Hur mycket kraftfoder kan man ge per gång???

A

ame

Jag undrar hur mycket kraftfoder man kan ge per gång??? Vet att jag läst det någonstans att hästarna inte ska äta mer än tex. 1,5kg per gång??
Hjälp :confused: :confused:

Sv: Hur mycket kraftfoder kan man ge per gång???

Det är inte i kilo utan i VOLYM som räknas.. Omjag ger ett foder som är tungt kan ajg ge mer än om jag ger korn eller kli som knappt väger nått.. ge 1,5 kilo i kli och du har hur många liter kli i krubban som helst:crazy:

Hur mycket kraftfoder skall du ge då? oftast behöver ju inte hästarna så mycket om dom får ett bra hö...

Hästen har en begränsad förmåga att bryta ned och ta upp stora mängder stärkelse och fett i tunntarmen. Detta kan leda till feljäsningar i grovtarmen därför bör man maximalt ge:
1. 0,4 kg spannmål eller spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg häst och tillfälle
2. 200 gr stärkelse/100 kg häst och utfodringstillfälle
3. 75-100 gr fett/100 kg häst och utfodringstillfälle.
//marti

Och jag har lärt mig att hästen inte kan smälta mer än ca 1 kg kraftfoder per fodertillfälle. Gäller stor häst...

Mitt halvblod sto äter 2 kg grov per dag, det har jag delat upp på 2 omgångar, först 1 kg o sedan 5 timmar senare 1 kg till, pelletrerat foder kan lätt ge hästen kolik om den äter det på tomm mage, däeför är det bra om hästen ätit lite hö först eller så väljer man att blötlägga fodret rejält.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 400
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 024
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
877
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka