekostnader (ränta, amortering) ca 7000 kr/mån
Övriga boendekostnader (el, försäkring, sopor, vatten) ca 4000 kr/mån
Abonnemang och annat (tv, bredband, telefon, billån, bilförsäkring, bilskatt, övriga försäkringar, barnens skol/fritidsavgifter m.m.) ca 10.000 kr/mån
Annat nödvändigt (hundmat, a-kassa/fack, CSN, andra lån, barnens fritidsaktiviteter) ca 9000 kr/mån.

Summa - ca 30.000/mån

Sedan tillkommer mat och annan konsumtion.

Vi är två vuxna, två barn och tre hundar och bor i villa i sthlmsförort.

Sambo, ett barn, hund, bil, bor i bostadsrätt i Stockholm.

Min del i våra fasta avgifter är (en del är inte gemensamt utan bara mitt):

Bostadskonto: 6000 (här går vi några tusen plus varje månad, vi amorterar detta någon gång per år)
El: 200
Telefon: 300
Mat och bensin: 4000 (betalar in till gemensamt konto, brukar hamna på ungefär +-0 varje månad)
Bilförsäkring/skatt: 500
Dogwalker: 1200
Barnomsorg: 600
Pendling: 800
Försäkring: Vet ej, kanske 200
SoS barnbyar: 300
CSN: ca 700
A-kassa 140

15 000 om jag räknat rätt.

Jag har ut 23 500.

Sambo, gammalt hus i Norrbotten, jobbpendlar 11 mil tur o retur:

Huskontot: 7500kr vardera (lån, el, avgifter, försäkringar för hus, oss och bilarna, bredband. På sommaren blir det överskott, på vintern räcker det precis. Himla dyr el.)
Telefon: 500kr
Diesel: ca 3000kr (pendlar)
Billånet: 1600kr
CSN: 650kr

Summa: 13250kr i fasta kostnader per månad för mig. Har ut 16-19k efter skatt, så sambon får ta många av inköpen till det gemensamma då det svinet tjänar mer än dubbelt så mkt som mig ^^. Nu har vi köpt pelletspanna och tätat fönstrena så vi kommer reducera våra elkostnader rejält, samt håller på att förhandla om lånen.

Så då skaffar vi häst så vi har nåt att lägga pengarna på ^^. Foderhäst har jag från 1 oktober weiiiiii! Tur att man har en hästintresserad sambo, annars hade det inte gått rent ekonomiskt.

kl
Detta räknar jag in i mina fasta kostnader varje månad:

Hyra: 4500 kr
El: ca 150 kr
Internet: 200 kr
CSN: 717 kr
A-kassa: 90 kr
Facket: 100 kr
Mobil: ca 300 kr
Tidning: 100 kr
Ridning: 400 kr
Buss: 400 kr
Sparande: 3000-5000 kr beroende på

TOT: Ca 11 000 kr.

18-240000 varje månad. Troligen något mer egentligen, jag har inte järnkoll

Singel i storstad.

Hyran ligger på knappa 4000:-, mobil + mobilt bredband 350:- sammanlagt (ibland lite mer om jag behöver fylla på saldo eller surf på telefonen), el runt 100:- i månaden, försäkring drygt 200:-, facket + a-kassa 300:- (har jag för mig), pensionssparande 300:- (vilket jag kan ändra när jag har lust), dagstidning 250:- eller något åt det hållet.

Spårvagnskort brukar väl gå på ett par hundra också.

Gift, villa i mellanstor stad, 2 barn, hund, katt, mc, bil. Vi har fasta kostnader på 34000 i månaden tillsammans, men amorterar då i snitt minst 10' i månaden på antingen bostadslån eller om det finns något annat lån, t.ex billån. I detta ingår då allt UTOM personliga klädinköp för oss vuxna, samt nöjen, frisör och liknande personliga valmöjligheter, inte heller barnens fritidsaktiviteter är medräknade. Utöver detta lägger vi i snitt 13' i månaden på sparande, så i min budget har jag tagit upp fasta kostnader på 47'. Jag tycker vi lever rätt så bra på de här pengarna.

*KL*

Gift, 3 barn, 2 hundar, 1 häst, radhus med kallhyra i liten håla.
Vi har fasta kostnader på ca 22000 exkl mat och bensin osv.

Kl

Fasta kostnader för mig är de som återkommer varje månad/kvartal och som jag inte kan ändra på ( om jag nu inte vill flytta, snåla på elen, fuska mig igenom tvlicensen mm).

För mig är häst/hund/katt eller vad det nu kan vara, en hobby, den är frivillig även om det blir en kostnad per månad. Mat är inte heller en fast kostnad för mig och hunden, då jag kan välja både billigare och dyrare alternativ för oss båda om jag skulle vilja.

Jag har fasta räkningar för runt 7000 kr i månaden ( hyra, el, telefon, tv, bredband typ. Därtill lägger jag ganska mycket pengar på hundmat, försäkring till hund, mat, bensin, bilförsäkring, egen försäkring, bokklubb mm.

Jo, det handlar om hur man räknar helt enkelt. Jag kan snåla och ha hela mitt liv på fasta kostnader på runt 10 000, jag kan lyxa till det med dyrare hundmat, äta godare/dyrare och räkna in prenumerationer på tidningar, böcker, medlemskap, bilbesiktning, däckbyten till bilen, service, vetrinärräkningar, sparande mm på samma summa och kommer upp i allt fler och högre summor beroende på vad jag räknar in i det hela.

kl
Gift i hyreslägenhet i Göteborg. Vi har fasta utgifter på runt 9000 i dagsläget. Mat, nöjen och konsumtion tillkommer.

Sambo, två hästar, åtta hundar. Hyr lägenhet på landet och har hästarnas stallplats "på köpet".

Snittar på 7000:- i månaden i fasta utgifter för mig, djuren, boendet och bilen.

(Ej medräknat sambons halva av telefon/internet/hyra/4 hundar). Exkl. mat/kläder/hygien osv.

Senast ändrad:

Jag, sambon och katt ingår i hushållet. Hyra, mat, bil, försäkringar, bränsle och hela konkarongen; 13800 kr. Av det betalar jag 5520 kr då jag studerar och har ut betydligt mindre än honom, men jag har betydligt större buffert och han vill spara ikapp lite. Dock ska det mesta vi båda äger in i nya lägenheten sen så det är nästan samma pengar ändå.

Då jag är van att betala nästan 6000 kr bara i hyra tycker jag att mina 5520 kr är väldigt behändigt. :D

Just ja, några grejer betalar jag utöver våra gemensamma kostnader; mobil, gym, olycksfallsförsäkring och fack- och a-kasseavgift, totalt knappt 700 kr. Så ca 6200 kr har jag i fasta kostnader.

Har ut ca 10500 kr per månad (CSN plus några försäkringsutbetalningar). Inser att jag borde kunna spara mer... :angel:

Kl

Är sambo i bostadsrätt i Sveriges sjätte största stad, central 2:a.
Per månad:

Boendekostnad avg+ränta(brutto) 1700+250= 1950 kr (min halva alltså 50% av kostnaden)
Bredband, el, hemförs, radiotjänst (min halva): 350kr
Försäkringar mm (två olika sjukförs, olycksfall, a-kassa, pensionsspar) 600
Bilförs, ränta och amortering( 1000kr/mån): 1400
Mobil:350kr/mån
Bensin: ca 400kr

Tot: 5050kr/Mån i fasta kostnader exkl mat

Sedan får jag tillbaka på skatten 30% av ränteutgiften samt 30% av ip-sparandet.
Sedan tillkommer 2000kr i matkostnader.

Sparar till kontantinsats till hus 5000kr/mån, över sparande 1500kr/mån.
:)

Ensamstående med katt, i eget hus på landet utanför mindre stad.

Huslån - ränta och amortering 2000
El 700
sopor och slamtömning 200
husförsäkring 150
bredband och telefon 400
mobil 250
ved 700

blev väl 4400 om jag räknat rätt?
Sedan tillkommer bilen med ca 2000 i bensinkostnader per månad, och försäkring.
Veden är högt räknat. Jag har köpt på mig mer än jag tror jag behöver eftersom jag hade råd nu.

Alltihop betydligt billigare än om jag bott i lägenhet.

Vad jag har för fasta månadskostnader är orelevant, däremot vet jag vad jag har för kostnader utslaget per månad. Då räknar jag även med sparande för tex. reparationer och värdeminskning på bilen, hästtransporten, hästen. Dvs alla kostnader jag har eller beräknar att jag kommer ha.

Då kommer jag upp i knappt 16000 kr. Jag är singel, har katt och häst och en bil som kostar en del i drift. Kör ca 150 mil/mån. Bor relativt billigt, ca 4500kr/mån.

När jag pluggade fick jag lägga det långsiktiga sparandet på is och kom då ner på ca 13000. Men då blev det ju också en fet käftsmäll när de kostnaderna väl kom. Som den hösten när bilen gick sönder, katten kissade i sängen så illa att den fick skrotas direkt, hästen var in och ut hos veterinären och behövde ny sadel. Det var inte roligt. Det är ju inte kul att räkna på hur mycket man lever för egentligen, men det är mycket värre att få det kastat i ansiktet.

Senast ändrad:

Räknar ut att jag har 5800kr i fasta kostnader. Sen har jag massa måstekostnader också, som mat, hovslagare, mobil, bensin m.m.

Får ut minst 16' i månaden.

så har jag räknat:

* Avgift bostadsrätt, el ingår 1650
* Försäkringar (häst, bil, hus, jag) 1000
* Pensionsspar 1000
* Lån (kommer vara avbetalt inom ett år) 900
* CSN 700
* Hästhyra 1900
* Skoning 1000
* Fack/a-kassa 500
* Telefon 400
* Internet 250
* Städfirma 600

Sen har jag bensinkostnader, men de ser jag som rörliga.

Sen kanske man inte kan se pensionspar som en fast kostnad eg, och städfirman skulle jag ju kunna välja bort isf skulle jag komma ner till 8300. Räknar jag bort hästarna -3000 till.

Hyra 4000 kr
El 4000 kr
Försäkringar ca 1000 kr
Baromsorg 500 kr
Barnfonden ca 500 kr
Bil 1200 kr
Telefon 200 kr
Medicin 200 kr
Hästen 1300 kr
Pendling 900 kr

Bensin och mat inte medräknat då. Har en inkomst på ca 1800 de bra månaderna...

oj blev mer än 12 000kr :eek:

Lägger till internet, CSN, tvlicens och tvabonemanget. Undrar om jag glömt mer?! Tur jag får räkningar! :D

Singel, bor dock ihop med en kompis i storstad.

Hyra - 4500
Försäkring (hem) - 80
Mobil - 195
Allergimedicin - 50
Spårvagnskort - 300

är dock jävligt duktig på rörliga utgifter så så fruktansvärt billigt lever jag icke. Får csn på 9200 + jobbar en del extra.

Singel, ensam, två hästar, två katter, bil och moped.

Hyra + fasta utgifter hemmet/fordon: ca 7000-8000 kr
Hästarnas hyra + foder: 4000 kr
Hovslagare: 1800 kr
Försäkring hästar: 1500 kr

Detta är väl minsta kostnaden, sedan tillkommer ju träning/tävling utöver.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 410
Senast: nyttnick
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 048
Senast: tomte
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg... 2
Svar
29
· Visningar
4 402
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka