Hur mycket ska de äta?

mian1

Trådstartare
Våra katter har alltid kunnat ha fri tillgång till mat, men de nya kattungarna finns det ingen botten på. Nu är de feta!

Det är två hankattungar, födda nångång i april. De är inte kastrerade ännu. Vi ger dem både torrfoder och burkmat. Hur mycket ska de ha av burkmaten resp. torrfodret?
Nu äter de ungefär en halv burk kattmat och ett par deciliter torrfoder per dag (att dela på). Ändå skriker de och vill ha mer. De har inte mask och de är tjocka!!!
 
Hur mycket mat de ska ha beror på vilket fodermärke det gäller. Men vad gäller torrofder skulle jag tro att de bör få i sig runt 70 gram per dag. Plus minus bågra gram. Men om de även äter burkmat ska de inte ha så mycket torrfoder. Vanligtvis står det på fodrets förpackning hur mycket mat katten ska ha.
 
Nu beror det ju på vilket torrfoder du har. Men jag har en litet häfte om royal canin. Det står att kattungar runt 6 månader ska ha 65-75 gram per dag, men då ska katten väga 3 :eek: kg. Och vilken kattunge gör det som är 6 månader :confused:
Mina är ca 15 månader. De får ca 90 gram per dag att DELA på. Brukar inte vara slut på kvällen men på morgonen därpå är det slut.
Sen skiljer det lite beroende vilken sort man har av RC.
 
2-3 kilo katt ska äta 1-1,5 dl av torrfodret. Ålder står det inget om. Min vuxna katt, som inte äter burkmat, äter ungefär 1,5 dl om dagen. Småkatterna äter minst 1,5 dl torrfoder plus att de minst vill ha en halv burk kattmat att dela på. Jämförde just den ena kattungen med min vuxna katta och ungen väger mer!!!
Bäst att vänja dem vid betydligt mindre mat redan nu. Kastrerade hanar har ju ofta lätt för att bli överviktiga och kastrerade ska de bli :devil:
 
Våra tjockisar äter RC light, dom ska ha 2dl var om dagen.. men tjejjan äter upp mer än sin ranson o börjar bli väldigt rund.. Så nu måste vi ge dom tillgång till lite o sen mata killstackarn för sej..
Krångligt :smirk:
 
Min hankatt vägde 5 kg när han var 6 mån. :D Men han är storvuxen av sig. Men jag tycker inte att 3 kg är så jättestort för en 6 mån gammal katt. Det beror förstås på vad det är för ras och vilket kön, men ändå.
 
Min katthona Singoalla, 7 månader, ska äta 35 gram av sitt torrfoder varje dag. Vuxna hannen Spirit ska äta 65 gram bantarmat varje dag. Självklart gillar han den andra maten bättre, men då Singoalla är så mycket mindre så har jag gjort iordning en kartong med ett hål som bara hon kommer igenom och där får hon sin mat. Spirit får sitt torrfoder utanför, för den rör inte Singoalla.

Jag hade väldiga problem innan jag köpte silvertejp att förstärka kanterna runt hålet med... Spirit KLÖSTE sig in till Singoallas mat! :crazy: Men nu har han lärt sig att det är lönlöst. :D

Ibland får de lite burkmat också, men då är det så lite att jag inte räknar med det i det dagliga matintaget. En burk kan räcka en vecka till två katter...

Mina katter får Specific.
 
vår katt har inte fri tillgång, han äter på hans mattider alltså 4 ggr per dag sedan är han ute på nätterna och jagar så då äter han också.
jag skulle vilja påstå att han är en väldigt sund katt, han rör på sig mycket och äter så mycket han behöver inte mer, så han är inte tjock som jag tycker många katter är, och det är inte bra att vara alltför tjock.
Eller vad säger ni själv? Visst är han fin?
http://w1.611.telia.com/~u61113915/anna/familj/SOTIS.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: Novienna
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
4 975
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp