Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Alexandra_W

Trådstartare
Ska höra med vet med, men tar gärna Buke-erfarenheten till hjälp med =)

Men vid foderallergi, hur mycket av det misstänka måste man ge för att få effekt?

'Alla' har ju sen dag ett misstänkt att kyckling är en av de saker Viktor inte tål. Han har so far reagerat på alla foder med kyckling i, om det så 'bara' varit kycklingfett i det. (Undantaget när kycklingen varit hydrolyserad då).

Han fick vid den 'stora' provokationen (när man lägger på allt de ätit innan samtidigt) enormt kraftiga reaktioner, så kraftiga att det inte räckte med att gå tillbaka med z/d utan vi fick behandla med örondroppar, antihistamin (aldrig behövt förr) och shampon och grejer för att få det bra igen.

Är helt medicinfri sen ett bra tag nu, han ska ha örondroppar med kortison 1 gång/v förebyggande men jag brukar glömma det *skäms*

Han äter idag ett helt kycklingfritt foder och fungerar bra på det. Har provocerat lite, och han tål utan tvekan nöt (och lite andra grejer, typ äpplen och sånt). Lika utan tvekan är han överkänslig mot fläsk. Provokationen med fläsk var inte kul alls. Det kom reaktion på ett par dagar och på liten mängd fläsk, och han kliade hysteriskt. Vi diskuterade sätta in antihistamin ett tag men slapp det.

Nu har jag provat med kyckling i 4 dagar, 1 'liten kycklingfile' per dag. Ingen reaktion?!? Detta känns minns sagt skumt, då som sagt kyckling varit det både jag och vet i princip varit övertygade om är en av de saker han absolut inte tål. Så nu undrar jag givetvis om jag gett för lite elelr det är något annat liknande som ger ett 'felsvar'?

Sv: Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

För vissa räcker det ju med att man introducerar en liten "smula" av den ämne hunden är allergisk mot för att man skall få en reaktion. I andra fall - där hunden är mer överkänslig än allergisk - är "felmarginalen" så att säga större och hunden tål mer av ett ämne innan reaktionen kommer.

Min första fråga - i och med att det är just kyckling du provocerar med - blir så klart: Är det exakt samma typ av kyckling du provocerar med nu som tidigare?

Kycklingkött är nämligen väldigt olika beroende på vilket foder djuret är uppfödda på!
Fåglar som är "industri-uppfödda" äter ibland ett väldigt fisk-baserat vilket gör att man kan reagerar på kyckling trots att man "bara" är överkänsligt mot fisk! Detsamma gäller majs - vilket är huvudfödan på vissa anläggningar!

/Swat

Majs tål han btw.

Nu är det ju kycklingfile, förut har ju kycklingen varit en ingrediens i foder. Så när inte samma kyckling så att säga. Fast så har det ju varit med 'allt' nu under själva provokationerna med en sak i taget för att se vad han tål/inte tål.

Så innan har ju kycklingen varit en ingrediens av foder, men han har reagerat på allt foder med kyckling i, även i liten mängd och även om det bara varit kycklingfett i det. Nu har han fått rena kycklingfileer (Kronfågel), stekta i solrosolja. (Han tål solrosolja med)

Vad händer om han får kycklingen rå? Inte för att det borde påverka, men i alla fall.

Tål han fisk/fiskprotein?

/Swat

Vet ej. Han kliade sig hysteriskt på Olivers Selected fish, men vet ju inte om det var fisken eller någon av de andra ingredienserna, t ex ägg, som han kliade på där. Inte kommit till att provocera med fisk än.

Roxer skrev:
Vad händer om han får kycklingen rå? Inte för att det borde påverka, men i alla fall.

Han vägrar äta, så svårt att säga tyvärr.

Han äter inte ens om det är en vinge eller en klubba? Min äldsta var vääääldigt skeptisk i början och krävde en del övertalning, men nu äter han så det bara skvätter om det.

För extremt engagerade, här är vad han ätit innan, med ingredienser.

Han TÅL garanterat: Nötkött, ris, majs, solrosolja, äpplen, morötter, betmassa/betfiber, linfrö, havre, potatis samt stulen lucern från hästarna ;)

Det enda jag än så länge VET han inte tål: Griskött.

Nutra Nuggets Performance
Det här åt han när han kom. Kliade inte på det men jag bytte rätt snart bort det då han fick mängder men höll för dåligt hull ändå. Provat byta tillbaka till det längre fram men då kliat på det.

Kycklingmjöl, kornris, rismjöl, majsmjöl, kycklingfett (konserverat med tokoferoler och e-vitaminer), betmassa, äggpulver, linfrö, kycklingbuljong, öljäst, vitaminer och mineraler.

Carrier Super Premium
Det var det han började klia på, efter flera månader.

Kycklingkött, nöt- och fläskkött, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, vetegroddar, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, blodmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, rosmarin, mineralämnen, vitaminer och spårelement

Frank Pro Gold Sensitive
Det jag bytte till när han började klia. Var helt klifri på det. Dock blev det som befarat alldeles för dåliga värden för att hålla hullet på en växande unghund, så jag blev tvungen byta igen. Senare provade vi gå tillbaka till det här, och då kliade han inte heller inledningsvis, men började sedan klia. Det var då jag sökte hjälp. DOCK så en felkälla visade sig senare vara att han samtidigt som han började klia på det här fick antibiotikatabletter med köttsmak. När det slutades med det slutade han 'plötsligt' klia och höll sig klifri en vecka, sen byttes det till z/d i samband med allergiutredningen. Trodde klifriheten på slutet var en slump, var veterinären som sen kom på det där med medicinen. Vi har dock inte provat det här igen, då misstanken mot kyckling varit så stark att veterinären inte velat jag ska blanda in det eftersom det är fågel i det med, förrän man vet exakt vad han inte tål.

Kalkonmjöl, ris, solrosolja, betmassa, linfrö, hydroliserat fjäderfä, jäst, monokalciumfosfat, frukcto oligo saccharides, (min. 0,5% FOS), mineraler & vitaminer, lecithin (min. 0,5%), salt, kolinklorid, vitamin C (i form av I-askorbinsyrafosfat), vitamin E (som dl-alfatokoferolacetat)

Olivers Selected Fish
Kliade bedövligt mycket.

Laxmjöl, ärtor, potatis, färsk laxfilé, färsk sillfilé, färsk plattfiskfilé, komplett vitamin- & mineralpaket, ärtfibrer, betfibrer, riskli, Omega 3, blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, tång, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt), färska hela ägg,flex C, mannanoligo-sackarider, jäst, inulin, yucca shidigera.

James Welleloved Anka & Ris Puppy
Kliade något extremt, och magen var INTE rolig alls, den har annars varit ganska tålig. Men nu massor med avföring och fes rena atombomsbfisar, som luktade rutten mjölk.

Ris (minst 27%), köttmjöl av anka (minst 27%), biodynamisk havre (minst 7.5%), hela linfrön, ankbuljong, ankfett, alfalfa, naturlig tång, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin, zinkmetionat.

Hills z/d ultra allergen free
Kommentar överflödig, klådfri.

Torrfodret:
Majsstärkelse, kycklingleverhydrolysat, vegetabilisk olja, cellulosa, dikalciumfosfat, kalicumkarbonat, kaliumklorid, salt, DL-metionin, taurin, vitaminer och spårämnen. Innehåller EU-godkänd antioxidant

Burkmaten:
Hydrolyserad kycklinglever, majsstärkelse, cellulosa, vegetabilisk olja, dikalciumfosfat, kaliumklorid, kalciumkarbonat, DL-metionin, jodsalt, taurin, L-threonine, L-tryptofan, vitaminer och spårämnen.

Bozita Robur Genuine Lamb & Rice
Klådfri, det han äter nu.

Ris, lamm, majsprotein, majsgroddar, lammköttmjöl, majsmjöl, specialprocessad havre (SPC), animaliskt fett (av lamm, jag har kollat), lammbuljong, linfrö, betfiber, potatisprotein, monokalciumfosfat, , bryggerijäst, natriumklorid, kaliumklorid, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), broskhydrolysat (innehåller kondroitin), jäst (ß 1,3/1,6-glukan).

Han äter inte ens om det är en vinge eller en klubba? Min äldsta var vääääldigt skeptisk i början och krävde en del övertalning, men nu äter han så det bara skvätter om det.

Nej tyvärr, han är en skam för sin ras ur det perspektivet. Skrev en tråd om det förut, om han får en större 'bit' av kött äter han inte utan går omkring och gnyr med den bara. Visade sig första gången just med råa kalkonvingar och klubbor. Men räcker du ger honom en 'bunt' smörgåsskinka så gör han likadant. Delar man i bitar går det bra - om det inte är rått.

(Rå köttfärs går fint numera, fast han var skeptisk förr, tyvärr är vår köttkvarn paj så kan inte mala kycklingfärs).

Dock kanske jag kan steka kyckling lite lätt bara, så den är rå inuti?

Om du tittar på innehållsförteckningen så innehåller många av de foder han reagerat på ägg. Provat att provocera med det? Kanske inte är kycklingen som är problemet utan äggen? Faller ju lite på fodret med anka i förstås.

Kan ju vara en idé för att se om det gör skillnad. Inte för att det borde det men i alla fall.

Om du tittar på innehållsförteckningen så innehåller många av de foder han reagerat på ägg. Provat att provocera med det? Kanske inte är kycklingen som är problemet utan äggen? Faller ju lite på fodret med anka i förstås.

Ägg, följt av fisk, står på provokationslistan näst efter kyckling. Jag har också misstänkt äggen. Men som du säger faller det lite på ankafodret, men som sagt han kan ju mkt väl vara allergisk mot flera saker.

Men kycklingfritt/fjärderfäfritt, fläskfritt, fiskfritt (inkl fritt från laxolja etc), helst bara innehålla ris och/eller majs och inga ägg och inget blodmjöl var 'kriterierna' när jag skulle försöka hitta ngt att ersätta z/d med någonting. Just för de var starkt misstänka ingredienser. Nu blev det ju ett med ris, majs och havre, men havre tålde han ju tack och lov. Det är SKITSVÅRT hitta ett sånt foder för övrigt..

Vi började kolla nöt, mest bara för att han - och jag - verkligen saknade att han hade märgben att tugga på, det gick så mycket skor och grejer :crazy: Sen provade jag lite sånt jag gärna ville kunna ge, som äpplen, och sen ville vet jag skulle ta något halvmisstänkt, inte kyckling direkt, så då blev det fläsk. Sen fick han sån jäkla reaktion av det så tog en 'misstänkt snäll' sak emellan - potatis. Men nu är meningen kyckling, följt av ägg och fisk, och sen kalkon. Jag vet inte om jag kommer idas prova mig igenom alla fiskar dock, tror jag provar med en bara (lax). Fisk är annars rätt lätt att undvika liksom.

Men den här uteblivna reaktionen på kyckling kom som en chock, och om den är korrekt ställer det det mesta i 'en ny dager' och jag begriper i princip ingenting.

jag kommer med en ny vinkling som i och för sig gör det svårare, när jag tar mediciner, kan jag bara ta från speciella tillverkare, annars ingen eller liten effekt. Är det samma med honom tro? att det handlar om tillverkningen av speciella foder och inte så mycket innehåll? Naturligtvis kan han ju vara allergisk för saker ändå.

Teoretiskt borde det kunna vara så, det som talar emot det är väl att han reagerat på så många olika foder.

Med tanke på allt trassel så måste jag hålla med en skribent från en tidigare tråd om denna hunds allergier - börja ge färskfoder!

Jag vet att du redan sagt att det inte går för att du inte har möjlighet att ha en frysbox, men... Med tanke på alla kostnader för utredningar, foderbyten, nya utredningar osv så har du ganska snabbt tjänat in både frysen och alla el den kommer dra under överskådlig tid!!

I dagsläget kan du ju dessutom lägga maten ute i en ordentlig platslåda så sköter kung Bore resten!!

Det hade i alla fall varit mitt första alternativ om jag varit i dina skor!

/Swat

Fast kan inte påstå det är något trassel nu? Han äter torrfoder, som jag plättlätt får tag i. Endera får jag det hemkört till dörren för 19 kr, eller så svänger jag in på närmsta Granngården och köper en säck. Och han är klifri och mår bra.

Färskfoder blir ju tyvärr som sagt både dyrare och bökigare. Hade jag fortfarande inte hittat ett torrfoder som fungerade hade jag kastat in handduken nu och fan i mig ställt en frysbox i vardagsrummet om så krävdes, men nu fungerar det ju alldeles problemfritt, lyxigt lätt faktiskt iom att jag både kan beställa hem mat och köpa det i nästan vilken håla som helst (dvs överallt där det finns Granngården). Hyfsat pris är det med, även om jag är väldigt skadad sen de astronomiska foderräkningar som var när han fick z/d.

Mina äter färskfoder och jag har för mig att summan är 1000kr/mån. för två schäfrar. Och då ligger färkfodret i mellanpris, det finns dyrare och det finns billigare.
Jag kommer upp i liknade summa om jag ska utfodra med RC. till bägge.

Min ena schäfer ligger under foderutredning pga allergi. Just nu används RC allergifoder och jag ska snart lägga in gamla maten. Nu tror jag inte att det är foderallergi men man skulle gå denna väg under utredningen.

Men då blir ju funderingen... Vad håller du på med?! If it ain't broken, don't try to fix it!! ;)

Varför hålla på och introducera saker - med risk för reaktion - när vardagen fungerar?!?

I din sits hade jag testat fram ett tuggbens alternativ och sedan låtit detta vara!

Varför spelar det någon roll om det är kyckling-, ank-, fisk- eller älg-protein han reagerar mot?
Om hunden fungerar väl - är bra i magen, håller hull och är "pigg och glad - varför "leta fel"??

Om du hamnar i det läget om några år att hunden även blir överkänslig för någon del i det foder han äter - testa då fram reaktionen DÅ!

En hund som under en längre tid gått med ständiga "reaktioner" - klåda, mag-/tarm-problem mm - blir ju dessutom ofta mer och mer reaktiv pga att kroppen aldrig får VILA och bara landa och bli "neutral".

/Swat

Fast ständiga reaktioner har han ju inte gått med. Det är långa perioder av 'lugnt'. Just för att som du säger, det inte ska vara reaktion hela tiden.

Anledningen att ta reda på precis vad han inte tål är för att den dag jag inte av någon anledning kan få tag i det här fodret (tyvärr slutar ju hux flux ibland fodertillverkare tillverka en specifik fodersort, eller ändrar receptet), så vill jag veta vad han tål/inte tål för att kunna veta vad jag kan prova istället. Och slippa nytt 'foderbingo' där det kan bli en soppa med reaktioner och foderbyten.

Att just ta reda på vad han tål/inte tål NU när jag kan göra det i lugn och ro och över en lång period, och slippa 'reta och reta' gång på gång i en hysterisk jakt på ett annat foder.

Det är ju från veterinärhåll helt valfritt om man nöjer sig med 'din hund är foderallergisk, men tål det HÄR fodret' och ge det. Många, ffa med små hundar, fortsätter t ex helt enkelt ge z/d. Eller om man vill veta precis vad hunden inte tål, just för om fodret endera en dag inte fungerar, hunden blir för tjock eller för smal på det t ex, eller det försvinner från marknaden. TYvärr har veterinärerna sett det flera gånger, t ex försvann ´(iaf en sort av dem) Nutro hux flux, som många allergihundar fungerade på. Här förra året försvann ett foder jag tidigare gav (inte till Viktor men till greyisarna) osv. Och hellre ha pejl NU vad jag ska försöka leta efter då, och öka chanserna att det blir 'rätt direkt', än att vara inne i djungeln igen. För det är tyvärr FÅ alternativ med samma 'sammansättning' som det här - dvs som är just helt fria från allt som heter kyckling/fjärderfä, ägg, blod, fisk/fiskolja etc. Så inte lätt hitta likvärdigt alternativ utan att börja om.

Z/d fungerar ju som nödlösning, men blir ju samma foderbingo där sen att komma ifrån det.

Tuggben var det första jag provade fram, och där är det ju lugnt. Han tål nöt och älg, och det räcker utmärkt, mer 'godis' behöver han inte tåla. Även om det visst skulle vara praktiskt med ett 'torrfodergodis' men det går att leva utan. Sen, fick jag fram exakt vad han inte tålde, och hittade ett foder utan de ingredienserna men med högre värden skulle jag fundera på det i alla fall. Om jag skulle 'våga' byta vet jag inte, men få mer hull på honom är ett starkt önskemål, även om klifri men för tunn går före bättre hull men kliar..

Senast ändrad:

Det ligger något i det du nämner med en kropp som aldrig "vilar". Denna hund som nu går igenom utredningen för mig har haft otur i allt och ätit mycket mediciner mm. Jag tror det inverkar lite grand på det han testats positivt för. Kroppen är ju inte i fas och när det då kommer en grej som slår upp- allergi, så slår det hårt på en kropp ur fas.
Nu är allergin ärftlig men kanske hade den kunnat vara lindrigare om kroppen varit fullt frisk.

Liknande trådar

Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 467
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka