Hur mycket har NI på er??

quigley

Trådstartare
Nu när det nalkas vintertider och minnusgrader är de flesta av oss väldigt noga med att helklippa våra små älsklingar och sätta på dem tjocka täcken så de inte skall behöva frysa!! I många fall förmycket täcken.:angel:

Men då har jag börjat fundera på en sak. Hur mycket kläder har ni på er egentligen? Jag menar inte varje lager, utan totalt i antal gram. För hästarnas täcken är vi noga med så och så många gram vid den och den graden.

I mitt fall är det så att jag fryser lättare än mina hästar. Varför? Jo för att jag inte har päls och inte kan hålla värmen genom att äta eller gå (hästar håller värmen om de skrittar.) Så när hästarna har 370grams utetäcken har JAG underställsbyxor och tunna ridbyxor på benen, och på överkroppen bomullspolotröja, sweatshirt och en fleecefodrad musto jacka. Inte särskilt tjockt, eller hur.

Min slutsats blir då att hästarna som inte fryser lika lätt som vi, ändå har mycket, mycket mer på sig. För i mitt fall har jag motsvarande mindre än 200gram när hästarna har päls och 370gram. Lite ologist va? Eller är det bara jag som har alldeles för lite kläder på mig och inte hästarna som har för mycket?

Har ni någon gång funderat på detta? Eller kommit på varför det är så? Lite kul att höra andras åsikter och uppfattningar i denna ändå ganska centrala del i vårna vardagliga hästhållningen.

Sv: Hur mycket har NI på er??

Jag brukar inte slänga på 500 olika täcken på min häst, men han får ett regntäcke med fleecefoder för ifall det skulle regna (oklippt) oh är han klippt har han 220 g täcke. Det har funkat bra hittills iaf.

Jag tar på mig jättemkt kläder då jag fryser som fan redan vid 10 plusgrader. Så jag brukar ha på mig 2 par byxor (jeans + slappbyxor under) och oftast 2 t-shirtar, 2 tröjor och en tjock vinterjacka och halsduk och ibland mössa när det är runt 0-gradigt... Men hästen klarar sig med det han har...

Jag håller med dig. Det är ofta så att hästarna har täcken över sin oftast tjocka hårrem och ryttarna sitter och blåfryser på deras ryggar. Min häst har bara täcke om det är väldigt kallt. -15 eller lägre, eller om det snöar blötsnö, stormar eller regnar. Jag har alltid tjock jacka, och oftast termobyxor när det är kallt för jag fryser lätt. (speciellt om händerna) Vi sitter ju stilla i sadeln medan hästen rör sig och håller värmen. Jag använder väldigt sällan ländtäcke när jag rider.

Men då har ju du iaf mer på dig än du har på din häst. Det är ju mer logist.:idea:

Så har i och för sig inte jag. Jag klipper mina och sen har de täcken jämt och ländtäcken när jag värmer upp/skrittar av. Även om jag tror att d:angel: e har förmycket på sig och jag har för lite på mig....

Jo... ;) Fast jag använder nog ländtäcke i onödan... Det är nu plusgrader och hästen är oklippt... Men det ser ju fint ut :D

Jag har massor på mig! Hästen brukar ha ett regntäcke på i hagen och han är oklippt, men jag tar på mig massor. När det börjar bli kallt, under +10 så är det minst ett par långkalsonger, ridbyxor eller mjukisbyxor och ibland ett par tunna överdragsbyxor eller chaps. Undertröja i bra andas-material, t-shirt eller tunn polotröja, college-tröja eller gammal hellyhansen och om det blåser eller regnar tunn jacka. Är det ännu kallare först ordentligt underställ, sen "vanliga" långkalsonger, poltröjan, hellyhansen och fleecejacka. Ibland ytterligare ett par tights eller sköna byxor innan jag tar på mina fodrade arbetsbyxor. På fötterna har jag tjocka sockar, gärna av ylle och ett par tjocka arbetskängor. Massa vantar/handskar att alltid kunna byta om det blir lite blött och mössa är också skönt! Har även en ordentlig vinterjacka av arbetstyp som jag tar på om jag sitter still ute länge, om jag kör hästen t.ex. Jag fryser inte!:D

Hmmm Hur räknar man om i gram på tex en jacka? Jag går fortfarande omkring i t-shirt och höstjacka samt jeans. Är det minusgrader blir det vinterridstövlar annars inte, enda skillnaden...

Min häst har ett ulltäcke och ett regntäcke på sig. Annars kommer han in och är kall över länden/ryggen, med spänningar som följd. Annars skulle det ha varit endast regntäcke.

Har inte på mej mycket men väl fungerande kläder. Oftast tröja från Aigle varm o med andasfunktion o hög hals, bra vind o vattentät jacka, alt dunjacka, ordentliga kängor från MH o skinnhandskar med foder. Hästen är orakad o inga täcken på, unghäst

Min häst har sin päls som i sig är tjock som ett 350 grams täcke :p
Sen är hon spårklippt men hon går oftast utan täcke ändå.
Har hon täcke är det ett tunnt regntäcke om det är extremt dåligt väder, ett tunt fleece/regntäcke om hon är svettig och det är kallt ute.

Jag själv har långkallingar, jeans/jogging/ridbyxor, vanliga sockar + tjocka sockar, linne, långärmad t-shirt, fleecejacka, fristad arbetarjacka med fiberull inuti, mössa och handskar.
Är det riktigt jävla kallt (ursäkta ordvalet) har jag thermobyxor.
På fötterna har jag alltid mina ofodrade jodphurs med stålhätta, dom värmer lagom med tjocka ullsockar i.

När jag rider har jag säkerhetsväst och då brukar jag skippa fleecejackan eftersom västen värmer rätt mkt. Då har jag också ridstövlar med thermo-lite foder i stället för jodphursen.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du räkna om hur många gram det blir på kroppsytan för mig?

Själv klär jag på mig mycket. Vid nollgrader, underställströja, bomullspolo, fleecetröja och vinterjacka. På benen korta fleecebyxor och skidbyxor, stövlar med raggsockor i. Halsvärmare och mössa.

Ja, jag är frusen.

Jag förnekar vintern in i det sista och försöker på så vis att skapa lite värme :crazy: Men ibland får ju även jag ge med mig. Dock hatar jag långkalsonger. Får verkligen damp när jag ska försöka dra på mig de, det är ju så extremt obehagligt! Men jag har en bra lösning -> Termochaps! :) Eller bara termoridbyxor, men föredrar chaps då de är så mycket lättare att röra sig i. När det gäller strumpor pälsar jag dock på mig. Ett par vanliga, tunna strumpor, sen ett par ridstrumpor. Efter det har jag hellyhansen strumpor, ni vet sånna blåa, låga :love: De är verkligen helt undebara! Sen att jag förfryser tårna ändå eftersom jag förfrös de på riktigt för några år sedan är en annan sak. På kroppen har jag en t-shirt eller liknande, möjligtvis underställströja under det, en tjock och gó fleece över, och sen en feeet dunjacka :D Att man sedan ser ut som hämtad ur en michelinreklam är en annan sak, man är ju iallafall varm och gó ;D

jag har alltid massor av kläder på vintern, underställ, ridbyxor, termobyxor, minst två tröjor + två jackor, halsduk, mössa (när jag inte rider alltså), vantar, sockor...

har faktiskt aldrig funderat på det där med hur många gram täckena e på...
är det kallt har han ett tjockt täcke, är det lite varmare har han ett lite tunnare/alt två täcken och är det varmt men blött ex har han regntäcke

så jag klär alltid på mig mer än hästen, för jag fryser lättare, han har ju päls :D

Tja, när min häst är oklippt klarar han sig för det mesta med regntäcke (ofodrat) eller ett regntäcke med ett fleecetäcke under det under vintern. Jag sätter bara på täcke om det blötsnöar, slaskar, blåser, stormar osv.
Förra vintern var han helklippt, då var han antingen utan täcke de finaste vinterdagarna och gick vid värre väder med ett vintertäcke, 370g.
I vinter kommer han vara klippt lite grann (mage, bog, halva halsen) och kommer ha 200g vintertäcke när det är rusk och regntäcke när det inte är så kallt men kanske regnar eller så. Annars naken.
Inne har han alltid BoT täcke, ett tunt stalltäcke utan fyllning. När han var helklippt hade jag inte något BoT så då hade han ett 370g stalltäcke. Jag har kallstall. BoT täcket inne när han inte är klippt eller bara klippt är mest för musklernas skull och för att han är vit på största delen av kroppen och lägger sig i sin egen skit.. fast boxen är stor. :crazy:

Jag tror på forskningsresultaten kring hästens komfortzon. Ett täcke - hästen varm- behövs inte tjockare.

Jag själv då, jag kör på lager på lager effekten på mig själv, så länge det inte blir för klumpigt. NU när det bara är några minus (5 eller så) har jag thermoridbyxor, vanliga ridbyxor eller "mjukisbyxor" under, Kyra K fleeceunderställ under både ribyxorna och under en tunnare tröja övertill. Sedan har jag en vindtät och regntät, fleecefodrad jacka. Och Graninge Halti skor, samt trefingersvantar med thinsulate foder. Sedan har jag fleece"muffar" för öronen som är fastsatta på hjälmen. Så jag är rätt påklädd själv... :D
Är det kallare, så sätter jag på mig tjockare kläder och sätter på mitt fleeceridtäcke som jag kan dra över benen. :) Jag är rätt frusen av mig. Samt raggsockor och ev mössa under hjälmen. Kyra K fleeceunderstället är en klar HÖJDARE, har aldrig varit med om något så funktinellt och tunnt men ändå så himla värmande.

Min häst går med regntäcke och egenproducerad päls. ;) När det slår till och blir riktigt kyligt kommer han att få ett fleecetäcke under regntäcket efter som att han inte kan använda plälsen till 100% när det ligger ett regntäcke på (som han fö. har för att vi inte har tid att torka mammutpälsen innan varje ridtur).

Själv har jag långkallingar, jeans och hela chaps på benen. T-shirt, långärmas fleecejacka och vinterjacka på överkroppen.Samt 3 par strumpor och benvärmare + kängor och halsduk. Vantar har jag inga för tillfället. Hoppas få pengar i jul till ett par.

Anledningen till att man ofta klär sig kallare än hästen kan bero på att man springer runt i stallet hela tiden. Man rör sig non-stop och håller igång. När en häst är ute i hagen så står den oftast och tuggar på något ganska stillsamt.

Men jag håller absolut med om att man övertäckar hästar. Samtidigt så är det ju nödvändigt om man klipper bort den värdefulla pälsen. Vilket jag aldrig skulle få för mig att göra på min häst.

Idag hade jag underställ + tillhörande strumpor, långärmad tröja, ridbyxor, ridstrumpor med tjockare "fot", polotröja i fleece, fleecefodrad vindjacka, tjock dunväst, läderridstövlar och mössa när jag var ute å red. I stallet hade jag även mjukisbyxor över ridbrallorna och tjocka vinterskor istället för stövlar. Jag frös inte :) !

Hästarna gick i 400 g täcken med hals, men så är de frusna också. När jag var ute å red så la jag på dem fleecefodrade regntäta ridtäcken. Och idag har de inte frusit, det märks direkt i ridningen - de är stela som plankor om de bara frusit det minsta, ovilliga och känns allmänt slitna. Så nej tack till genomfrusen häst!

Om jag klär på mig så mkt som behövs för att inte frysa så kan jag inte röra mig... Så jag fryser som f*n från oktober till mars.... och ja jag har ont överallt och är jättestel, men men... Man vänjer sig.

min häst har inget täcke (medryttarhäst) ca 20 cm tjock vinterpäls på vintern :love: sj har jag när de är jätte kallt fleece fillingar thermobyxor , dunjacka , polo tröjja , thermo vantar , örommuffar , ridstövlar med fårskinn :o säkerhetsväst oxå:)

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 929
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: Scata
·
Utrustning Är ett 370grams vintertäcke för tjockt till en oklippt häst vid riktigt kyla (vintertid) Ska inhandla lite täcken inför säsongen och...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: Buck
·
Hästvård Såg en länk från Hippson... på fejjan. Jag har själv en fryskruka som med päls och fri tillgång ändå fryser om han inte får vadderat... 8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 333
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10