Hur mycket större kan man göra ridstövlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nässla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 955
N

nässla

Mina ridstövlar måtte ha krympt i garderoben, för jag får inte alls på mig dem längre :cry:
Skulle behöva få dem ca 5 cm vidare skulle jag tro, så min fråga till er är, går det? Finns det någon gräns för hur mycket större man kan få dem? Funderar på om jag skulle sätta i en dragedja i dem också, det borde ju öka på stövlens mått en del?
Och slutligen, ni som har "förstorat" era stövlar, hur mycket fick ni betala för det? Och vad kan det kosta att sätta i dragkedja?

Sv: Hur mycket större kan man göra ridstövlar?

lånar tråd. hur mycket kosstar det att "smala ner" skaften? sy om dom lite?

Vi kanske borde byta stövlar :idea:

jamen vist ;) har stl 39 i mina å vidd 38 :d

Hmm, då får jag nog ha många yllesockar, för jag har 34½ i foten på mina :smirk:

ja å ja skulle få skära av mig halva foten mindre härligt.. :d

vet inte hur mycket det går att lästa ut stövlar, men jag har vänner som när det inte fungerat med bara lästning har satt dit kilar. snyggt gjort så stör det inte heller och då kan man vidda ganska mycket.

En duktig skomakare kan sätta dit kilar,men se till att det verkligen är en som är duktig,då kan det bli riktigt bra!
Lästa ut så mkt som 5cm kan du inte göra!

2 cm kan en duktig skomakare lästa ut dem, sedan blir det att ändra annat på dem.

Ett par av minna läderstövlar lämnade jag till en skomakare, då satt han i en läderkil i dom och det blev riktigt bra.

Ett annat par gick jag till samma skomakare fast dom satt jag resår i och även det blev jätte bra.

Och i ett par andra satta jag dragkedja i och det blev bra det med.

Om jag inte minns fel så går det att blocka ut dom 2 cm.
Kilen kan man nästan sätta i hur som helst.
Dragkedjan vidgar stöveln bara 1 cm i alla fall i minna stövlar.

Priset var olika.
Läderkil = 700:-
Resår = 500:-
Dragkedjan = 600:-

Vet inte om det var billigt eller dyrt :confused:

Men jag blev nöjd med alla paren i alla fall :banana: :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
9 241
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 267
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31