Hur mycket kortare sadelgjord?

Miljon

Trådstartare
Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :)
Jag har en sadelgjord som är 110 cm, troligen har väl resåren töjts något så den är förmodligen lite längre.
När jag rider har jag den spänd på innersta hålen, och den är ändå i längsta laget. Så kortare sadelgjord är förstås ett måste. Problemet är bara att när jag sadlar spänner jag den på yttersta hålen, eftersom hästen tycker det är obehagligt, blåser upp magen och behöver att man tar det lugnt.
Så frågan är då: Hur mycket kortare sadelgjord kan jag tänkas behöva?
Står i valet och kvalet mellan 100 och 105. 105 blir ju lättare att spänna, men skiljer bara några få cm när den är som mest åtdragen. 100 är förmodligen lättare att få att sitta bra, men å andra sidan kanske det blir skitsvårt att spänna då...
Har tyvärr ingen kortare gjord att prova med, bara längre alternativt dressyrgjordar. Så tar gärna del av era tankar, vad hade ni valt?
 
köp en 100 + en stropp-förlängare att använda medan du 'spänner'?

Men... Ja, såklart :banghead:
Det är det här som är så bra med buke. När man själv har tappat några hjärnceller för mycket är det alltid nån annan som ställer upp och kommer med den självklara lösningen :up::D
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt ny sadelgjord i resår, den förra sadelgjorden jag hade var 130 cm det är också denna. Ändå kunde jag spänna den 3 hål kortare...
Svar
9
· Visningar
790
Senast: aglaonema
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 037
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp