Hur mycket pengar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ZorroLouise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 249
Z

ZorroLouise

...lägger ni på hästarnas och ryttarens (er själva) utrustning per år ungefär?

Jag skulle vilja kolla lite hur mycket folk lägger i tanke på att kanske starta en ridsportbutik.
Själv rider jag på ridskola och lägger kanske i snitt 1000-1500 kronor per år i stövlar, handskar, strumpor, ridskor, hjälm, sporrar o sånt.

Skriv gärna både hästägare och ridskoleryttare, medryttare och alla andra former.

Sv: Hur mycket pengar...

Skulle tipsa på att det är en ca 500kr/månad.
Ibland går det juh ett tag mellan gånegrna jag köper ngt och ibland (oftast:angel: ) så går det istället lite mer nästa gång jag shoppar loss:)

Om man sen åker på att köpa ngt stort som ny sadel eller så så blir det ju igen lite mer eller om man går på ngt evenemang typ GBG/Globen/Falsterbo HorseShows så går det ju en del också.

Hmm... Svårt att säga... typ 2000:- i månaden om man slår ut det. Men jag tycker om att handla via internet. Smidigt när det kommer hem till postlådan. Vill gäna fynda också...
Tror säkert att man säljer en del i början i en hästaffär. Det svåra är nog att hålla igång det senare... Man måste ju vara först. Snabb på att ta hem extra leveranser och relativt billig- annars har man inte en chans...

Jag gör av med mer än jag kan räkna. :p

Men jag skulle väl inte rekommendera dig att starta hästaffär, det är jättesvårt, krävs stooor startkapital och höga lagersaldon. Ingen ids handla i en butik som inte har bra utval på stl och produkter.Sen måste du även kunne tävla på pris, vilket är svårt om man bara har en liten affär.

Ända sättet att lyckas väl med en hästaffär i nuläget är nog att hitta en särskild nisch, som är unik för just din affär, och som det finns ett kundgrunnlag för.... Och gärna över nätet så slipper du kostnad för lokaler.

Jag lägger ca 1000 kr per månad på utrustning till mig och mina hästar.
Handlar mycket på internet.

*KL*

Det år jag vågade räkna (Det gör jag ALDRIG om..Jag kunde ju inte sova på två veckor sen ju...) så syns det nedan. Tog med hela listan, som synes är häst- och ryttarutrustning en väldigt liten post i det stora hela. Två hästar. OBSERVERA dock att den höga summan på hästutrustningen INTE är en 'normal årssumma', utan den innefattar en sadel för 8 000 kr, som jag ju inte köper varje år direkt.

Stråfoder 12 820 kr
Kraftfoder 2607 kr
Strö 4986,25 kr
Mineral 1283 kr
Tillskott 4905,5 kr
Hovvård 7389 kr
Veterinärt 9025 kr
Vacc 655 kr
Friskvård 3623,4 kr
Avmaskning 2081,5 kr
Örter etc 388,5 kr
Stallutrustning 2662,9 kr
Hästutrustning 13719 kr
Ryttarutrustning 1513 kr

Försäkringar 3387 kr
Hästtransport 8122 kr
Tävling, träning 1950 kr
Övrigt 2778 kr

Jag haft häst några år och ersätter numera i pricip bara det som går sönder. Jag gissar att jag lägger ner 1 000 spänn på häst- och ryttarprylar i år. Hittills har jag bara köpt en fölgrimma för 65:-:D

Beror på vad du menar med utrustning... har lagt ned massor på förbrukningsartiklar och sådant köper jag från hästsportbutik... till exempel myggmedel, fästingmedel, saltstenar, hinkar (jo det räknas som förbrukningsartikar för min medryttar/foder-häst som glatt tuggar sönder alla hinkar som lämnas i närheten), hästgodis, salvor till muggbehandling, salvor till sår och myggbettsvård, schampo etc.

Sedan blir det ju lite roliga saker också, någon ny grimma ibland, något nosludd, någon pad, ett nytt täcke har jag just köpt också... (hästens matte bannar mig för att jag skämmer bort hästen och därigenom indirekt ägaren också men vad gör man när man är en shopoholic) och lite annat smått och gott...

Till mig har det blivit jodphurs med stålhätta (gillar inte blå tår...) en hjälm och en säkerhetsväst under det senaste året. Sedan lite småsaker som spö, vantar, shortchaps etc.

Jag handlar helst på lokala hästsportbutiken eller granngården som är mycket mycket billigare... kan handla vissa saker via internet men jag vill gärna klämma på sakerna innan jag bestämmer mig :-)

Summa? Ingen aning men tusenlapparna rullar fort.

Det jag handlar i lokal affär är:
* handskar (ett par om året)
* hjälm (alltför sällan)
* broddar
* myggmedel
* schabrak (2/år, billiga)
* träns (sällan)
* tyglar (sällan)
* ridbyxor (1/år)
* ridskor (max 1/år)
* ridjacka (1/år)

Jag uppskattar att det blir runt 2000 kr per år

För mkt ;) Ska till hööks och shoppa benskydd nu, bäver inför hur mkt de kommer gå på, skulle eg behöva boots också men jag får väl leva med dem jag har så länge;)

hum, jätteolika, är det något jag behöver köper jag det, för några år sedan låg det väl på 4000-5000 per år (hade då sköthäst och började rida 2-4 ggr mer i veckan vilket gjorde att det behövdes allt fler saker, från strumpor och ridbyxor till ny hjälm och nya stövlar:p). Nu när jag har de sakerna behöver jag bara nya saker om något går sönder eller om jag VERKLIGEN hittar något jag vill ha. Så just nu kanske 1000-2000 per år (rider 2-4 ggr/vecka nu, har dock ingen sköthäst men jobbar extra i stallet). det är på Stockholm horse show som i princip allt inhandlas:angel::D

Alldeles för mycket, fick rådet för länge sedan att aldrig skriva upp kostnaderna för hästen och utrustning och det har jag följt......;) Men jag känner mig som en flitig stammis i vår lokala ridsportaffär och dom hälsar alltid lika glatt på mig ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 739
Senast: nullo-modo
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 483
Senast: VLMF
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka