Hur mycket kostar era hund/hundar i månaden?

Min lilla gamling kostade mig ca 17.500 totalt förra året så hade tänkt budgetera 1500/mån detta året (första året jag försöker mig på budgetering).
Men så i februari satte vet henne på librela så även om försäkringen täcker det så misstänker jag att jag måste öka hennes post i min budgetplanering.
I kostnaden ingår allt från mat och veterinärvård till bajspåsar. :)
 
Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar för fullt på mina egna hundar och tänkte det vore intressant hur andra hundägare gör osv. Själv kan jag börja om ni vill,
I månaden:

~ Försäkringar 2 st Folksam mellan: ca 950kr för två äldre hundar.
~ Privat veterinärvård. som ej ingår i försäkringarna ( Liberala mot artros två hundar plus två kloklippnigar): 2050kr/ månad för två hundar.
~ Hundmat Torrfoder 8 kg veterinärfoder bantningsfoder: 1050kr/ månad.
~ var tredje månad ca 500kr för tassvård hos hundtrim.

Det känns sjukt mycket nej, jag betalar inte allt själv. Mina föräldrar fårhjälpa till med veterinärvården. jag betalar hundmaten o försäkringarna. O hundtrimnet. Får mycket ångest över arr jag ej klarar det själv.

Mina hundar är till ären men mycket pigga o glada än så länge. Mina föräldrar ser dom som deras o vi hjälps åt med hundarna.

Har ni några tips på hur jag kan dra ner på kostnaderna i månaden? Vore jättetacksam för det!

De rena driftskostnaderna för mina två är inte så höga. Det är friska hundar så mest foder och försäkring. Ligger väl totalt på 2000 kr/mån.

Ska jag däremot räkna på vad hundsporten kostar mig som hobby så får vi lägga på några tusenlappar till.
 
Lite överslagsräkning

2 Bostons

Försäkring ca 700,-/mån
Foder. eventuella hundben godis 700,-/mån köper storsäck vetrinärfoder och den räcker ca 2 månader
Koppel, Matskål, bajspåsar, täcken, leksaker ca 100,-/mån om jag slår ut det
Räknat på senaste årens veterinärkostnader för båda så hamnar det på ca 20,-/mån
 
Motsvarande sek ca 550-600kr
Vilket är hundfoder och avmaskningstabletter samt snacks.
Har ingen försäkring

Har även köpt halsband, hundbur, sele, ett par hundbäddar och leksaker men det är ju mer engångskostnader... numera leker han mest med palmblad som lossnat från palmerna på tomten så det är ju billigt och bra 😄
 
Månadskostnad är ungefär den följande för vår hund
Dagis: 4200 kr
Mat: 900 kr
Försäkring: 700 kr
Medicin, vårdprodukter: 150 kr
Kurser: 600 kr (snitt per månad)
Tugg och andra förbrukningsvaror etc: 500 kr

Så hum ca 7050 kr per månad 😬. Mer än vad jag trodde. Dagis är ju den dyra posten.
 
Staffmixar på ca 20 kg.

Mat ca 500 kr/månaden (just nu äter de dock dietfoder som är dyrare).
Försäkring ca 1500 kr/månaden (ena hunden har extremt dyrt försäkring eftersom hon jämt är sjuk samt en sjuk rasblandning)
Mediciner/veterinär ca 1000 kr/månaden (tiken äter dyra mediciner samt schampo, droppar och spray för sin allergi samt är konstant sjuk).
Tugg, godis, bajspåsar uppskattningsvis 500 kr/månaden.
Kurser/träning i år är uppe i 1000 kr/månaden och då är inte bensin inräknat. Då hamnar det nog närmare 1500 kr/månaden. Har dock varit en ovanligt hektiskt vår och sen medlemsavgifter på det.

Så runt 5000 i månaden. Det är mycket pengar. Den ena är dock mycket dyrare än den andra. Skiljer ca 1700 kr varje månad.
 
Mellanstor hund. Mat cirka 600 kr / månad Hon är extremt kräsen och äter bara dyrt foder 😬
Försäkring 305 kr / månad
Bajspåsar, tuggben mm osäkert kanske 300 kr per månad.
Utöver det fästingmedel, kurser ibland, träningar och någon gång om året hundvakt typ 400 kr / dygn om vi reser bort men vi försöker i första hand byta hund med andra hundägare som också vill resa någon gång.
Veterinärbesök kan tillkomma i februari blev det 2 300 kr extra pga sjuk hund.
 
Jag har tre Rhodesian ridgebacks.

Försäkring: ca 1300 kr/mån (en i Svedea och två i Folksam)
Foder: går nog åt 3-4 säckar Brit Care i månaden. Jag har uppfödarrabatt så kostnaden blir ca 1600-2000 kr/mån.
Tuggben, leksaker, godis, utrustning, bajspåsar kanske 1000 kr/mån då jag endast köper RAUH tuggben som är rätt dyra.
Sedan tillkommer utställningar, kurser, veterinärvård etc.
 
Jag har en jaktgolden på ca 20 kg som tränar och tävlar i tre grenar.

Foder: ca 600:-/mån (PrimaDog Lax&Potatis)
Försäkring: 482:-/mån maxförsäkrad i Folksam
Dagis 3 dgr/vecka: 2200:-/mån
Tugg, träningsgodis, matberikning, bajspåsar etc. runt 1200:-/mån (berikning är dock något jag tycker är väldigt intressant, så jag lägger kanske mer pengar(och tid) på det än vad som "behövs" för ett bra hundliv sas).
Vaccinationer utslaget över året ca 100:-/mån

Så hennes "baskostnader" är väl runt 4500:- nånting per månad, men då är ju dagiset en väldigt tung post.
Vård av tänder, päls, tassar etc har vi hittills löst hemma, så ingen kostnad på det just nu.

Sen tillkommer träning & tävling, då blir det jobbigare :o

Medlemsskap SBK 50:- mån
Träningar (hallhyra, ev privatlektioner, kurser, medlemsskap i extra brukshundklubbar för variation på träningsplats osv. + bränsle för att ta sig runt) ca 1500 /mån.
Tävlingar under vår/höst ca 2000:-/mån inkl bränsle (det är ju så dyrt att komma nånstans just nu...). Under sommar/vinter är det väl tävlingar för kanske 500:-/mån.

Till sambon hävdar jag å det bestämdaste att det ändå är billigare än när jag hade häst, men han börjar se mer och mer skeptisk ut :laugh:
 
Jag har en jaktgolden på ca 20 kg som tränar och tävlar i tre grenar.

Foder: ca 600:-/mån (PrimaDog Lax&Potatis)
Försäkring: 482:-/mån maxförsäkrad i Folksam
Dagis 3 dgr/vecka: 2200:-/mån
Tugg, träningsgodis, matberikning, bajspåsar etc. runt 1200:-/mån (berikning är dock något jag tycker är väldigt intressant, så jag lägger kanske mer pengar(och tid) på det än vad som "behövs" för ett bra hundliv sas).
Vaccinationer utslaget över året ca 100:-/mån

Så hennes "baskostnader" är väl runt 4500:- nånting per månad, men då är ju dagiset en väldigt tung post.
Vård av tänder, päls, tassar etc har vi hittills löst hemma, så ingen kostnad på det just nu.

Sen tillkommer träning & tävling, då blir det jobbigare :o

Medlemsskap SBK 50:- mån
Träningar (hallhyra, ev privatlektioner, kurser, medlemsskap i extra brukshundklubbar för variation på träningsplats osv. + bränsle för att ta sig runt) ca 1500 /mån.
Tävlingar under vår/höst ca 2000:-/mån inkl bränsle (det är ju så dyrt att komma nånstans just nu...). Under sommar/vinter är det väl tävlingar för kanske 500:-/mån.

Till sambon hävdar jag å det bestämdaste att det ändå är billigare än när jag hade häst, men han börjar se mer och mer skeptisk ut :laugh:
Var gång jag ser din avatar så tänker jag på Mullebloggen!
 
Jag har en jaktgolden på ca 20 kg som tränar och tävlar i tre grenar.

Foder: ca 600:-/mån (PrimaDog Lax&Potatis)
Försäkring: 482:-/mån maxförsäkrad i Folksam
Dagis 3 dgr/vecka: 2200:-/mån
Tugg, träningsgodis, matberikning, bajspåsar etc. runt 1200:-/mån (berikning är dock något jag tycker är väldigt intressant, så jag lägger kanske mer pengar(och tid) på det än vad som "behövs" för ett bra hundliv sas).
Vaccinationer utslaget över året ca 100:-/mån

Så hennes "baskostnader" är väl runt 4500:- nånting per månad, men då är ju dagiset en väldigt tung post.
Vård av tänder, päls, tassar etc har vi hittills löst hemma, så ingen kostnad på det just nu.

Sen tillkommer träning & tävling, då blir det jobbigare :o

Medlemsskap SBK 50:- mån
Träningar (hallhyra, ev privatlektioner, kurser, medlemsskap i extra brukshundklubbar för variation på träningsplats osv. + bränsle för att ta sig runt) ca 1500 /mån.
Tävlingar under vår/höst ca 2000:-/mån inkl bränsle (det är ju så dyrt att komma nånstans just nu...). Under sommar/vinter är det väl tävlingar för kanske 500:-/mån.

Till sambon hävdar jag å det bestämdaste att det ändå är billigare än när jag hade häst, men han börjar se mer och mer skeptisk ut :laugh:
Det där är betydligt mer än jag någonsin betalat för en (enskild) häst! :D

För att svara på ursprungliga frågan, så kostar min/vår hund ungefär såhär mycket:

Försäkring: 250:-/mån
Vaccination: 50:-/mån
Mat, tugg, godis etc.: 400:-/mån
"Allt annat" som leksaker, sele, koppel osv utslaget över året: 300:-/mån

Så totalt kostar han ca 1000:-/månad i grundkostnad. Vi tränar o tävlar normalt inte i organiserad form, så den sortens kostnader faller bort. Kommer dock att delta i BPH om ett par veckor (950:-), ska också höftledsröntga och ögonlysa vilket kommer att gå på ca 2500:- totalt som en engångskostnad. Vi har också haft ett par lite dyra vändor på veterinärklinik pga sjukdom, så det kan ju vara bra att ha en buffert för det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har en medelstor hund (20kg) som har sin allergi. Andra året jag hade honom (omplacering) var vi rätt ofta hos veterinären pga hans allergi. Nu när vi har den under kontroll, är vi sällan hos veterinären.

Försäkring: 412kr per månad
Mat: 999kr per månad (Äter veterinärfoder, har dock funderat på att laga egen mat till honom inom kort)
Allergivaccin: 2500kr var 4de månad.
Övrigt (schampoo, spray, öronrengöring osv): typ 1000kr ibland

Jag betalar allt själv och har alltid gjort.
 
Golden
En säck magnussons Light 14 kg, räcker ca 1,5 månad. Kostar ca 580 kr/säck. ca 3 korvar färskfoder/månad som blandas i maten, eller kletas på slickmata. Morötter, ägg och havregryn blandas i maten. Uppskattar att det kostar ca200 kr i månaden

Försäkring 380 kr/månad. Sveland favorit. 60,000 kr vetvård ink rehab och medicin.

Diverse godis och tugg ca 300 kr / månad

Kurs och tävlingsavgifter runt 5000 kr / år.
 
Två beauceroner och en whippet

Försäkring
Beauceron 10 år - 1042 kr (Agria, 60 000 i vet.vård, fast självrisk 3300, 15% rörlig)
Whippet 2,5 år - 545 kr (Agria, 60 000 i vet.vård, fast självrisk 2400, 15% rörlig)
Beauceron 1 år 9 mån - 873 kr (ManyPets, 140 000 i vet.vård, fast självrisk 3500, 15% rörlig)

Mat
Blötmat Magnusson, ca. 1700 kr per månad
Torrfoder, de två yngsta får lite i maten och resten används som vardagsgodis. ca 4-500 kr per månad, max.

Tugg och godis, bajspåsar, leksaker etc - hm.. rätt mycket, ingen aning om hur mycket dock. Gissning: 500-1000 kr/månad, det mesta avser då tugg och godis.

Librela till äldsta beauceronen var 5:e vecka, samt vattentrask två gånger i månaden, ca 1500 kr/månad.

Ska man sen räkna in kostnader för träning, tävling etc så drar det iväg mer men just nu är det ingen av hundarna som tävlar så där kan jag inte riktigt uppskatta någon kostnad.

Ska för övrigt ta och kolla upp vad andra bolag skulle ta för yngsta beauceeronens försäkring, tycker han är dyr, iofs hade han inte behövt ha 140 000 i veterinärvård kanske.... jag har bara haft 60 000 tidigare och till och med gammelhunden som haft så många skador/följder av skador har bara en gång gått i taket för ersättning.
 
Billiga i drift liten frisk ras runt 500 kr i månaden i mat godis och tugg :)

Det dyra är träningen vintertid för att hyra hundsportshall och sommartid för kurser plus all bensin för att gå på olika ställen och åka och träna :)

Vaccination en gång om året drygt tusen kronor.
 
Jag har två hundar. Totalpris för båda per månad är

Försäkring 1200:-
Mat 600:-
Godis och ben 100:-
Prylar: 200:-
Dagis 7600:-
Pälsvård (trimning) 500:-
Vet-vård, medicin, fästingmedel, årliga vaccinationer mm: 1000:- (engångsutgifter utsmetat över 12 månader)
Totalt: ca 11 000:- per månad. Det är dyrt att ha hund :D
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Två hundar runt 4 år och 37kg, för båda per månad:
Försäkring Svedea, 250

Ena krånglar med maten. Foder fryst Much och torr Acana, kött från matbutiken till matvägraren och som godis. Alltid storpack och väntar in rabater. Ena hunden äter för 1000 andra för 2000

Veterinär mm: matvägraren och årlig vaccin och avmaskning runt 200. Tassar, tänder, öron och lipombortagning sköter jag hemma

Pensionat 1-3 veckor per år ala 500 natt så 600 månad. Har inte behövt nyttja annan hundpassning

Gps 250 månad.

Tränar lydnad, drag, sök i egen regi så gratis där utom bil.

Återkommande engångskostnadnar, man tror att man köpt allt man någonsin behöver men så är det inte. Flygbur,leksaker, dragutrusnistning, täcken, fylla på apotek, blir runt 300

Bil som jag inte skulle ha behövt ha om jag inte hade hundar. Bensin och försäkring 2000
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
922
Övr. Hund Vad kostar era hundar i månaden? Jag tänker mat, försäkring, leksaker, ALLT. Ungefär vad snittar ni för kostnad på era hundar? Vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 483
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 055
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Lång historia.. Jag och min föredetta sambo köpte en hund tillsammans, som nu är ca 5 månader. För ca 1 månad sen så gjorde jag slut och...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 349
Senast: Luxus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp