Hur mycket har NI på er??

Sv: Hur mycket har NI på er??

Jag har ju definitivt mer än hästarna åtminstone. När det är ca minus fem grader har jag fyra till fem lager tröjor (två tunna och två tjocka kanske) och tjock jacka. Nedtill har jag långkalsonger, ridbyxor och ev. ytterligare ett par byxor eller chaps om det är riktigt otäckt ute. Tjocka sockar plus raggsockar samt fodrade kängor.
Tycker vintern är ganska hemsk. Håller med Centaur, man fryser stor del av året... :crazy:

När det drar ner åt -5 grader har jag en polotröja, 1 fleecetröja, 1 ylletröja och en vinterjacka. Långkallingar, ribyxor och fodrade termobrallor också granninge handskar :) Då brukar jag hålla värmen.

Eftersom jag är så modemedveten :angel: så har jag naturligtvis min blåa Fristads overall på mig. Jag reglerar undertill efter minusgraderan. Ner till -5 har jag inget under men sen åker underställ på. Skön och varm även att rida och köra med.
Hästarna är otäckta och oklippta och får endast ett fleecetäcke på sig efter ridturer som gjort dem svettiga.

Är ganska ny på buke, så jag vet int riktigt hur dä går till här än. Men jag har läst inläggen i den är tråden o tänkte skriva lite. Trådskaparen ställde en otroligt intressant fråga tycker jag, varför har kusen dubbelt så mkt "kläder" på sig, när den håller värmen bättre än vad vi gör? Gör kul fråga asså! Har facktiskt funderat på den ibland, men min häst brukar inte ha så mkt kläder på sig.

Här kommer lite olika alternativ-lite olika temeraturer/väder

-5 fint väder
Hästen: Naken, bara sadel, träns o benskydd
Jag: Långkalsingar, ridbyxor, vinterskor, polotröjja (mkt tunn) tröjja, jacka, öronmuffar,tjocka vantar (fryser om händerna på sommaren ibland tom)

Samma temp som ovan men blåst/nederbörd
Jag samma
Hästen: Ridtäcke (bucas, höst/vinter)

-10 vackert väder
Hästen:Bucas ridtäcke, och vanlig ridutrustning
Jag:Långkalsingar, ridbyxor, och ev mjukisbyxor över om det är i skogen jag ska rida, underställströjja,fuskpolo i fleece,tröjja,jacka,öronmuffar i fleece,tjocka vantar

Sammasom ovan men med blåst/nederbörd
Jag: samma, fast med ngt vattentätt på mig över det andra
Hästen: Om det är allt för jäkligt väder, så har han då ett vintertäcke på sig, men jag vet inte på hur många gram, inte ett jätte tjockt iaf, för då får han värmeslag, fast han inte är ngn ragguggla. Ett normalt vintertäcke för några minusgrader.

-20 till -30 vackert väder och helt vindstilla
Jag: Underställ på hela kroppen, ridbyxor, fuskpolo, tröjja, overall (fristad) över alltihopa, och en vinterjacka över det,öronmuffar,vaaaarma vantar, och ev en rånarluva;)
Hästen:Eftersom det oftast är mkt härlig snö när det är sådär kallt, så har han bara sitt bucas ridtäcke på sig, för han skrittar ju på, och pulsar i snön, och är varm och gosig då. Inga stöllgalopper i de kalla vädret inte.

Samma som ovan men med blåst/nederbörd
Ingen ridning för våran del iaf! Myspys i stallet, och godisätning:love:

jag har ridbyxor helskodda med strumpor över knäna för mina knän klarar inte kyla å så vanliga strumpor å jacka å en tröjja under å jumpisar.. de klarar jag mej på å super varma trefinger vantar å mössa. om det blir lite överdrivet kallt drar jag bara på mig ett par mjukis över ridbrallorna.

Hej!
Över 5+:
Hästen: Tunt fleecefodrat regntäcke
Jag: Jeans, t-shirt college tröja ev. Vindtät jacka om det blåser

5+ till 5-:
Hästen: Fleece täcke under tunt fodrar regn täcke
Jag: Samma som ovan alltid jacka ev. strumpbyxor, vantar

Under 5-:
Hästen: Vintertäcke med 370 g fyllning.
Strumpbyxor, ridbxor,långärmad t-shirt, collegetröja, Vindtätt jacka, halsduk, vantar.

Hästen är helklippt men inte så frusen av sig. Jag har alltid ett par vanliga jodpush på mig om det är torrtväder kan jag slitta på mig tennis skorna bara.

Herrå //:banana:

Hej!

Igår var den ca 0-gradigt och jag hade på mej: långa yllestrumpor, gore-texkängor, fleece-fodrade byxor, yllepolo med långa ärmar, t-shirt, sweatshirt och tjock fleeceväst. Utanpå det en vinterjack och sen öron"band" av fleece...
Jag tömkörde i en timme i skogen, var VÄLDIGT svettig när jag kom in igen. När det bli ännu kallare sätter jag på mej ännu mer kläder för jag är så väldigt frusen../ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 929
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: Scata
·
Utrustning Är ett 370grams vintertäcke för tjockt till en oklippt häst vid riktigt kyla (vintertid) Ska inhandla lite täcken inför säsongen och...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: Buck
·
Hästvård Såg en länk från Hippson... på fejjan. Jag har själv en fryskruka som med päls och fri tillgång ändå fryser om han inte får vadderat... 8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 333
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka