Sv: Hur mycket har NI på er??
Är ganska ny på buke, så jag vet int riktigt hur dä går till här än. Men jag har läst inläggen i den är tråden o tänkte skriva lite. Trådskaparen ställde en otroligt intressant fråga tycker jag, varför har kusen dubbelt så mkt "kläder" på sig, när den håller värmen bättre än vad vi gör? Gör kul fråga asså! Har facktiskt funderat på den ibland, men min häst brukar inte ha så mkt kläder på sig.
Här kommer lite olika alternativ-lite olika temeraturer/väder
-5 fint väder
Hästen: Naken, bara sadel, träns o benskydd
Jag: Långkalsingar, ridbyxor, vinterskor, polotröjja (mkt tunn) tröjja, jacka, öronmuffar,tjocka vantar (fryser om händerna på sommaren ibland tom)
Samma temp som ovan men blåst/nederbörd
Jag samma
Hästen: Ridtäcke (bucas, höst/vinter)
-10 vackert väder
Hästen:Bucas ridtäcke, och vanlig ridutrustning
Jag:Långkalsingar, ridbyxor, och ev mjukisbyxor över om det är i skogen jag ska rida, underställströjja,fuskpolo i fleece,tröjja,jacka,öronmuffar i fleece,tjocka vantar
Sammasom ovan men med blåst/nederbörd
Jag: samma, fast med ngt vattentätt på mig över det andra
Hästen: Om det är allt för jäkligt väder, så har han då ett vintertäcke på sig, men jag vet inte på hur många gram, inte ett jätte tjockt iaf, för då får han värmeslag, fast han inte är ngn ragguggla. Ett normalt vintertäcke för några minusgrader.
-20 till -30 vackert väder och helt vindstilla
Jag: Underställ på hela kroppen, ridbyxor, fuskpolo, tröjja, overall (fristad) över alltihopa, och en vinterjacka över det,öronmuffar,vaaaarma vantar, och ev en rånarluva
Hästen:Eftersom det oftast är mkt härlig snö när det är sådär kallt, så har han bara sitt bucas ridtäcke på sig, för han skrittar ju på, och pulsar i snön, och är varm och gosig då. Inga stöllgalopper i de kalla vädret inte.
Samma som ovan men med blåst/nederbörd
Ingen ridning för våran del iaf! Myspys i stallet, och godisätning