Hur mycket kostar era hund/hundar i månaden?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar för fullt på mina egna hundar och tänkte det vore intressant hur andra hundägare gör osv. Själv kan jag börja om ni vill,
I månaden:

~ Försäkringar 2 st Folksam mellan: ca 950kr för två äldre hundar.
~ Privat veterinärvård. som ej ingår i försäkringarna ( Liberala mot artros två hundar plus två kloklippnigar): 2050kr/ månad för två hundar.
~ Hundmat Torrfoder 8 kg veterinärfoder bantningsfoder: 1050kr/ månad.
~ var tredje månad ca 500kr för tassvård hos hundtrim.

Det känns sjukt mycket nej, jag betalar inte allt själv. Mina föräldrar fårhjälpa till med veterinärvården. jag betalar hundmaten o försäkringarna. O hundtrimnet. Får mycket ångest över arr jag ej klarar det själv.

Mina hundar är till ären men mycket pigga o glada än så länge. Mina föräldrar ser dom som deras o vi hjälps åt med hundarna.

Har ni några tips på hur jag kan dra ner på kostnaderna i månaden? Vore jättetacksam för det!
 
Det jag skulle göra är att försöka lära mig tassvården/hundtrimmet själv för att kapa den kostnaden. Sedan kanske det går att byta till ett annat, billigare foder? Nu ger jag färskfoder till mina, men maten för 2st 20kg-hundar kostar max 900kr/månaden.

Om hundarna är äldre och försäkringarna inte täcker allt så kan det också vara läge att fundera på om du ska ta en mindre försäkring på dem.
 
Det jag skulle göra är att försöka lära mig tassvården/hundtrimmet själv för att kapa den kostnaden. Sedan kanske det går att byta till ett annat, billigare foder? Nu ger jag färskfoder till mina, men maten för 2st 20kg-hundar kostar max 900kr/månaden.

Om hundarna är äldre och försäkringarna inte täcker allt så kan det också vara läge att fundera på om du ska ta en mindre försäkring på dem.
Tack snälla du för ditt svar! Försöker klippa tassarna själv med sax och liten klippmaskin, men det är svårt. Annars klipper jag ner dom helt på kropparna själv med klippmaskin så sparar in lite på det i allefall.

Har nu köpt lite billigare torrfoder för små hundar som ska vara skonsam för magarna plus våtfoder i samma märke. Hoppas det funkar för det blir billigare i längden då.

angående försäkringarna så vet jag inte om jag vågar göra nåt åt det, glömde skriva att ena hunden har öronpr o äter kortison. Plus öronrens. Hon har nu varit hos en annan veterinär pga. Tiden. O har öroninflammation o jästsvampar i öronen. fått receptbelagd örondroppar nu. Återbesök om några veckor. Vågar ej göra nåt åt försäkringen i fall det Blir mer krångel. Vad skulle du göra? Ta bort livförsäkring o behålla resten? El gå ner till bas försäkringarna? Bara nyfiken kanske man kunde göra så.
 
Har du dubbelkollat om försäkringen täcker librela? Jag har också Folksam mellan och librela täcks på min artroshund.
Det kan också vara värt att kolla runt vilka sidor som har billigast mat (det kan skilja flera hundra ibland trots att det är exakt samma mat), köpa större mängd åt gången och passa på när det är extrapris. Tyvärr är det inte så ofta det är extrapris på veterinärmat men ibland har man tur. Jag handlar oftast på Zooplus och de har en sparplan på 3 eller 5% man kan köpa till och om man handlar mycket blir det en del pengar i längden.

Jag har uppskrivet allt vad mina tre (med en sammanlagd vikt på ca 8,5-9kg) kostar men jag vågar inte kolla hur mycket det faktiskt är för bara denna månaden ligger på över 8000 :nailbiting::nailbiting: den ena behövde till tandläkaren och den andra var på återbesök för sin glaukom plus ny mat, mediciner mm
 
Tack snälla du för ditt svar! Försöker klippa tassarna själv med sax och liten klippmaskin, men det är svårt. Annars klipper jag ner dom helt på kropparna själv med klippmaskin så sparar in lite på det i allefall.

Har nu köpt lite billigare torrfoder för små hundar som ska vara skonsam för magarna plus våtfoder i samma märke. Hoppas det funkar för det blir billigare i längden då.

angående försäkringarna så vet jag inte om jag vågar göra nåt åt det, glömde skriva att ena hunden har öronpr o äter kortison. Plus öronrens. Hon har nu varit hos en annan veterinär pga. Tiden. O har öroninflammation o jästsvampar i öronen. fått receptbelagd örondroppar nu. Återbesök om några veckor. Vågar ej göra nåt åt försäkringen i fall det Blir mer krångel. Vad skulle du göra? Ta bort livförsäkring o behålla resten? El gå ner till bas försäkringarna? Bara nyfiken kanske man kunde göra så.
Träna! :D Om det inte är så att du råkar klippa så att hundarna skadar sig så kan du ju utan problem ta det lite i taget. Strunt samma om det blir att se lite tokigt ut ett tag. Är hunden (eller du) otålig, klipp en tass per tillfälle så att det inte blir långa, jobbiga stunder. Belöna när det går bra och träna på att vara stilla vid klippning så att det blir så lätt som möjligt för dig.

Det är väldigt svårt för mig att säga vad som är rätt för dig att göra med försäkringarna. Jag är van vid att hundarna i princip aldrig får öronproblem heller så länge de äter mat som fungerar bra för dem, men vet ju att vissa raser har lättare än andra att få sådana problem. Läs igenom vad försäkringarna verkligen täcker, kolla om skillnaden mellan "bas" och nuvarande försäkring är sådant som det är värt att betala för. Kolla också villkoren för livförsäkringar, ofta får man extremt lite på dem när hundarna börjar bli äldre.
 
Har du dubbelkollat om försäkringen täcker librela? Jag har också Folksam mellan och librela täcks på min artroshund.
Det kan också vara värt att kolla runt vilka sidor som har billigast mat (det kan skilja flera hundra ibland trots att det är exakt samma mat), köpa större mängd åt gången och passa på när det är extrapris. Tyvärr är det inte så ofta det är extrapris på veterinärmat men ibland har man tur. Jag handlar oftast på Zooplus och de har en sparplan på 3 eller 5% man kan köpa till och om man handlar mycket blir det en del pengar i längden.

Jag har uppskrivet allt vad mina tre (med en sammanlagd vikt på ca 8,5-9kg) kostar men jag vågar inte kolla hur mycket det faktiskt är för bara denna månaden ligger på över 8000 :nailbiting::nailbiting: den ena behövde till tandläkaren och den andra var på återbesök för sin glaukom plus ny mat, mediciner mm
Tack för ditt svar! Jag har inte dubbelkollat försäkringen men det borde jag nog göra tack för tipset!

Typoskt att jag nu har köpt billigare foder som inte är veterinärfoder. Behövde blötmat också så det blev det nu. Men nästa gång ska jag kolla upp det på andra ställen!

Troligen kommer det behövas fler veterinärbesök utöver det vanliga pga. Öronen. Sedan ska kolla med min vanliga veterinär ( som är toppen plus hennes team är super) med tänderna igen. kanske behövs det och det är ju inte billigt direkt.

Oj , det var inte en dålig summa pengar men jag förstår arr det kostar så mycket. Speciellt med tänder. Det är bra gjort att klara det! Hoppas dina hundar mår bättre!
 
Träna! :D Om det inte är så att du råkar klippa så att hundarna skadar sig så kan du ju utan problem ta det lite i taget. Strunt samma om det blir att se lite tokigt ut ett tag. Är hunden (eller du) otålig, klipp en tass per tillfälle så att det inte blir långa, jobbiga stunder. Belöna när det går bra och träna på att vara stilla vid klippning så att det blir så lätt som möjligt för dig.

Det är väldigt svårt för mig att säga vad som är rätt för dig att göra med försäkringarna. Jag är van vid att hundarna i princip aldrig får öronproblem heller så länge de äter mat som fungerar bra för dem, men vet ju att vissa raser har lättare än andra att få sådana problem. Läs igenom vad försäkringarna verkligen täcker, kolla om skillnaden mellan "bas" och nuvarande försäkring är sådant som det är värt att betala för. Kolla också villkoren för livförsäkringar, ofta får man extremt lite på dem när hundarna börjar bli äldre.
Tack snälla för tipsen! Jag är lite darrhänt men jag får kämpa på! En tass i taget. Den ena är lite enklare att klippa tassarna på en den andra men den andra blir jag osäker på.

Angående försäkringarna tar jag till mig dina tips! Jag ska kolla närmare på dom. Tack!
 
Jag har två stycken medelstora hundar.
Mina hundar äter typ 1-1.5 säckar monster orginal, en säck kostar ca 630 kr. Dom har fri alltid tillgång och äter lite olika beroende på arbete/humör.

Försäkringen kostar 1400 kr per månad.

Så ca. 2060-2345 kr per månad.

Sen är det väl godis, burkmat ibland, kurser, utrustning som köps men räknar inte in det i någon budget. :)
 
Jag har två stycken medelstora hundar.
Mina hundar äter typ 1-1.5 säckar monster orginal, en säck kostar ca 630 kr. Dom har fri alltid tillgång och äter lite olika beroende på arbete/humör.

Försäkringen kostar 1400 kr per månad.

Så ca. 2060-2345 kr per månad.

Sen är det väl godis, burkmat ibland, kurser, utrustning som köps men räknar inte in det i någon budget. :)
Tack för ditt svar!

Vas skönt och se lite hur andra hundägare betalar också. Men jag antar att du betalar allt själv? Det är bra gjort som ensam!

Jag går tyvärr inte på hundkurser. Skulle behöva privatträning på ena hunden men det kostar mycket och det förstår jag!
 
Har en Griffon, 10 månader och väger drygt 4 kg.
Försäkring 196:- mat kanske 200:-, äter Alggutten junior balans. Sen kanske 150:- på ben och snacks.

Trimning och hundvakt tillkommer längre fram. Blir nog lagom att trimma honom två gånger per år.
 
Har en Griffon, 10 månader och väger drygt 4 kg.
Försäkring 196:- mat kanske 200:-, äter Alggutten junior balans. Sen kanske 150:- på ben och snacks.

Trimning och hundvakt tillkommer längre fram. Blir nog lagom att trimma honom två gånger per år.
tack för ditt svar! Va gulligt med en liten hund! O praktiskt o billigt också! Hoppas din hund håller sig frisk i livet! Mina är sjukdomsdrabbade, men min ras är det tyvärr. Underbara i sinnet men har lite hälsoproblem tyvärr. Även om mina är av mindre modell typ 10 kg. Älskar min ras.
 
tack för ditt svar! Va gulligt med en liten hund! O praktiskt o billigt också! Hoppas din hund håller sig frisk i livet! Mina är sjukdomsdrabbade, men min ras är det tyvärr. Underbara i sinnet men har lite hälsoproblem tyvärr. Även om mina är av mindre modell typ 10 kg. Älskar min ras.

Det hoppas jag med 😊
Har en frisk ras men olyckor kan alltid ske.
Har en väldigt bra försäkring samt en väl tilltagen buffert iom att vi även har tre katter.
 
Har 5 hundar, den minsta väger 21 kg och den tyngsta väger 34 kg.

Försäkringar (Folksam, 3x mellan och 2x stor): ca 1500 kr/mån
Hundmat (Happy Dog, Purina veterinärfoder och färskfoder): ca 2500 kr/mån
Medicin (ena hunden har artros): ca 200 kr/mån (efter försäkringen täckt sin del)
Tävlingsavgifter: ca 3000 kr/mån i snitt, betydligt mer på sommarhalvåret än på vinterhalvåret.
Vårdprodukter: ca 500 kr/mån
Vaccinationer, avmaskning: ca 6500 kr/år (eftersom de måste avmaskas hos veterinären när vi reser utomlands).

Till det tillkommer godis, leksaker, koppel, täcken osv. All pälsvård sköter jag själv. En hund är hos veterinären rätt ofta (den med artros) men de andra 4 är friska av sig och har knappt alls varit hos veterinären i sitt liv. Jag ställer ut mycket och reser utomlands ofta med dom, mycket pengar går åt det. I övrigt tycker jag att jag lyckas hålla priserna nere rätt bra. Jag och min sambo delar på löpande utgifter, alla tävlingsavgifter är mina kostnader.

Librela täcks av försäkringen för mig, så kolla upp det.
 
Räknade precis ut vad mina hundar kostar per år. Detta är alltså för en hund och ett helt år. Den äldsta är uppe i knappt 4000kr i försäkring per år. De andra två ca 3500kr.

Mat: 1800
Vaccination: 250
Försäkring: 4000
Förbrukningsgrejer: 500
= 6550:-

Sen tillkommer det såklart andra kostnader om de skulle bli sjuka men *peppar peppar* så är de friska. 😅
 
Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar för fullt på mina egna hundar och tänkte det vore intressant hur andra hundägare gör osv. Själv kan jag börja om ni vill,
I månaden:

~ Försäkringar 2 st Folksam mellan: ca 950kr för två äldre hundar.
~ Privat veterinärvård. som ej ingår i försäkringarna ( Liberala mot artros två hundar plus två kloklippnigar): 2050kr/ månad för två hundar.
~ Hundmat Torrfoder 8 kg veterinärfoder bantningsfoder: 1050kr/ månad.
~ var tredje månad ca 500kr för tassvård hos hundtrim.

Det känns sjukt mycket nej, jag betalar inte allt själv. Mina föräldrar fårhjälpa till med veterinärvården. jag betalar hundmaten o försäkringarna. O hundtrimnet. Får mycket ångest över arr jag ej klarar det själv.

Mina hundar är till ären men mycket pigga o glada än så länge. Mina föräldrar ser dom som deras o vi hjälps åt med hundarna.

Har ni några tips på hur jag kan dra ner på kostnaderna i månaden? Vore jättetacksam för det!
Jag har en hund på 3,4 kg.
Försäkringen kanske är ca 400-500 kr utslaget på månadskostnad.
Hon äter kanske för 200 kr i månaden.
Hon vaccineras 1 gång år för ca 500 kr per år.
Hon får lite ben och godisar.
Vi har inte behövt fixa tänderna något än IOM ung hund som får tänderna borstade. Men det kan ju tillkomma på liten ras.

Sambo har samma försäkring på sin 3-kiloshund. Dock har den efter Giardia känslig mage och tarm och kräver specialfoder och ibland tillskott. Dock fortfarande rätt billigt IOM så liten hund.

Vi borstar dem, borstar tänder, klipper fötter och klor själva. Det drar ju ned kostnaderna en hel del. Vi tränar och tävlar inte heller.
 
Tack för ditt svar! Jag har inte dubbelkollat försäkringen men det borde jag nog göra tack för tipset!

Typoskt att jag nu har köpt billigare foder som inte är veterinärfoder. Behövde blötmat också så det blev det nu. Men nästa gång ska jag kolla upp det på andra ställen!

Troligen kommer det behövas fler veterinärbesök utöver det vanliga pga. Öronen. Sedan ska kolla med min vanliga veterinär ( som är toppen plus hennes team är super) med tänderna igen. kanske behövs det och det är ju inte billigt direkt.

Oj , det var inte en dålig summa pengar men jag förstår arr det kostar så mycket. Speciellt med tänder. Det är bra gjort att klara det! Hoppas dina hundar mår bättre!
Ja, gör det. Det är ju ändå rätt dyrt med librela. Poppy behöver som tur väl är bara varannan månad som det ser ut nu men kostnaderna drar snabbt iväg eftersom hon behöver cytopoint mot sin klåda var fjärde vecka också.

Innan brukade jag varva mellan zooplus och bitiba beroende på vilken som var billigast men nu kör jag allt på zooplus eftersom jag har sparplanen där. De har dessutom poäng som man kan byta in mot tex godis, burkmat, småprylar mm.
Alla mina äter veterinärmat så trots att de är så små så drar det iväg även där. Bella blandar jag vanligt lightfoder med veterinärbantarmat men jag tror inte att det påverkar mer än någon krona hit eller dit i slutändan, det är mest att jag inte vill slänga mat det inte är något fel på 😅

Tänder är vansinnigt dyrt 😓 Poppy behöver eventuellt dra en kindtand om den inte slutar göra ont av mer noggrann tandborstning och jag vill inte veta vad det kommer att gå på! De andra två kommer också att behöva mer tandvård i framtiden men jag hoppas att det dröjer till sommaren åtminstone. Tänder är ju tyvärr ofta ett problem med pyttehundar 😕

Mina hundar håller sig aldrig friska tyvärr 😞 Men jag hoppas att vi slipper veterinär ett litet tag åtminstone så sparkontot kanske får en chans att hämta sig lite
 
Med lite överslagsräkning
250kr försäkring
600kr foder + hundben/godis
750kr träning (utslaget per månad kurser, lokalhyra mm)
200kr övrigt (utalaget per månad planerad veterinärvård, utrustning o dyl)

Så typ 1800kr/månad för 1 medelstor hund



Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar för fullt på mina egna hundar och tänkte det vore intressant hur andra hundägare gör osv. Själv kan jag börja om ni vill,
I månaden:

~ Försäkringar 2 st Folksam mellan: ca 950kr för två äldre hundar.
~ Privat veterinärvård. som ej ingår i försäkringarna ( Liberala mot artros två hundar plus två kloklippnigar): 2050kr/ månad för två hundar.
~ Hundmat Torrfoder 8 kg veterinärfoder bantningsfoder: 1050kr/ månad.
~ var tredje månad ca 500kr för tassvård hos hundtrim.

Det känns sjukt mycket nej, jag betalar inte allt själv. Mina föräldrar fårhjälpa till med veterinärvården. jag betalar hundmaten o försäkringarna. O hundtrimnet. Får mycket ångest över arr jag ej klarar det själv.

Mina hundar är till ären men mycket pigga o glada än så länge. Mina föräldrar ser dom som deras o vi hjälps åt med hundarna.

Har ni några tips på hur jag kan dra ner på kostnaderna i månaden? Vore jättetacksam för det!
 
Jag är faktiskt inte säker.
Shiban är tretton år nu och har varit oförsäkrad sedan hon var strax över tio, jag lägger undan pengar istället men det är ingen fast summa.
Hon äter BARF blandat med färskfoder, men jag skulle gissa på runt 600 per månad kanske, och ett par gånger om året extra veterinärvård för mineraldepåer i lungorna. Supplement för leder kanske en tusenlapp per år.

Snitt på 800:- i månaden för oss skulle jag tro. :)
 
Min hund (15 år, vikt 3.2 kg) kostar nog i mat kanske 400-500 kr i månaden? Pga magproblem kan hon bara äta visst foder och det fodret har stuckit i pris. Höll på att svimma när jag skulle betala.
Har ingen försäkring.
”Godis”, 200 kr i månaden kanske.
Medicin blir kanske 20 kr per månad.
 
1550 i månaden för försäkring, ungefär 1000 i månaden för foder och så 1400 i månaden för librela till ena gammelgubben. Vaccinationer osv blir inte mycket om året.

5 hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
919
Övr. Hund Vad kostar era hundar i månaden? Jag tänker mat, försäkring, leksaker, ALLT. Ungefär vad snittar ni för kostnad på era hundar? Vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 482
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 054
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Lång historia.. Jag och min föredetta sambo köpte en hund tillsammans, som nu är ca 5 månader. För ca 1 månad sen så gjorde jag slut och...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 347
Senast: Luxus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp