Hur mycket har ni i fasta kostnader varje månad?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Gimlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 10 721
Sv: Hur mycket har ni i fasta kostnader varje månad?

Så tänker jag med och risken för att hästen dör knall och fall ser jag som så liten att det troligaste är att jag sparar pengar i längden på att inte ha ngt livvärde.
Jag hade en tvååring som fick en fraktur på ett bakben i hagen. Ingen vet vad som hänt, men frakturen var av sådan art att det inte gick att operera. Hästen fick tas bort. Då var jag extremt glad att jag hade livvärde på honom. Det kostar ju att avliva en häst också och det är inte säkert att försäkringen tar bortforslingsavgiften.

Klart det kan hända, men jag tar den risken :)

Singel, 2 hästar bor i bostadsrätt i storstad (3:e största)student

Avgift 2600 kr
Bolån 1400 kr
El 350 kr
Försäkring hästarna+bostad+ bil 1100+100+300 kr
Lån (till föräldrar) 500 kr
Bensin 1200 kr
Telefon 400 kr
Hästarna 1200 kr i stallhyra + 1500 för hö, strö, kraftfoder

10550:-

+mat till mig själv då. Ja jag jobbar extra, CSN räcker inte så långt...

Så tänker jag med och risken för att hästen dör knall och fall ser jag som så liten att det troligaste är att jag sparar pengar i längden på att inte ha ngt livvärde.

Jag är ännu mer krass och tänker helt enkelt att det är konsumtion att köpa en häst, inte en investering. Jag skulle aldrig låta det kosta flera hundra kronor i månaden att försäkra ett kapital på 50-100 000 kronor, men om jag ser min häst som ett kapital att försäkra, accepterar jag plötsligt så absurda kostnader.

Skulle hon dö knall och fall blir det betydligt billigare att direkt betala omkostnaderna kring det, än betala försäkring hela tiden utifallatt.

Och lyckas jag få henne att hålla länge, minskar ju ändå det man kan få ut av livvärdesförsäkringen.

Veterinärvårdsförsäkringen är också en förlustaffär hittills, då vi ännu aldrig kommit upp i självrisken ens. Men den försäkringen är för hästens skull, så att jag kan ge henne den vård hon kan komma att behöva. Det känns helt ok att betala för det även om det inte kommer att löna sig. Jag hoppas ju egentligen att inte behöva använda försäkringen.

Kl

Jag håller med om försäkrinskostnaderna.

Jag har

2 hästar
2 katter
2 bilar
1 hem
1 på mig
Allt är försäkrat, det kostar typ 3000 i månaden lätt!

Det delar jag inte med mig av :)
jag anser som vissa andra här att en summa inte säger nåt. det beror så mycket på vad man tjänar.

jag anser som vissa andra här att en summa inte säger nåt. det beror så mycket på vad man tjänar.

Det håller jag inte mer om - snarare så beror det, iaf delvis, på var i landet man bor. Vi som bor i Stockholm har det ju bra mycket dyrare än någon som bor i t ex Knäckebröhult.

Jag bor i lgh, har bil och en häst. Singel. Jag tror jag har fasta kostnader på runt 18 000 kr. Inget fancy något av det, dvs ingen ny bil och en hyreslägenhet.

Fast det är nått i den stilen jag tänker också.

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 414
Senast: nyttnick
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 048
Senast: tomte
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg... 2
Svar
29
· Visningar
4 402
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka