Bukefalos 28 år!

Hur mycket press???

@Bexzor som tur är tror jag inte det är så vanligt att följa din mammans resonemang! Bra att du ändå har tagit vara på ditt liv!

I övrigt tycker jag väl som så att det är så mycket vi föräldrar bestämmer för barnen ändå. De måste gå i skolan, sköta läxor, gå till tandläkaren etc etc att de ska få välja fritidsaktiviteter själva. Dock kanske med kravet att de gör något - inte bara sitter med iPad... Ett äldre barn kan man väl kräva att de t ex går betalningsperioden ut, om de fått välja innan.

Jag är ridlärare och tycker oxå att privatlektioner så att hon kan gå in i en grupp med äldre skulle kunna vara ett alt. Däremot inte bara flytta hennetill annan grupp utan extra träning, för då lär bara elever och föräldrar bli irriterade över att hon tar upp för mkt tid och/ eller att man får slå av på tempot/utbildningstakten. Har man kommit så långt att man utan bekymmer hänger med i tre gångarter brukar det funka att rida en grupp som är lite för avancerad, då är man ju inte vägen och man kan göra sakerna på sin nivå, men inte tidigare än så,

Lycka till!

PS sonen slutade med fotboll efter 1.5 termin med den tydliga motiveringen att han inte gillade fotboll alls lika mkt som jag gillar hästar ;-). Klok motivering tycke jag av en sexåring som just nu är nöjd med gympa och simskola och spring och lek med kompisarna.
Klok son :-)
 
@ako Majoriteten av min släkt är såna ;)

Tack. Mitt löfte till mig själv var att aldrig bli likadan, så när jag fick min äldsta son så kom drivkraften. Idag är arbetsmoralen så självklar att äldsta sonen vet att inget annat gäller än att bara gå till skolan. Vissa mornar kommer jag inte upp pga graviditetsillamåendet så äldsta sonen kollar själv tiden och cyklar till skolan. Berömmer ofta honom hur duktig han är som cyklar till skolan och passar tiden - fick till svar "jag vill skolka. Men jag vet att du blir arg då mamma". Nu är det inte den anledningen jag ville höra men visst det är också en anledning att sköta skolan O_o

Ibland kommer det frågor om varför vi alltid vill gå till jobbet, så där är vi ärliga och säger att även vi tycker att det stundtals är tråkigt när solen skiner eller jobbigt när snön ligger som ett varmt täcke över bilen. Men man gör det för annars har man inget jobb kvar, vilket innebär att man inte har råd att åka till tex Liseberg, köpa nytt dataspel eller vad man nu vill köpa.

Återigen kopplat till hobbyn - att man får försöka se det roliga även när det kommer tråkiga stunder :)
 
Ja mitt barn är inte unikt på något sätt på det sättet. Men att få vara hemma är inget alternativ bara för att något är tråkigare än vad man trodde.

Jag är uppvuxen med att jag fick vara hemma så fort något var tråkigt eller jobbigt. Jag är inpräntat sedan barnsben att man behöver bara göra sånt som är kul, dvs jobba behöver man inte göra för det finns sjukskrivning och socialbidrag. Nu är steget mellan att sköta skola/ jobb mot en hobby rätt stor. Därför får sonen avsluta efter terminens slut för att hitta något annat om han finner det tråkigt.

Jag kanske är hård men jag anser att man även på hobby-nivå inte bara kan ge upp när det är motgångar. Balansgången är svår.
Ja det är tufft att inte vara tvingad till någonting för då har en ansvar för allt egentligen.
 
Jag har en dotter på 11år som ridit i en termin och lite till. Nu vill hon sluta. Jag har sagt till henne att hon måste fortsätta termien ut (jag vill inte att hon skall ge upp för snabbt). Jag tycker att hästsport kan ge träning i självsäkerhet, ledarskap och naturligtvis självständighet. Detta då om man bortser från den fysiska nyttan med ridningen och glädjen i kontakten med ett stort djur.

Samtidigt kan jag tänka att jag kanske pressar henne in i en hobby Jag tycker är nyttig och rolig... Dessutom kanske mest för att det gör mig glad och för att Jag tycker att det är roligt med hästar???

Till saken hör att hon började rida ganska sent och därför är placerad i en grupp med betydligt yngre flickor. Min tanke är att först prata med ridläraren om att få henne placerad i en grupp med mer jämnåriga? Problemet då blir dock nivåskillnaden mellan henne och jämnåriga som ridit kanske i flera år...

Hur tänker ni om den här saken? Hur mycket press skall man lägga på barnet för att det inte skall ge upp när det tar emot och vad kan man be ridskolan om hjälpmed???
Ja du tänker nog rätt och jag har inte riktigt lyckats få våra ungar att rida ibland tänker jag att jag skulle tvingat mer men de vet grunderna och ansvaret så de kan börja rida senare när de själva vill.

Ridning ger mycket men det är mycket skit också. Dåliga arbetsförhållande, dyr, skitig, stor skaderisk, dåliga psykosociala miljöer om det inte är bra psykosocial miljö. Stor skaderisk och utslitningarisk.

Är inte barnet riktigt intresserad så finns det en risk att barnet blir rädd för att rida och då kanske inte ens tar upp ridning som äldre. Barnet är bara 11 år.

Trist att hon hamnade i fel grupp, kolla om du kan byta ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 159
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp