Hur mycket mörknar lädret?

A

Athina

Hur pass mycket mörkare bllir lädret på ett par sånna här tyglar?
4408.jpg

Någon som har en bild.. kanske?

Dem tyglarna jag har använt, är ju mycket användna, flera år och jag tror ju att dem säkert var mörka från början..
Nu när jag skulle köpa egna så blev jag lite... ja, jag visste inte vad jag skulle köpa för att dem skall se likadana ut efter ett tag.. :D

Och vad är det för speiellt med 'Harnes' läder??? :confused:
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Kan tyvärr inte svara på just dina tyglar men jag har ett par (av annan sort) som var ungefär i den färgen från början. De är nu betydligt mörkare. Men så är det ju, läder mörknar!
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Jag har exakt dom där tyglarna (älskar dom) dom blir bruna så småningom, iaf om man använder vanligt fett och olja.
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

just dom här i 'natur' eller vad man skall kalla dem, från weaver (stavas?) var redan så mjuka och fina och jag tänkte dom blir inte så svåra att får in rätta styrseln på :D , men blir dem inte så mörka som jag vill ha dem kanske man skall kolla på annat..

Ingen som vet vad det är för speciellt med 'Harnes' läder? står på många tyglar, men jag kan inte 'se' någon skillnad på dem.. :smirk:
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

harness läder ( två s) betyder seldonsläder och motsvarar vårt svenska plattläder. Harnessläder är något infettat
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Är det något man föredrar att köpa? :confused:
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Latigoläder är behagligare än harnessläder, betydligt smidigare.
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Ja, varför inte,? utmärkt bra tyglar
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Åh.. vad svårt, detta blev helt plöttsligt.. :crazy: :smirk:


:D
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Nej, inte svårt.. känn på de olika tyglarna, köp dem du gillar och bry dig inte om vad de är tillverkade av.
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Jag har ett par tyglar som var snäppet mörkare än dedär när jag köpte dom. Efter ett par smörjningar är de nu mörkmörkbruna :p
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Allt läder mörknar av solljuset, så det är ett oundvikligt faktum - men vad gör väl det? Det behöver smörja i nån form för att "behålla livet" - så låt lädret få sin smörja och mörkna!
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Vad rekomenderar ni för 'Smörjning' då??? Nån sån där extra bra??

På mina engelska träns förr i tiden så använde jag ju bara tvål och sen stübben fett...
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Helt vanligt läderfett, varför konstra till det med en massa dyra märkesfett/oljor när det finns enkla grejer som har funkat fint i hundratals år.

Jag använder samma fett till allt läder och det blir så in i bomben bra så det är knappt sant! :)
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

ja men... vad är det för läder fett då? :crazy:
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Jag snvänder neasfoot oil när jag smörjer, tycker att det funkar kanon :)

För övrigt så har jag ett par weavertyglar som en gång i tiden var ljusa, men nu är de riktigt mörkbruna!
 
Sv: Hur mycket mörknar lädret?

Eeeh..?. Gå ned till affären och köp första bästa..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 994
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 532
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 956
Senast: Gumman123
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 644
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp