Bukefalos 28 år!

Hur mycket mindre hårar...

V

Violate

...en rexkatt än en "vanlig" katt? Det enda jag har att jämföra med är svärmors katter (nån hus/bondkatt eller nåt), som det flyger tussar av så fort man klappar dem. Och en strykning mot benen kan få svarta byxor att se vita ut. Har läst mig till att rexkatter fäller minimalt, stämmer detta?
 
Om jag jämför med den bondkatt jag hade och den bondkatt jag har så fäller rexarna obetydligt. Mina möbler är inte håriga, mina mattor är inte håriga men kläderna dock lite håriga det går som inte att undvika. Rexar fäller (talar mest för devon rex nu eftersom det är den rasen jag har) men de har kortare päls och pälsen tussar ihop sig så det är väldigt lätt att hålla efter pälsen. Sedan har ju de som alla andra katter fällperoder höst och vår.
 
Tack för svaret. Verkar som att du är den enda på kattforumet som har en rex ;) Massa visningar, bara ett svar.
Jag planerar att köpa en, så jag tar reda på så mycket jag kan om allt möjligt. Hoppas dock inte jag tröttar ut sambon med mitt kattprat innan köpet blir av...
 
Nej, jag är inte den enda på forumet med rex. Vet att det iaf finns en till med rex, men det kan ju hända att alla rexmänniskor inte är här just nu bara ;) Du kommer inte ångra köpet om du gillar fart och fläkt :p
 
...en rexkatt än en "vanlig" katt? Det enda jag har att jämföra med är svärmors katter (nån hus/bondkatt eller nåt), som det flyger tussar av så fort man klappar dem. Och en strykning mot benen kan få svarta byxor att se vita ut. Har läst mig till att rexkatter fäller minimalt, stämmer detta?
Mina rexar fäller i lika hög grad som min bondis. Skillnaden är att håret ju är en annan kvalite. Luddigt och kortare. Jag tycker det kan vara svårt att hålla efter "luddet" - det blir mer som en "filt" än de större håren från bondisen.
 
Det beror väl på vad man jämför med för husis också...
Nu har inte jag en rex, utan en anan ras som sägs fälla lite; Korat. Jag kan säga direkt att han fäller mindre än de flesta andra katter, jag behöver aldrig städa katthår. Däremot fastnar det ju alltid år på kläderna när man gosar med on och sånt.

Husisen vi hade (med brittliknande päls) tyckte jag fällde något enormt, men det finns ju huskatter med tunnare, mer "fastsittande" päls också.
 
Hmm, korat, vad är det för en ras? Aldrig hört talas om. Någon sida man kan kika på?
 
Jag har en Cornish Rex som hårar en del, även om det inte går att jämföra med de huskatter vi haft i familjen. Nu har hon i o f s väldigt mycket päls för att vara en rex enligt uppfödaren och jag förstår fortfarande inte riktigt varför jag valde att skaffa en till största delen vit katt när jag nästan alltid har svarta kläder.... :crazy: ;)
 
Så... om man går efter de svar jag fått så hårar cornish mer än devon. Kan detta stämma, eller är det bara tillfälligheter? Omöjligt att säga kanske...
 
Har cornish rex förresten.... om nu det har nån betydelse. Kanske har devon lite mindre hår? :confused:

Nej, devon har inte mindre päls en än cornish. De har däremot väldigt olika pälskvalité. Cornish har ju inte täckhåren vilket devon däremot har, man känner det lätt på pälsen då en devon ska ha sträv päls på ryggen och svansen men det har inte en cornish. Huruvida det på något sätt påverkar fällning har jag däremot inte en aning om :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
935
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 654
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 338
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Merkostnadsersättning
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp