Hur mycket kan en katt äta egentligen....

martha

Trådstartare
Har en kissunge på drygt 12 veckor, har haft honom i drygt en vecka och han är faktiskt lite lös i maggen.....men han är lika glad för det och rund o fin...men så HUNGRIG....han vill ha mat hela tiden (och det ska vara burkmat :crazy: )
Jag vill ju inte att han ska vara hungrig heller nu när han växer, och inte att han skall behöva skrika till sig maten heller...han äter garanterat en sån där lagom burk med whiskas om dan..är det för mycket, eller rent av för lite??
Han har torrfoder också, men det skiter han i :crazy:

Han är avmaskad....

Sv: Hur mycket kan en katt äta egentligen....

Kattungar och dräktiga/digivande honor bör då äta så mycket de vill då de har ett stort energibehov och sällan blir feta. Burkmat är bra! Whiskas kanske inte är det bästa märket, men definitivt bättre än bara torrfoder. Om du ger ett mer näringsrikt foder är det troligt att han kommer äta mindre mat. Bättre burkmat är bl a. MJAU och Specific (finns hos veterinär).

En sådan där lagom burk antar jag innehåller 400 g och det är nog inte alls för mycket utan ganska lagom, med tanke på att kattungar växer och är aktiva.

Men prova att byta till ett våtfoder av bättre kvalité och se om han äter lite mindre. MJAU finns i burkar på 600 g och 900 g så det blir lite billigare i längden, och man behöver inte handla lika ofta ;)

Ok...men att han är lös i magen behöver jag inte bry mig om?? eller?? Det är ju en ganska stor omställnig för honom.....

Mina andra katter 13 o 14 år äter ju bara tottfoder, vill inte ha annat...så det var ju ett tag sen jag hade kattungar....:d

Lös mage är alltid oroväckande hos en kattunge. Ta bort den mat han äter och ge kokt fisk eller köttfärs med äggula och morotspuré några dagar och se om han blir bättre. Blir han inte bättre bör du kontakta veterinär.

Kan dom inte bli det av bara "foderbyte" då?? och stress??

Själv verkar han inte vara ett dugg bekymrad över det....han är helvild och fin i hullet och inte uttorkad på nåt sätt......men det är klart att jag söker upp hjälp om det bara fortsätter länge.

Friskis...är det ett "dåligt"val?? för det var då han började med lös mage...

Nu är han dock "hemma" ...men att komma till nytt hem, med 2 stora hundar och 2 gamla ruggugglor till katter måste ju ta ganska mycket på dom.....

Blir han lös av foderbytet så har nog bytet gått för fort. Det bästa brukar vara att ge kattungen samma foder som han fått i sitt förra hem, och sen, om man vill byta, successivt gå över till nåt annat. Alltså genom att blanda.

Friskies har inget gott rykte, nej. Och var det då han började bli lös så är det säkert det han blev lös av. Om du inte kör fisk/köttfärsmetoden, byt foder.

(Såg din bild av den lille röde, han är :love: ! Så var rädd om hans mage, annars blir vi ovänner :mad: ;) )

Jo, det blev lite tvärt foderbyte...:crazy: Han hade gått på torrfoder , men det ville han inte ha här :rofl:
Klart jag är rädd om honom...men han har bytt namn nu...till Kalle Kaviar :love: eller månskens kalle, eller raketen, eller..... ja, du vet :D

I så fall skulle jag fortsätta med hans gamla torrfoder - och så byta så småningom till det jag ville att han skulle äta. Dock inte Friskies - det har han ju redan visat att det inte funkar och han är inte den ende som blivit lös i magen av det. Visst finns det katter som gillar det och mår bra av det, men han verkar ju inte vara en av dem.

På sikt är det nog bara bra för honom att få både torrfoder och mjukmat - men ta alla övergångar försiktigt. Raketbajs är inte bra för en liten månskenskisse :love:

Blir han riktigt lös i magen riskerar han att börja bajsa där han inte ska, så du får nog försöka lösa problemet.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: Marvin
·
Hundhälsa För ca två veckor sedan fick jag åka till veterinären med Ruben som hade ont i magen och vägrade äta. På djursjukhuset dukade de upp en...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: a1agnlju
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har... 2
Svar
22
· Visningar
10 327
Senast: mollyphlox
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 164
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka