Bukefalos 28 år!

Hur mycket ska man ta av andras barn??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Hej

Bor i ett bostadsområde,ett ganska barnrikt sådant,och det är inget jag har något emot,i vanliga fall.

Tex: Grannen över mig,fick barn i sommras samt har en son på ca 12 år,visst förstår jag att barn låter och för lite väsen och deras "lilla" märks knappt alls,den äldresonen däremot står gärna och misshandlar djur,spottar från balkongen (har uteplatsen nedanför) inte en gång man lyckats få en loska i kaffekoppen eller i håret,att säga till pojken hjälper inte att säga till föräldrarna hjälper ännu mindre.
De bankar även i golvet för ingenting,visst att man inte ska föra väsen och sånt alltför sent och detta gör jag inte.Men att man för dem inte får spela lagom hög musik klockan 3 på eftermiddagen,eller att man inte får spika upp en tavla 12 på förmiddagen pga att deras bebis sover?? Är det rimligt att ha såna krav?
Att de sedan borrar & spikar från 7 på morgonen eller ännu hellre spelar fotboll innomhus,det ska man acceptera,deras son är ju "barn" en tolvåring borde väl gå att säga till?
De går inte att prata med varken sonen eller föräldrarna.
Vart vänder man sig då?

Granne nummer två mitt emot.
Har en femåring & en tvååring som springer ute hela dagarn med femåringens kompis,de har "utsläpp vid sju åtta på morgonen och insläpp så sent det går,ibland vid midnatt på sommaren" helt utan uppsikt,är inte EN gång man "räddat tvååringen" när de större killarna slagit,knuffat eller lämnat henne en timme i gungan...mamman kollar genom fönstret men gör inget alls.
Har även sett henne gå ut med tvååringen en gång,då höll hon tag i armen på henne och svichade ut henne genom dörren HÅRT & släppte,så ungen for i backen med en duns...
Kan man göra något åt detta,"pojkarna" springer gärna runt & kallar en fl*nsskalle när man säger till dem för att man inte orkar ha deras skriktävlingar en söndagmorgon utanför fönstret (ingen lek alltså utan skriktävlingar)
Har försökt säga till mamman,men hon anser att det är ett fritt land vi lever i (vet inte var hon är ifrån men hon är inte svensk)
Vad gör man,snart kommer någon att strypa ungarna bokstavligen...och får mamman verkligen göra så mot tvååringen,bara kasta henne så på asfalten? Och sätta henne i gungan och skrika en hel eftermiddag?

Vad kan man göra,eller bör man lägga sig i??

Mvh Zaria som inte vet,och dessutom är ruskigt graviditetsgrinig :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Du har rätt att sätta dina egna gränser, dvs säga till när du blir störd. Bor man sedan i lägenhet med en massa andra omkring sig, får man väl iofs vara lite följsam och tåla en del, men det gäller ju också dina grannar... Och jag tycker att de har gått för långt! Lyssnar de inte på dig, så kan du ju kontakta hyresvärden - men tala först om för grannarna hur du störs av dem, och att du tänker kontakta hyresvärden... Det kanske får viss effekt?

Nej, mamman får inte göra så mot tvååringen. Varken göra så att hon dunsar i asfalten (om det inte var en olyckshändelse, förstås) eller lämna sitt barn utan tillsyn. Känner mig som värsta hönsmamman när jag tänker på när min dotter var två - jag lämnade henne inte utan uppsikt en sekund.... Man kan anmäla till soc eller polisen om man ser att ett barn far illa.
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Man kan i princip bara gilla läget, eller flytta.

Alltså man kan ju gnälla och bråka, men det lär inte hjälpa (snarare trappa upp konflikter) och det du beskriver är ju inte tillräckligt för att vräka någon.
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Angående att pojken misshandlar djur.

Hade jag sett det hade jag tagit tag i pojken och frågat vad F-N han håller på med.

Får man det? Jag hade nog inte kunnat hejda mig.

Har gjort det vid två tillfällen då två tjejer i ca 10 års ålder varit och tjuvridit våra hästar i hagen. Då har jag sugit tag i armen på dem ,tittat dem djupt i ögonen och frågat vad de pysslat med.
Olagligt?
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Usch, jag kan förstå att du är irriterad. Och stackars ungarna som har sådana idioter till föräldrar!

Hade jag sett dem plåga djur hade jag sagt till, det FÅR bara inte ske. Men jag tror inte jag hade orkat ta tag i resten, hade snarare flyttat om jag hade råd.
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Om det inte går att prata med dem kanske du kan gå till hyresvärden??? Självklart måste du få säga ifrån när det blir störande. Här i stan gäller det oftast "tystnad" från 22 och det måste ju även gälla barn som är ute på gården efter den tiden.
Även om dina grannar har en liten bäbis som sover kan de ju inte kräva att du ska vara knäpptyst på dagen! Helt tyst kan man inte få när man bor i lägenhet så om du låter normalt från din lägenhet kan de inte klaga. Jag kommer då rakt inte säga till mina grannar när våran bäbis kommer. De måste ju få leva!

Där vi bodde förut var det likadant med rätt små barn som var ute så länge solen var uppe på sommaren. Inga föräldrar... De skrek och gapade för det mesta. OCH alltid var de nedanför våran balkong. :( De kunde inte heller gå ner/upp om de skulle prata om något utan de stod och skrek till varandra från balkongen till de som var på marken. Dessutom hade några killar som sport att försöka pricka vårat köksfönster alt. balkong med sin fotboll (vi bodde en trappa upp). Min sambo till och med gick ner och tog deras fotboll en gång när han sagt åt dem ett antal gånger och hotade med att nästa gång skulle han skära sönder den :devil: Föräldrarna hörde vi bara säga åt dem ang fotbollen en gång och det var när min sambo var ute på balkongen och skällde...

Nu bor vi på en superlugn gata. Det är såååå skönt!!!! :D

Stå på dig!
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Om barnen är elak mot andra barn eller djur så säger jag åt barnet, sedan tycker ajg man ska prata med föräldrarna men det finns såna föräldrar som du nämner som inte bryr sig ett dugg tyvärr.
(Vill inte ens veta vad det kommer bli av barnen när de blir stora när de har så dåliga förebilder til föräldrar :eek: )

Däremot så finns väl störningsjour som du kan kontakta när det blir livat hos grannarna.Du kan även ta upp detta med hyresvärden , vilket jag skulle ha gjort.
Det brukar ju vara regel att man mellan 7 å 22 inte ska väsnas, däremellan så blir endel tvugna att acceptera lite oljud tyvärr.
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Hade klagat till hyresvärden. Ang djuren hade ungarna garanterat inte varit glada på mig... Skulle antagligen släpa in de till sina föräldrar och skällt ut de, sen om jag tar i mer och mer ju mer ungarna stretar emot är inte mitt problem. Gjort det X antal gånger förut, med resultatet rädd unge som inte vågade göra nånting när varken jag eller nån annan jag känner var i närheten, och skulle mycket väl göra det igen. Beter man sig så får man bannemig skylla sig själv också! :devil:
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

låter som det bostadsområde mina brorsöner växte upp på.....
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Det har jag redan gjort,dock lyssnar de inte...eller så springer de iväg & flinar åt mig och kallar mig de mest fula ord de kan hitta på (5 åringar kan värre ord än jag)
Föräldrarna bryr sig inte,däremot tycker de jag har en elak katt som morrar åt barnen när de drar honom i svansen och klöser dem när det lyfter han i svansen,själv skulle jag vilja kalla den katten en ängel,han är fortfarande underbar mot mindre barn som är snälla mot honom,kompisens dotter hänger han med ut i sandlådan & "passar" medans hon leker...(dock förorenar han inte sandlådan)

Föräldrarna lär dessutom barnen att kasta sten på katten,nu är de alltid utanför mig så jag har koll på dem...Men endå,borde ju räcka att hålla koll på katten & inte tre ungar till.

Mvh Zaria
 
Sv: Hur mycket ska man ta av andras barn??

Jag skulle nog flytta efter att ha anmält grannen med den tvååriga dottern till soc - detta är barn i riskzon och soc är skyldiga att kolla läget om dom får in en anmälan - du behöver inte vittna eller något sådant, bara säga hur du upplever läget....
Det kanske räcker för att åtminstone dom barnen ska få lite mer uppmärksamhet.

Grannen med den spottande sonen tror jag är hopplöst fall
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 099
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 740
Senast: Och_Aye
·
A
Övr. Barn med min son och mig själv (och hela familjen i övrigt...) Använder ett anonymt nick, naturligtvis... I vår familj består vi av...
Svar
18
· Visningar
3 061
Senast: Diplomaten
·
Övr. Barn Känner på mig att det här blir långt. Min 6-årige son (J) blir illa behandlad av sina sk kompisar! Han leker mycket med grannens...
2 3
Svar
40
· Visningar
11 388
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp