Hur mycket har ni i fasta kostnader varje månad?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Gimlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 10 721
Sv: Hur mycket har ni i fasta kostnader varje månad?

Lätt avrundat är våra fasta utgifter:

Bostadslån: 2500:-
Avgift: 7000:-
Internet: 300:-
Mobil: 250:- (2 pers)
Tv: 100:-
Försäkringar: 700:-
Akassa: 600:- (2 pers)
Dagisavgift: 900:-
Gymkort: 700:- ( 2 pers)
El: 700:-
Plan: 270:-

Ca 13000:- blir det allt som allt, utan mat och bensin inräknat, de ligger på ca 4000:- resp 400:- i månaden.

Är sambo, med ett barn. Ihop tjänar vi kanske 30-35000:- så vi överlever :p

kl
Gift, 1 hund, bostadsrätt i Umeå. 2 bilar, 1 husvagn, 2 skotrar, 1 släpvagn. Är ju försäkringar på alla de, men vissa betalar sambon!
Boende: ca 4000 (avgift, parkering,el,internet/tv/iptele, allt kommer på samma räkning) (delas på 2)
Akassa: 407
Bensin ca 1500
Mobil 449
Försäkringar runt 500 (betalar per helår men tippar på den summan/månad. Hund, hem, bil, skoter, husvagn)

Hundens mat & vår mat är ju ganska rörlig o jag har ingen riktig koll. Hunden är allergisk så äter hemlagad mat just nu=dyrt.
Jag har nog mer rörliga räkningar än fasta ändå. Det är bara telefon, boende o försäkringar som är samma summa varje månad. Resten varierar! Har inga andra lån än csn men pluggar nu så betalar ju inte på det.

Mina fasta kostnader (exkl. mat) landar på ca 9000-9500 kr per månad. Om man måste leva snålt, skulle jag nog kunna dra ned det något. Singel, bostadsrätt i förort till storstad, inga djur. de fasta kostnaderna är ju dock bara snäppet lägre än när vi var två i hushållet.

Kl
Billiga försäkringskostnader alla har. Hur lyckas ni med det?

Kl
Billiga försäkringskostnader alla har. Hur lyckas ni med det?
Man har inte saker och ting helförsäkrade tror jag. Jag insåg för ett par år sedan att många inte har något livvärde på sina hästar, utan bara vet vårds försäkringar. Samma med andra djur. Och bilarna bara trafikförsäkrade, alternativt halvförsäkrade.

Jag har allting på samma bolag, sen har beror det väl på vars man bor också?
Vi har husvagnen helförsäkrad, bilen är ny så är bara halvförsäkring på den. Skotern gammal så lönar inte till å ha hel, så där har jag halv. Vovve har max man kan ha på vet och nu ska jag se om jag får höja livvärdet på honom. Jag betalar allting på helår så jag vet faktiskt inte exakt vad det blir i månaden. Lägger undan till skotern varje månad sen länge men har inte gjort det på de övriga försäkringarna. Sen så betalar ju sambon på ena bilen å släpvagnen plus att vi delar på husvagnen. Så det kanske ser mindre ut också pga att man är två och bara skriver det man betalar själv?

KL

Sambo, bor i bostadsrätt i norra Sverige, två hundar

Boende + el och bredband: 2250 kr
Bilförsäkring: 230 kr
Hundförsäkring: 280 kr
Mobil: ca 500 kr
Spotify: 99 kr
CSN: 815 kr (betalas varje kvartal men här utslaget per månad)
Bensin: ca 800 kr (kanske inte en fast kostnad men kör upp ganska precis en tank varje månad till och från jobbet)

Totalt: 4974 kr

Förut hade jag även hundpassning för 1500-2000 i månaden men nu är hundarna hos mamma på dagarna istället :)
Sen har jag även avgift för fack och A-kassa men det dras direkt från lönen så vet inte exakt hur mycket det är :o

Har ut ca 15 000 i månaden just nu.

Bor i småstad, kör dock stor bil med mycket motor, helförsäkrad, men resten av försäkringarna ligger mellan 28 och typ 180.

Tillägg och KL En anledning till att jag undrar är för att jag tycker mig leva billigt, men i slutänden är det uppenbarligen inte riktigt så :p Fast det är klart att två hästar kostar ju några kronor :P

Senast ändrad:

Kl

Men vad ÄR fasta kostnader? Blir ju helt omöjligt att räkna om man inte vet vad som ska räknas in i det fasta??

Har man bil, så är väl en fast kostnad att betala försäkring, besiktning mm, men service, bensin, däckbyte mm är väl rörliga kostader?

Äta ska vi ju alla, men är det en fast kostnad per månad, eller kan man prioritera?

Har man häst/hund, så är väl fasta kostnader ex hovslagare, stallplats, försäkring, veterinär, vaccinationer, foder mm rörliga men ändå fasta?

Är folk i hyreslägenhet med i hyresgästföreningen, har man extra försäkringar, är man allergisk mot viss mat, behöver man mediciner, behöver man bilen/transportmedel till jobbet mm?

Går ALDRIG räkna på detta och jämföra om man inte har samma förutsättningar genom livet, hobbys, mat eller vad man nu räknar in.....

Nja, viss jämförelse kan man ju göra, sen blir det ju inte helt jämförbart.

*kl*

Jag har inte riktigt koll på alla våra fasta utgifter eftersom min man och jag har delad ekonomi men jag skulle tippa på runt 12 000 kr/mån. Vi bor i bostadsrätt i Bromma. Tillkommer gör utlägg för sparande och ammortering (pengar som läggs undan automatiskt), mat, bensin/resor etc. Jag har heltidsjobb och min man är student.

Vad som också är "för mycket" fasta kostnader beror ju inte på totalsumman, utan hur stor den är jämför med nettoinkomsterna. Våra fasta kostader är drygt 30 % av vår disponibla inkomst.

Jag insåg för ett par år sedan att många inte har något livvärde på sina hästar, utan bara vet vårds försäkringar.

Jag har tex inte livvärde på min hästförsäkring. Jag tycker att det är en dyr och onödig försäkring. Så dyr att jag lika gärna kan spara till en ny häst på egen hand parallellt med att jag har den häst jag har. Och på så vis själv behålla makten både över hästens liv och över mina pengar.

Skulle hästen plötsligt få möta sin skapare, så tar det ju inte heller särskilt många månader som hästlös att få ihop rätt hyfsat med pengar.

För mig som jobbar heltid och pendlar så är drivmedel en fast kostnad. Det går åt lika mycket varje månad, och det går inte att spara in på då det inte finns några andra sätt att ta sig till jobbet. Men för den som bor så att dom kan ta kollektivtrafik till jobbet/till att handla osv så är ju bränsle inte en fast kostnad. Däremot så kanske busskort är det?

Äta måste vi alla såklart, men mat för en månad kan variera mellan 1000-fritt uppåt, beroende på hur man prioriterar (havregrynsgröt vs oxfilé). Så det är inte riktigt en fast kostnad, den varierar för mycket.

Singel i småstad

Avgift bostadsrätt, el ingår 1978
Bredband 250?
TV-avgift 173
Hemförsäkring ?

kl
Gifta i småstad, vi har gemensamm ekonomi så detta är för båda, en del går ju att plocka bort som morgontidning och postkodlotteriet tex :)

Hus, sätter över 10k varje månad på ett huskonto. Det täcker ränta och amortering, tv, el, vatten, sophämtning, värme mm. Hur mycket det faktiskt kostar är olika från månad till månad men vi går + och använder det som ett hussparkonto och tar pengar därifrån till inköp som går direkt til huset.

Mobil 900:-
Fack + akassa 700:-
Försäkring (hem, olycksfall, min bil, en hästtranport, en häst, två hundar hundar, allt fullförsäkrat) 1600:-
Tidning 200:-
Postkodlotteri 320:-
Ridsport 78:-
Privatleasad bil, där ingår allt utom bränsle 2000:-
Häst 2500:- stallhyra och hovslagare
Hundmat 200:-

Sen brukar bensin ligga runt 3000:- men den summan går att påverka, samma med vårt matkonto, ibland äter vi mycket ute ibland inte men 5000:- lägger vi nog på mat, snålar inte utan köper kravmärkt och närproducerat.
Skatt på min bil och släp en gång per år totalt strax under 2000:-

Jag har tex inte livvärde på min hästförsäkring. Jag tycker att det är en dyr och onödig försäkring. Så dyr att jag lika gärna kan spara till en ny häst på egen hand parallellt med att jag har den häst jag har.

.

Så tänker jag med och risken för att hästen dör knall och fall ser jag som så liten att det troligaste är att jag sparar pengar i längden på att inte ha ngt livvärde.

Vi är 2 vuxna, 2 barn, 2 kaniner, 1 hund och 1 häst.
Vi har 11.300 kr i fasta kostnader.

Då räknar jag med,

Huslån+amorteringar
Stallhyra
Försäkringar för 2 bilar, hus, hästtransport, hästen, hunden, barnen
Tv
CSN
Facket
Barnomsorg
2 mobilabonnemang

Rörliga kostnader för oss är mat, kläder, hästprylar, hushållsartiklar, bensin, underhåll av bilarna, djurmat m.m.

Alla försäkringar är så fulltäckande som det bara går. Helförsäkring på bilarna, liv på hästen m.m.

Senast ändrad:

Väldigt lite tycker jag. Men beror ju på hur många man är i hushållet, var hur man bor etc.

"Inkomst" c:a 10,000 och det ska finansiera gammalt ställe på landet med allt vad det innebär, bil och allt annat, dessutom spar jag c:a halva summan då kåken måste rustas inom en framtid och då gäller "riv och bygg nytt". Ni kan ju gissa hur mycket jag spenderat på nöjen senaste åren. Det går att leva snålt och att vända på varje sten och "gräva där man står" blir en livsstil. Jag har tex. aldrig varit på en bilverkstad NÅGONSIN utan fixar allt själv oavsett om det gäller rostlappande eller att renovera en automatlåda eller pilla i en databox. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 414
Senast: nyttnick
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 048
Senast: tomte
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg... 2
Svar
29
· Visningar
4 402
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka