Sv: Hur mycket ridning? :S
Jag tycker att det låter som ett ganska felaktigt upplägg, och frågar som andra; har inte ägaren sagt någonting om foder och maxansträgning?
Om han har dålig kondis så skulle jag börja med
ett pass/dag, alltså att ni rider varannan dag. När han blivit mer van av passen så skulle ni kunna börja rida honom två pass/ dag.
En vilodag /vecka.
Tänk på att helst rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen, speciellt om han är otränad. (pga värmen)
Rider man exv dressyr barbacka, eller ett lättare uteridningspass som t.ex. avslutas med ett dopp i vattnet, så tycker jag att det kan vara okej att rida mitt på dagen. Men helst inte.
När ni börjar rida båda två, så se till att en tar morgonpass och en kvällspass, eftersom det annars blir ännu mer ansträngande för honom.
Hoppa bör ni i början göra en gång /vecka.
När han är tillräckligt upptränad så att ni börjar rida honom 2 ggr /dag, så tycker jag inte att det är helt fel att hoppa honom 2 ggr /vecka, sålänge ni håller er på lägre höjder (dvs under 60 cm för hans ålder) och inte hoppar mer än 10-12
språng /lektion. Förutsatt att ni har bra underlag.
Den dagen en av er hoppar så bör den andra rida
väldigt lugnt på sitt pass. Men då
ska han ha kommit upp i kondition oxå, annars bör han vila helt från "den andra" ryttaren.
Havren tycker jag oxå låter konstigt - 4 nävar för en stor häst
Bara för att dom går på bete så betyder det inte att man inte ska fodra dom. (om dom inte är
avställda under betesperioden).
Rider du som vanligt (eller som i det här fallet då ni verkar vilja rida mer än han går vanligt) så ska hästen oxå ha den vanliga foderstaten. Jag skulle säga (nu vet jag ju inte alls hur hästen är eller så) men minst 2 kg havre /dag, uppdelat på minst 2 ggr /dag (alltså 1kg /gång). Om han inte är van så måste ni självklart vänja in honom, men det passar ju bra eftersom han behöver vänjas in på själva träningen oxå.
Glöm inte mineraler - speciellt nu på sommaren.
Hur länge ska ni ha honom?
Vad har ni tänkt ha för träninsschema?
Har han en stor hage så att han kan röra sig emellan ridpassen? Finns det skugga i den?
Hur ser den övriga foderstaten ut? Betfor? Mineraler? Andra tillskott?
Skriv gärna mer i tråden, eller skicka ett pm, så kan vi försöka hjälpas åt med ett schema...?
Det är ju synd om ni råkar köra för hårt med hästen, det brukar funka ett tag men ni kommer antagligen märka skillnad på hans humör efter bara några veckor. Och ägaren kommer definitivt märka skillnad när h*n får tillbaks honom
Och försök verkligen att prata med ägaren och se vad h*n har för upplägg! Den personen känner ju ändå hästen bäst och vet vad han klarar av
Lycka till! (men försök göra någonting åt situationen för jag tycker nuläget låter lite galet...

)