Hur mycket sparkapital

kolblakkur

Trådstartare
Makens och min dröm är att jobba så lite som möjligt :angel: För min egen del så känner jag mig alldeles för bunden av en fast anställning och hade hellre arbetat på timmar. För makens del vill han starta ett cateringföretag istället för att ha ett vanligt lönearbete. Funderar dock på hur mycket sparkapital man bör ha skramlat ihop innan man eventuellt tar klivet.

Vad (i sparkapital) hade krävts för att ni skulle våga ta klivet och säga upp er från fasta anställningar?
 
För mig beror det nog helt på min livssituation vid tidpunkten. Djur, hus, familj etc. Med häst vet jag inte om jag vill stå utan en trygg grundinkomst, faktiskt.

Skulle jag starta eget igen så skulle jag inte säga upp mig i första hand, utan ta tjänstledigt (alt gå ner i tid om möjligt).

Jag tänker att ett bra första steg kan vara att räkna på era utgifter så att ni får fram hur mycket ni behöver för säg ett års utgifter.
 
Det är inte sparkapitalet som är det viktigaste här, utan vilka försäkringar man har och vad man har för plan b. Däremot hade jag gärna sett att jag slapp stora uppstartslån och kravet från banken att betala ränta och amorteringar det första jag gör.
 
Vi har redan koll på allt sånt :)
Hur mycket måste ni få in i månaden för att leva drägligt? Om ni till exempel måste få in 20k och räknar med att få in 10k tre år, ja då förstår du vilken summa du måste ha.

Men det absolut viktigaste är att kapa utgifterna så mycket som möjligt. Bo billigare? Inta ha så många husdjur? Klara sig med en bil?
 
Hur mycket måste ni få in i månaden för att leva drägligt? Om ni till exempel måste få in 20k och räknar med att få in 10k tre år, ja då förstår du vilken summa du måste ha.

Men det absolut viktigaste är att kapa utgifterna så mycket som möjligt. Bo billigare? Inta ha så många husdjur? Klara sig med en bil?
Alltså vi har koll på allt sånt som sagt. Det jag efterfrågar är vad NI bukafalister hade lagt för gräns på sparkapital för att NI skulle våga säga upp er :)
 
Alltså vi har koll på allt sånt som sagt. Det jag efterfrågar är vad NI bukafalister hade lagt för gräns på sparkapital för att NI skulle våga säga upp er :)
Svaret är "det beror på". Hur mycket räknar med att tjäna i månaden om man jobbar timmar och hur stora utgifter har man. Det är enorm skillnad om man räknar att tjäna 5000kr och har 30 000kr i utgifter mot att man räknar att tjäna 14 000 kr i månaden och har 18 000 i utgifter.

Hur snabbt vill du bränna ditt kapital? Själv skulle jag vilja ha en miljon eller två, så att jag skulle få in ränta varje månad och bo billigt utan lån. 🤷
 
Jag skulle nog vilja ha sparkapital till två års leverne i alla fall. Här beror ju på vad ni har behov av och hur er situation lån etc ser ut idag.

Jag pluggar idag och lever då på ca 10500 kr i månaden men får ju då offra lite av de nöjen och bekvämligheter jag skulle vilja ha. Ridning och nöjen tex. Jag skulle nog sikta på att ha täckning för mellan 15-20 000 i månaden för två års tid. Så åtminstone 350 000 kr men jag är en fegis så jag hade nog siktat på ännu lite mer.
 
Makens och min dröm är att jobba så lite som möjligt :angel: För min egen del så känner jag mig alldeles för bunden av en fast anställning och hade hellre arbetat på timmar. För makens del vill han starta ett cateringföretag istället för att ha ett vanligt lönearbete. Funderar dock på hur mycket sparkapital man bör ha skramlat ihop innan man eventuellt tar klivet.

Vad (i sparkapital) hade krävts för att ni skulle våga ta klivet och säga upp er från fasta anställningar?

Jag får lite dåliga vibbar av "dröm är att jobba så lite som möjligt" ihop med att starta eget som man ska försörja sig på. Men jag kanske kombinerar ihop dem på fel sätt :-) Eller så är jag bara cynisk person som vet av erfarenhet hur mycket pengar som måste dras in när man driver eget.
 
Jag får lite dåliga vibbar av "dröm är att jobba så lite som möjligt" ihop med att starta eget som man ska försörja sig på. Men jag kanske kombinerar ihop dem på fel sätt :-) Eller så är jag bara cynisk person som vet av erfarenhet hur mycket pengar som måste dras in när man driver eget.
Haha jag tänkte också på det. Jobba massor och inse att en hel del av pengarna in försvinner it i avgift och skatt osv är ju mer hur det är att driva eget. Annars är det väl mer en hobbysyssla.
 
Haha jag tänkte också på det. Jobba massor och inse att en hel del av pengarna in försvinner it i avgift och skatt osv är ju mer hur det är att driva eget. Annars är det väl mer en hobbysyssla.

Amen! Det är inte svinkul att se hur kontot reduceras varje 12:e när moms, skatt och arbetsgivaravgifter ska in... sen får man vara glad om man kan betala räkningarna. :crazy:
 
Jag får lite dåliga vibbar av "dröm är att jobba så lite som möjligt" ihop med att starta eget som man ska försörja sig på. Men jag kanske kombinerar ihop dem på fel sätt :-) Eller så är jag bara cynisk person som vet av erfarenhet hur mycket pengar som måste dras in när man driver eget.
Det här vara även min tanke.
Att ge sig in i cateringbranschen tror jag inte är någon enkel guldgruva. Ofta betyder ju egen firma att man får jobba rätt mycket innan det blir något. De enda undantagen jag kan komma på är någon typ av coach som tar fett betalt och får utsålt på stora arenor av folk som vill komma och lyssna samt typ tekniska konsulter som kan dra in mycket pengar på kort tid men då får jobba häcken av sig under uppdragen som är långa innan man kan tagga ner mellan uppdrag.
 
Det här vara även min tanke.
Att ge sig in i cateringbranschen tror jag inte är någon enkel guldgruva. Ofta betyder ju egen firma att man får jobba rätt mycket innan det blir något. De enda undantagen jag kan komma på är någon typ av coach som tar fett betalt och får utsålt på stora arenor av folk som vill komma och lyssna samt typ tekniska konsulter som kan dra in mycket pengar på kort tid men då får jobba häcken av sig under uppdragen som är långa innan man kan tagga ner mellan uppdrag.

Grejen med eget från början är att man först måste jobba häcken av sig med jobbet man ska göra, sen jobba häcken av sig för att marknadsföra och sälja in nästa uppdrag/vara/tjänst och den sista häcken får man bränna på att redovisa skiten. Om det går bra (viss sannolikhet även om många får klappa igen också) får man möjlighet efter ett tag att anställa fler häckar, men de där första åren handlar det nästan alltid om de egna tre häckarna som får jobba ihjäl sig om man har ett någorlunda krav på lön/försörjning.

Som anställd får man ofta hyfsat betalt för en enda häck (andra gör de andra bitarna).
 
Grejen med eget från början är att man först måste jobba häcken av sig med jobbet man ska göra, sen jobba häcken av sig för att marknadsföra och sälja in nästa uppdrag/vara/tjänst och den sista häcken får man bränna på att redovisa skiten. Om det går bra (viss sannolikhet även om många får klappa igen också) får man möjlighet efter ett tag att anställa fler häckar, men de där första åren handlar det nästan alltid om de egna tre häckarna som får jobba ihjäl sig om man har ett någorlunda krav på lön/försörjning.

Som anställd får man ofta hyfsat betalt för en enda häck (andra gör de andra bitarna).
Så sant så sant, det jag syftade på att det inom vissa områden är lättare att göra sig pengar tidigt men då krävs det lång erfarenhet/att man är känd för att det ska fungera. Just cateringbranschen lär inte höra till de områdena
 
Det viktigaste för mig är inte summan, utan vad jag har ordning på. Det är jättesvårt att få både lån och hyreslägenhet utan månadsinkomst. Hur mycket pengar man har tillgång till är irrelevant. Byta bank för bolånen blir också jättesvårt. Så för mig skulle det viktigaste vara att ha kontrakt på den hyresrätt som jag vill ha. Därefter skulle jag vilja ha minst två års omkostnader för att våga säga upp en fast anställning för att hitta något annat sätt att dra in pengar på. Jag skulle vilja ha den frihet det innebär att själv få disponera över sin tid.
 
Tack för all input men tänker inte gå in mer på cateringspåret. Min make har erfarenhet av både anställd inom catering, jobbat som enhetschef inom kök och haft egna cateringuppdrag så vi kan lämna det :) Vi förstår vad det innebär.
 
2 155 000 kr för mig själv. Vi har delad ekonomi.

Det motsvarar 25 ggr mina absolut nödvändiga utgifter per år plus min del av bolånet så att jag skulle kunna betala av den. Sen skulle förväntade uppstartsutgifter för företaget behöva tillkomma om det var jag själv som skulle bli egenföretagare.
 
Utifrån nuvarande boendesituation, fasta och rörliga utgifter, ålder, beräknad allmän- och tjänstepension och möjlighet till extra inkomst om behov uppstår så skulle jag kunna sluta jobba som anställd med cirka 2 100 000 kr investerat.
 
Givet att det inte ska ingå några utgifter för uppstart av verksamheten så skulle jag sikta på ungefär 3 miljoner för egen del. Det är tillräckligt för att under normala förhållanden förstärka inkomsten utan att behöva tulla allt för mycket på annat än avkastning.

Jag hade inte på något sätt räknat med att kunna jobba "lagom mycket" och samtidigt kunna sätta av några större summor i sparande, utan kapitalet bör vara såpass att det går att använda avkastning som extrainkomst under resten av livet.

Tillägg: för mig ensam alltså.
 
Hur mycket ni behöver är ju beroende på er omkostnadsnivå och övriga preferenser, vad måste ni ha in pengar till och varifrån ska dessa komma?

Jag hade ett års inkomster i buffert när jag sade upp mig för att bli egen. Jag har familj så det var viktigt att inte familjen skulle påverkas av min 40-års kris, därav såg jag till att jag skulle kunna ligga på samma inkomstnivå även i uppstarten av bolaget.

Nu har jag dock inga andra kostnader kopplade till min verksamhet förutom mig själv, en försäkring och en dator, då jag hyr ut mig själv i interimsuppdrag samt konsultar. Jag sätter hela tiden olika deadlines för mig själv och min verksamhet. Nu exempelvis har jag en gräns i oktober, har jag inte mer än 50% av den debiteringsgrad som jag har satt upp som mål så måste jag utvärdera om jag ska fortsätta så här.

Är planen är att jobba så lite som möjligt så krävs det nog en hel del iskyla, samt att man ex har ett kapital som man uttryckligen har sagt att man får leva av (ex en portfölj med aktieutdelningar), dvs att man är ekonomiskt oberoende egentligen. För som egen och som nödd till att dra ihop pengar till sitt leverne så behövs det iskyla för att säga nej till jobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp