Hur mycket kan jag förminska bilden?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare En-Dum-En
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 431
E

En-Dum-En

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon bukare kan svara på. Jag har fotograferat med systemkamera åt en tjej och ska nu skicka några bilder via mailen. Min fråga är hur mycket kan jag förminska bilderna utan att kvalitén försämras om man ska skriva ut bilden som ett normalt fotografi?
Tacksam för svar

Sv: Hur mycket kan jag förminska bilden?

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon bukare kan svara på. Jag har fotograferat med systemkamera åt en tjej och ska nu skicka några bilder via mailen. Min fråga är hur mycket kan jag förminska bilderna utan att kvalitén försämras om man ska skriva ut bilden som ett normalt fotografi?
Tacksam för svar

Förminska bilderna bara så lite att de går att skicka med mail.

Du kan väl maila de i jpeg så borde det gå bra?

Hur mycket du kan krympa beror ju främst på hur hög upplösning den som skriver ut har på sin skrivare

Tack för svaren! En fråga till, jag är inte så bra på det här med pixlar och sånt, men jag minns när jag skulle skicka bilder till en hemsida. Då ville dom att bilderna skulle vara max 500 pixlar. Är det väldigt lite eller normalt?

500 oixlar är i min mening väldigt lite för bilder i dagens läga

500 pixlar totalt, eller bredd? Bredd är det nog inte helt onormalt lite för en hemsida, totalt är det väldigt lite.

På bredden antar jag att de menade.
Okej, men då förstår jag lite mer iaf.

EDIT: tappade bort mig lite, men sparar originaltexten nedanför.

Skilj på två saker. upplösning och kompression. JPEG är en komprimeringsteknik. med tex photoshop kan du sjustera hur hårt jpeg komprimerar din bild. du kan ha en 20 megapixel stor bild och ändå inte låta den ta upp mer än en megabyte.
det är en riktig balansgång att gå på, men jag brukar lägga mig på 96-97% kvalitet i photoshop när jag sparar ner mina rawfiler till jpeg. landar runt 3-4MB då.

om vi säger att du skrivet ut med 150 pixlar per tum, vilket torde var hyffsad kvalitet iaf, så kan din 500 pixlad breda bild inte vara större än 8.5cm utan att vara förjäävligt grynig. troligen så vill du har 300 pixlar per tum om du vill ha "bra" fotokvalitet, och då pratar vi ännu mindre, runt 4cm.

det jag menar är iaf att du bör inte gå under "3 megapixel" dvs 2048x1536 pixlar. sen kan du ju justera jpegkvaliteten också.

dock brukar jag för det mesta spara mina 12mp rawfiler i jpeg med 96% kvalitet och de brukar landa runt 3-4mb. och dem är absolut dugliga att skriva ut i iallafall a4 format

Senast ändrad:

Ska bilden publiceras på webben använder jag 72 dpi. På fotopapper 300 dpi. Använder du Photoshop är det enklare att se och förstå hur det fungerar. En bild kan ha 300 dpi eller 72 dpi men ändå vara lika bred/hög i pixlar.

*KL*
En-dum-en,
det är ofta mer "kostnadseffektivt" att behålla så hög pixelupplösning som möjligt i en bildfil och istället datareducera den litet hårdare (JPEG), än att göra tvärtom. Du kommer undan med ganska rejält hård "JPEG-komprimering" om pixelupplösningen är tillräckligt stor, dessutom kommer en hel del av kompressions-artefakterna att gömmas i pappersutskriften jämfört med när du tittar i inzoomat läge på en bildskärm.

Två andra alternativ är ju att du antingen packar filerna med tex winzip eller winrar, eller att du laddar upp dem på http://www.transferbigfiles.com/ eller liknande sida så att hon kan tanka ner dem.
Då slipper du förminska bilderna.

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
395
Senast: sweep
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 407
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 793
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka