Hur mycket Kemikalier tål Hästen

NoExit

Trådstartare
Har de senaste dagarna funderat på hur mkt kemikalier en häst egentligen tål. :confused:
Min häst är ultrasuper känslig mot flugor och knott, värst är blinningrna (heter så här i småland iallfall :crazy: ) vilket gör att jag måste spruta väldigt mkt medel på honom, han har inte visat några tecken alls på att han inte skulle tåla det, men det kan ju inte vara nyttigt.
Jag använder Switch On, samt att jag sprutar på de mest utsatta ställerna med Renons... ??
Renons skall ju iallfall om man läser på innehålla mkt naturliga produkter, men även lite konstiga namn.

Någon som vet nåt om detta ?
Hur mkt tål de ?
Det finns ju inget på flaskan om hur mkt eller hur ofta man bör spruta dem, det står iofs att det håller ca 12 h, men det gör det inte har jag konstaterat.

Nån som har erfarenheter ??

Mvh I :cool:

770010.jpg
 
Sv: Hur mycket Kemikalier tål Hästen

Du det är med skräckblandad förtjusning man använder allt detta..... jag får dåligt samvete av allt sprutande, samtidigt så måste man ju!!!

Men jag menar vi använer RB86(tror jag det heter) vad jag kan förstå så är det inte det allra giftigaste? samtidigt så är det 60 dagars karens på det medlet??? man blir ju orolig.

Men hur mycket de tål? har ingen aning....:confused:
 
Sv: Hur mycket Kemikalier tål Hästen

NoExit skrev:
Har de senaste dagarna funderat på hur mkt kemikalier en häst egentligen tål. :confused:
Min häst är ultrasuper känslig mot flugor och knott, värst är blinningrna (heter så här i småland iallfall :crazy: ) vilket gör att jag måste spruta väldigt mkt medel på honom, han har inte visat några tecken alls på att han inte skulle tåla det, men det kan ju inte vara nyttigt.
Jag använder Switch On, samt att jag sprutar på de mest utsatta ställerna med Renons... ??
Renons skall ju iallfall om man läser på innehålla mkt naturliga produkter, men även lite konstiga namn.

Någon som vet nåt om detta ?
Hur mkt tål de ?
Det finns ju inget på flaskan om hur mkt eller hur ofta man bör spruta dem, det står iofs att det håller ca 12 h, men det gör det inte har jag konstaterat.

Nån som har erfarenheter ??

Mvh I :cool:

770010.jpg

En av mina hästar, en eksemhäst, tål just ingenting i kemikalieväg.
"hinken är redan full"
Switch Pour On ger honom allergichock,(fick ringa veterinären) och han blir än mera nedsatt av myggmedel, det kliar ännu mer.
Det enda som funkar på honom är eksemtäcke och lösdrift med köldridå framför dörren.
Använder inget myggmedel alls.
Han är allergisk mot det mesta.
Han duschas o schamponeras med supermilt schampo en ggr/veckan.
Så livet för honom funkar bra ändå, inga synliga symtom, sålänge jag håller mig till detta koncept.
 
Sv: Hur mycket Kemikalier tål Hästen

Jag har beställt och får väl med posten imorgon (hoppas jag) bucas flugtäcke... Hoppas nu att det fungerar.. :)
 
Sv: Hur mycket Kemikalier tål Hästen

Lite off-topic, men hur är Renons? Funkar det? Bättre eller sämre än RB 86?
 
Sv: Hur mycket Kemikalier tål Hästen

Det verkar vara från häst till häst.. Hade Renons först.. Uselt.. Bytte till RB.. Lite bättre men de tog inte på bromsen..

Testade "Mygg och sånt"- Helt värdelöst namn på SUPER bromsmedel! Bromsen var borta i säkert 15 minuter- Rekord!

Så åter till din fråga.. Tycker inte Renons fungerar bra..
 
Sv: Hur mycket Kemikalier tål Hästen

jag använder inga sånna medel alls på våra hästar. Skulle aldrig falla mig in. Att hålla flugor/blinningar/bromsar borta måste ju nästan kräva kemikalier = inte jag tror är spec bra för hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 416
Senast: lil-sis
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 309
Senast: Piraja
·
A
Hästvård Jag har ett brunt halvblodssto som jag nyligen köpt. Hon kommer från Holland. Nu går hon på bete dygnet runt och hon har fått bölder/...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Docka-93
·
Utrustning Måste ha nytt flugmedel och funderade nu på dessa från B*rjes: Sommarspray Miracle Miracle är ett miljövänligt flugmedel som håller...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp