Bukefalos 28 år!

Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

S

Smyger

Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna.

Jag har en medryttare sedan mer än två år tillbaka. Hon betalar inget, och jag låter henne rida för att hon är en vän och saknar egen häst.

Från början tänkte jag att det skulle innebära en avlastning för mig att hon red. Jag skulle slippa mocka och hon skulle göra i ordning foder. Det visade sig dock ganska snart att detta inte funkade. Hon har inte den erfarenhet av att ta ansvar för en häst som jag hade önskat, och verkar inte heller ha något intresse för att skaffa det heller.

Det som inte funkar är flera små saker. Saker som jag kanske inte borde reta upp mig på, men trots att jag tjatar hål i huvudet så händer inget. Hon säger "jag ska bättra mig" men inget händer. Är det jag som är petnoga? Inget är ju egentligen katastrof, men flera små saker är irriterande.

Exempel:
Hon rider inte dåligt, många rider som hon gör. Ganska stum hand och fast sits. Hon drar liksom in huvudet på hästen och sitter sedan emot så att hästen går jättefint och kröker på nacken. (Då går den med eftergift.) Hon klagar på att hästen nästan alltid är väldigt tung i handen och att den inte tar halvhalter. Den här hästen hade aldrig lagt sig i handen innan hon började rida, och jag märker att de perioder hon inte rider går hästen mycket bättre. Men det är ju många som rider som hon gör, så det är kanske inget att bry sig om egentligen? Det är ju inte så att jag är ute och tävlar, så jag kanske bara är kinkig när jag tycker att det är jobbigt att hon gör hästen mer stum och tungriden?

Hon är inte konsekvent med hanteringen. Jag har visat henne massor med gånger, men hon har ingen lust att lyssna så det går bara ut genom det andra örat. T.ex. bjuder hon med sitt kroppsspråk in hästen att "springa förbi" henne i dörröppningar, boxen mm. Detta gör att hästen blir orolig när hon hanterar den och springer runt i boxen, står inte still i gången osv. Hästen är en ängel när jag eller mina barn (3 och 6 år) hanterar den. Det här är nog det jag tycker är mest jobbigt. Jag har ju barnen, så jag är mycket noga med att hästarna hanteras konsekvent.

Överenskommet var att hon skulle mocka, men hon brukade inte orka det. Jag har då försökt mocka på morgonen hennes dagar, så att hon bara ska behöva ta ut den skit som blir när hästen står inne när hon gör den iordning. Tyvärr brukar hon inte hinna med det. Ibland har jag inte tid att mocka på morgonen, och då är det ganska mycket skit i boxen. Jag vill då att hon mockar innan hon tar in från hagen och rider. Det gör hon inte, utan hon låter istället hästen springa runt i skiten och trampa ned den i ströet. Sedan mockar hon endast de skitar som ligger hela kvar, eftersom de andra är för jobbiga att få bort. Det är ju inte hon som köper strö eller kör ut gödselstacken, så hon begriper nog inte att det innebär både extra jobb och extra kostnader.

När hon har ridit så att hästen får svettfläckar vill jag att hon borstar bort dem. De behöver inte tvättas bort om de inte är intorkade, men jag vill att man borstar så att håren inte längre ligger ihopklibbade där träns och sadel suttit. Det här är helt omöjligt att få in hos henne. Jag har sagt till många gånger, och jag har skrivit det i våra "stallregler", men hon missar det ändå varje gång. De enda gångerna hon kommer ihåg är om jag råkar vara i stallet när hon ridit. Det verkar som att hon inte tänker på att titta på hästen när hon tagit av utrustningen. Hon är aldrig kvar mer än 5 minuter efter att hon suttit av, för då har hon bråttom hem, kanske är det därför?

Ryktborstar är fulla av hår, halm och damm när hon använt dem. Hovkratsen är full med vad som nu suttit i hästens hovar.

Trots upprepade tillsägelser från min sida rider hon på cykelvägarna häromkring, och på åkrar/ängar utan att prata med markägare. Hon sparkar inte undan skiten, vilket gör att jag måste gå ut och göra det efter henne om hon ridit på sådana ställen (inte så ofta dock). För min del är det svårt, för jag bor här, och när man inte får rida någonstans för att folk i byn blir för irriterade så bor jag fortfarand här. Då kan ju hon skaffa sig någon annan medryttarhäst på ett ställe där man får rida...

Det är ännu fler sådana här småsaker. Som ni ser är det ju inga stora grejer, men jag vet inte om jag orkar ha medryttare längre. Jag har mycket att göra på jobbet, och har ingen lust att ta hand om alla saker som hänt när hon ridit. Kanske kan jag har medryttare när det lugnar ned sig, och jag kan sköta de här grejerna igen? Hur gör ni andra som har medryttare? Hur orkar ni?

Det som fick mig att skriva detta var när jag kom hem från jobbet vid 22:30 igår (jobbat sedan 8:00) och hon inte hade sopat stallgången. (Hovslagaren hade varit där, så hon tyckte kanske inte att det var hennes jobb.) Hon hade tagit bort en bajshög som blivit i gången och slängt den mitt på plankan på gödselstacken, vilket gjorde att jag nästan halkade omkull när jag skulle mocka. Det känns kanske bättre om några dagar.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag måste säga...vän eller inte, hon hade inte ridit kvar en dag till på min häst.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Men hjälp? :crazy: Varför låter du henne fortsätta? Det verkar ju att det snarare blir MER jobb för dig att låta henne rida, än mindre som det var tänkt...

Dom gångerna jag varit medryttare har jag alltid lyssnat på ägaren, även de gånger jag kanske inte tyckt att det ägaren ville var samma som min åsikt.

Men det som du berättar, hur kan man skita i att mocka? Det ingår väl i hästens välbefinnande? Om det är så att hon har så superbråttom är det väl bättre att hon mockar ordentligt istället för att rida?
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag förstår anledningen till att du skaffade medryttare från början...MEN nog låter det som om det vore bättre att hästen vilade de dagar du inte hinner rida? Du har ju nämligen inte fått en medryttare utan ett STORT BARN till på halsen...och med tanke på din arbetstid och dina RIKTIGA barns ålder så har du verkligen inte tid att lägga ner på att städa och hålla ordning på ett vuxet barn....:devil:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Avböj hennes "tjänster" och spara energi som du kan slösa på din häst istället....
Jag själv skulle blivit tokig och elak för länge sen...Vicket tålamod du måste ha:bow:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Kan bara hålla med föregående talare.
Är man medryttare så försöker man väl bjuda till och vara behjälplig på det vis man kan eftersom man får rida hästen och förhoppningsvis tycker det är skitkul :D

Men men, jag var medryttre åt en av mina bästa vänner, eller ja vi blev bästa vänner igenom detta, och jag gjorde rätt för mig.

Sluta sopa vägen framför henne!!! :devil:

Lycka till :)
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Eftersom att det är din häst så bestämmer du? hur hade det sett ut om hon kommit till ett jobb och vi säger att hon sitter i kassan på ica. Hur hade det sett ut om hon bara tog dom kunderna som verkade roliga? Chefen hade inte haft kvar henne länge. Samma princip gäller här! man har inte kvar någon som inte sköter sitt jobb!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag har varit medryttare i flera år, på olika hästar och i olika stall, och din medryttare verkar ju inte mycket att ha. Om man inte respekterar hästägarens regler så har man ingen rätt att rida deras hästar.

Klart att hon ska göra de stallsysslor ni har avtalat, det är väl hela poängen med att få rida lite gratis, att man hjälper till?

Och om du dessutom inte tycker att hon rider din häst på det sättet du vill att han ska bli riden så förstår jag faktiskt inte alls varför du har henne kvar?

Och om hon inte heller verkar bry sig om vad du säger och bättra sig så skulle iallafall jag bli arg.

lycka till
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Denna person hade blivit låter som en mardröm. Jag hade aldrig låtit det gå hälften så längt som du har gjort. Gör dig av med henne fortare än kvickt. Det är förmodligen enklare för dig att göra jobbet själv än att ta skiten efter hennne. Att hon inte sköter om hästen ordentligt efter ridning, och inte rider den på ett mjukt fint sätt hade jag aldrig accepterat.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag har varit medryttare på flera hästar och om jag hade fått chansen att få rida en häst gratis genom att göra några uppgifter som tillhör att ha egen häst skulle jag vara överlycklig!
Jag tror inte att din medryttare har insett vilken tur hon har!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag hade vart totalt skogstokig ocvh bett henne fara och flyga. Om hon inte ens klarfar av grundsysslorna och inte kan rida hästen på ett vettigt sätt så gör hon mer skada än nytta.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Hade inte stått ut en dag till! Har själv en underbar medryttare som TAR ANSVAR, LYSSNAR O LÄR! Dessutom är hon glad i min häst, vi trivs bra tillsammans o har en ÖPPEN KOMUNIKATION, vilket krävs för att både hon o jag ska vara nöjda! Det finns en sida på nätet där du kan söka medryttare o jag har haft turen att få en kanontjej genom den sidan! Lycka till!
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag hade inte låtit henne fortsätta jag hade aldrig orkat och hade också blivit väldigt irriterad på henne.
När jag var medryttare så var det en självklarhet för mig att jag mockade och gjorde allt annat stallarbete så att hästägaren fick "ledigt" dom dagar jag var där om inget annat var sagt vill säga.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Fy vilken besvärlig människa, gör dig av med henne, det går väl alltid att hitta något skäl om du inte vill säga som det är.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Säger som alla andra här... Bättre att hästen vilar.

Jag har servat vissa personer med grundläggande skötsel och arbete, men då har det rört sig om personer som rider väldigt bra, och som igentligen bara rider min häst för att jag har bett om det. Och då inte för avlastning utan för att de rider min häst så bra, det har betytt mkt för mig att se dem rida min häst samt tipsat mig om hästens status ridmässigt och vad jag behöver göra här näst..

Är det tal om avlastning är jag benhård på att hästen och marksysslorna skall skötas.


Om din häst dessutom blir tung i handen, inte tar halvhalter osv kan jag ge mig banne på att hon även lägger sig på bogarna när din kompis rider. Och det skadar facktist hästen mer än vad det gör nytta. Risken för förslitningsskador, kotledsinflamationer ökar. Då är det bättre att hon vilar.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Gah!!!:eek:

Jag hjälper själv till med en häst som jag rider gratis på. Anledningen är att ägaren hade problem med just denna häst och deras ridning ihop (det är löst nu). Det som är sagt emellan oss är att jag ska mocka "min" hästs box de dagar jag är där och sköta om hästen.

Och det här är så himla enkelt för mig, ofta tar jag mig tid att mocka åt hennes andra häst också när jag ändå är där (men jag vet at tjag inte måste det) Jag brukar försöka hinna med att putsa av hennes andra hästs träns när jag ändå gör mitt eget, för det tar inte många minuter extra.

Detta samarbete har lett till att jag får låna hennes andra häst om jag har en kompis spm vill med att rida, eller om jag av någon anledning inte kan rida "min" häst någon dag. Jag fick låna "min" häst och åla på ridläger i somras, hästägaren fixade fram transport åt mig men bensin fick jag naturligvis stå för själv, liksom ridlägeravgiften.

Om jag hade egen häst och medryttare skulle h*n inte få så många chanser som din har fått. Om man inte ens kan ta de mest grundläggande skötesgörorna, som är borsta av hästen och mocka åt dem, så skulle hon inte få rida mer. Punkt och slut.

Gör dig av med din medryttare, för hon verkar inte vara någon bra kompis om hon inte ens kan ta ett rakt direktiv från dig. Av det du skriver tycker jag inte att du kräver särskilt mkt. Det finns andra, mer ansvarfulla medryttare, så du behöver inte ställa upp för någon som är mer belastning än avlastning för dig.

//Lillan
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Jag tycker inte att du har orimliga krav. Jag hade faktiskt inte velat ha en sån medryttare på min häst.
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Usch henne hade inte jag behållt:crazy:

Själv har jag en medryttare jag är så nöjd med:bow:
 
Sv: Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Vad är det för en kompis?:eek: Hon vill bara ha kul och rida, inget annat. Totalt utan respekt för dej tycker jag. Om man rider andras hästar så tar man ju ansvar för hästen helt och hållet, dvs tar ut skit ur boxen, sköter om den även efter ridning, ser till att den är ok öht.

Jag får faktiskt intrycket att hon tror att hon gör dej en stor tjänst bara genom att rida och hon tycker det är för mycket begärt att hon ska engagera sej också. Hon gör det hon måste (som hon tror) dvs rida och sticker sen. Okunnig alt mycket nonchalant verkar hon också eftersom hon inte förstår de andra delarna som du tjatar om.

Nu har vi inte hört hennes version, men jag tycker du ska ta hästen själv helt och hållet, jag skulle inte lita på en sån person ang ridningen heller faktiskt. Vem vet hur hon flänger fram eftersom hon tycks sakna omdöme och känsla för vad som är ok.

Alternativt ta ett allvarligt samtal med henne.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp