Hur mycket låter bultpistol?

Tussemaja

Trådstartare
Vet inte vart den här frågan ska ligga egentligen, men det är nog mest en "hästmänniska-fråga"...

Jag ska ta bort mitt gamla fjordsto med trotjänaravlivning och bult. Spruta inget alternativ för henne eftersom hon blir rädd och upprörd när hon ska sprutas. Ett sånt slut vill jag inte hon ska få.
Jag vill att hon ska dö i sin vanliga trygga miljö så därför vill jag att det sker i hennes egen hage. Kruxet är att hon blir förtvivlat orolig när hon är ensam ute - alltså utan hästar i de andra hagarna i närheten. Så nu till min fråga: Hur nära kan jag ha de andra hästarna med tanke på smällen? Har aldrig avlivat så här förut så jag vet inte hur högt en bultpistol låter.

Sv: Hur mycket låter bultpistol?

Jag tyckte inte det small så högt, men det var länge sen jag var med vid slakt.

En annan sak, det är bättre att vara precis utanför hagen. Då slipper man trängas med de andra hästarna om de är nyfikna, men stoet ser ändå sina kompisar. Det måste ju också vara en plats där lastbilen kommer fram så de kan lasta kroppen efteråt.

De andra hästarna kommer att reagera när det smäller till och kompisen rasar ihop men jag tror absolut inte de blir rädda. Snarare förvirrade och nyfikna.

Det låter normalt inte så mycket att andra hästar reagerar på det. En knall sedan är det tyst så det brukar inte vara problem att ha andra häst i närheten för den sakens skull.

Hej
Du tänker alldeles rätt som gör det som passar ditt sto.

Kan säga att när min häst togs bort, så hade jag en kompis som höll i honom åt mig, och jag gick och satte mig på andra sidan stallbyggnaden. Jag var alltså kanske 30 m bort med en stor byggnad emellan och jag hörde det väldigt högt och tydligt. Jag har inget minne av att de andra hästarna i hagarna runtomkring reagerade.
Dom andra ska kanske inte vara typ precis intill henne? Av en massa olika skäl...men om dom är längre bort i samma hage så ska det väl inte göra något.

Hoppas allt går bra *tröstkramar*

Tack till alla för svar! Hon går ensam i sin hage med andra i hagar runt om. Då räcker det troligen med att ta in den som står i hagen närmast. Känns gott att kunna göra såhär...

Jag tycker inte att det är ett speciellt högt ljud. Det är snarare att man vet att det ska komma som gör att det känns mkt högre, så känner iaf jag.
Det är en metallisk knall, ett "klonk". Visst hörs det, men jag tror att det är kombinationen med att hästen dråsar i backen som gör att det förstärks och upplevs högre... Sen vet jag iofs inte om det låter mer om den laddas med krut, det finns tydligen olika sorters bultpistoler.

För ett tag sedan tog en vän till mig bort två av sina hästar. Veterinären avlivade med kulvapen och jag antar att det lät högre. De hade ändå de andra hästarna ute som vanligt, i stor hage visserligen så att de inte stod precis nära, men de reagerade bara med förvåning. Inget mer.

Jag fick akut avliva min häst ute i hagen.. Vid tillfället hade jag bara 2 hästar hemma o dom gick i hagarna bredvid varandra. För att unvika att den skadade hästen stressade upp sig (var dessutom 175 hög..) så sa veterinären att vi låter kompisen vara kvar ute! Jag ställde mig lite frågande då hon kunde bli lite "hysterisk" ibland, men han sa lugnt att hon kommer inte märka ngt. Kanske rycker till när skottet låter, men inget mer! När han sen är borta kan vi ta in henne innan hon förstår att hon är själv..

Det gick jättebra att göra så;) Kompisen skuttade till när skottet föll, men reagerade inte mer än så. Det bekom henne inte alls o min vän fick sluta sina dar lyckligt ovetande... :bow:

Jag tycker absolut du ska göra vad som är bäst för din vän som ska avlivas, det är henne du ska tänka på! Dom andra bryr sig inte för dom förstår inte vad som händer ;)
Dock bör du ta reda på blodet så snart bilen åkt med stoet så det inte börjar lukta för mkt....

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 608
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 657
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 394
Senast: mars
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka