Hur mycket stalltid?

Blir lite fascinerad när jag läser sådana här trådar. Det känns som en tävling i att hetsa och bli klar i stallet så fort det bara går. Finns det ingen mer än jag som VILL vara i stallet? Jag fattar att folk har annat att göra - det har jag med (jobbar heltid t ex), men ändå? :p
Jag tänker lite lika, älskar att rykta, mysa runt och inte stressa. Är visserligen singel utan någon som stressar hemifrån...
 
Blir lite fascinerad när jag läser sådana här trådar. Det känns som en tävling i att hetsa och bli klar i stallet så fort det bara går. Finns det ingen mer än jag som VILL vara i stallet? Jag fattar att folk har annat att göra - det har jag med (jobbar heltid t ex), men ändå? :p
Föredrar att lägga så lite tid som möjligt på stalljobb så jag kan lägga mer tid på själva hästarna
 
Jag tänker lite lika, älskar att rykta, mysa runt och inte stressa. Är visserligen singel utan någon som stressar hemifrån...
Nu har ju jag hästarna hemma, och sambo, men det är ju superenkelt att gå ner i stallet, tänka att man ska göra en grej som tar 5 minuter och sen höra sambon ropa om man inte är hungrig 3 timmar senare.

Samma sak i växthuset. Jag kan gå in och tänka att jag ska plocka några tomater till middagen, för att sambon ska dyka upp en stund senare och undra om det blir några tomater och då har jag beskurit alla plantor, bundit upp det lite bättre, rensat lite ogräs etc.

Spendera tid i stallet är ju plättlätt. Finns alltid någonting att göra. Att bara borsta hästarna kan sluta med att man ryckt alla manar, klippt en, trimmat allas hovskägg, tvättat alla svansar, etc. :)
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Allt mellan noll (inackordering med hög servicegrad) och ett par timmar.
Vad gör ni?
Allt möjligt. Mockar, förbereder mat, städar, vårdar viss materiel, vårdar häst (päls, hovar mm) fyller vatten i hagar mm mm.
Är ni i stallet varje dag?
Nej.
Hur långt har ni att åka till stallet?
En mil, tio minuter med bil.
Samma som detta svar.
 
Blir lite fascinerad när jag läser sådana här trådar. Det känns som en tävling i att hetsa och bli klar i stallet så fort det bara går. Finns det ingen mer än jag som VILL vara i stallet? Jag fattar att folk har annat att göra - det har jag med (jobbar heltid t ex), men ändå? :p

Jag har en familj och andra djur att ta hand om plus heltidsjobb också. Hade jag inte haft det hade jag haft fler hästar och lagt ännu mer tid i stallet :p
 
Blir lite fascinerad när jag läser sådana här trådar. Det känns som en tävling i att hetsa och bli klar i stallet så fort det bara går. Finns det ingen mer än jag som VILL vara i stallet? Jag fattar att folk har annat att göra - det har jag med (jobbar heltid t ex), men ändå? :p

Haha, jag kände lite samma sak... Men så kan jag ibland hänga flera timmar i stallet utan att få nåt gjort också. :o Det är mitt liv helt enkelt och där jag helst är.
 
Blir lite fascinerad när jag läser sådana här trådar. Det känns som en tävling i att hetsa och bli klar i stallet så fort det bara går. Finns det ingen mer än jag som VILL vara i stallet? Jag fattar att folk har annat att göra - det har jag med (jobbar heltid t ex), men ändå? :p

Jag tycker det är positivt att stallet är lättarbetat så det går att göra snabbt och effektivt.
Börjar jag klockan 9 på morgonen och slutar dagen efter skulle det vara jättejobbigt om det tog över en timme bara att mocka och fixa foder 😅
 
Nu har ju jag hästarna hemma, och sambo, men det är ju superenkelt att gå ner i stallet, tänka att man ska göra en grej som tar 5 minuter och sen höra sambon ropa om man inte är hungrig 3 timmar senare.

Samma sak i växthuset. Jag kan gå in och tänka att jag ska plocka några tomater till middagen, för att sambon ska dyka upp en stund senare och undra om det blir några tomater och då har jag beskurit alla plantor, bundit upp det lite bättre, rensat lite ogräs etc.

Spendera tid i stallet är ju plättlätt. Finns alltid någonting att göra. Att bara borsta hästarna kan sluta med att man ryckt alla manar, klippt en, trimmat allas hovskägg, tvättat alla svansar, etc. :)
Ja, det finns alltid att göra! Och det är roligt att göra det mesta också, tycker jag.

Vi har ca 4 km till stallet, men det är en liten väg mellan massa gårdar, så det är inte bara att dra på gasen och vara på plats på nolltid. Det tar nog mellan fem och sju minuter.

Det går utmärkt att promenera och cykla till stallet också. Ca en kvart med cykel då det till och med finns genvägar.

Väl i stallet så beror det på. Är det jag och dottern så är vi ofta klara med mockning, vatten, höpåsar och kraftfoder på ca 35 - 45 minuter för två hästar. Är jag ensam så är det drygt en timme.

Vi har inget rinnande vatten i utestallet där vi har hästarna och gödselstaden är i det ordinarie stallet, så en del kånkande med hinkar och körning av skottkärra blir det.

Vi gör rent och fixar nytt vatten i hagen ca var tredje dag och mockar hagen på helgen.

Så med körning till och från stallet, så är det minst en timme och en kvart per dag.

Jag är i stallet varje dag efter jobbet och på helgen.

Nu frågades det inte om ridning, men något mer rationell blir jag om jag skall ta hand om båda hästarna själv och rida båda.

Då är jag klar på ca fem timmar. Tre timmar om jag bara rider en. Konstigt nog tar det tre timmar oavsett om jag mockar för två, gör höpåsar för två etc eller bara en häst, med ridning inräknat.

Tre timmar i stallet är iaf vad maken räknar med, så när det närmar sig 3,5 h, så börjar han att ringa... 🥴

Då och då är jag helt ledig från stallet, när två tjejer rider båda, men oftast vill jag dit. Även om de fixat med allt.

Jag är väldigt svag för umgänget med hästarna... 🥰😳
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: Krummi
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
775
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 719
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vad gör man om man blir utbränd av omständigheter kring sin häst och bästa vän? Vad gör man när man inte vill vakna till nästa dag då...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp