Hur mycket "tränar" du?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Jensan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 397
J

Jensan

Jag menar förutom träning med din häst, hur mycket tränar du konditionsträning, styrketräning, yoga eller vad det nu må vara? Jag undrar också ifall någon sysslar med någon form av mental träning ihop med den den "ordnarie" träningen med häst??

Jag börjar själv ana en viss obalans i min kropp :angel: . Funderat på hur det påverkar min ridning.

Såå hur gör du??

Sv: Hur mycket "tränar" du?

Jag kompletterar ridningen med bl.a yoga och aikido och har nog aldrig mått bättre! Ridningen har förbättrats avsevärt de senaste månaderna och jag funderar verkligen kring hur jag har kunnat gå ovetande om dessa träningssätt alla dessa år...

Yoga, kampsport/stridskonst och liknande träning som förbättrar balans rekommenderas starkt!

Ninigi

Jag är noga med att hålla min kondition och styrka uppe när jag rider. Jag går ut och springer minst ca 5 ggr/veckan 5km/gång (måste nämnas att jag är träningsfreak) och gör lite armhävningar, sit-ups och rygglyft mellan varven på spåret.
Var noga med du har, förutom starka ben, ordentliga mag- och ryggmuskler så att du orkar sträcka på dig och sitta emot ordentligt i sadeln. Magen är dessutom en uthållighetsmuskel som hjälper benen att driva ordentligt.

Vad menar du för sorts mentalträning? Om det bara handlar om vardaliga saker är det enkelt att ex. prassla mycket med påsar (om hästen nu är rädd för det) medan man ryktar o sköter om den.
Man kan ställa ut "spöken" längst sargen eller paddokktanten i form av jackor, plastpåsar, svarta sopsäckar o bara ha dom där när man rider. Mkt bra miljöträning.
Med kreativitet kommer man långt.

Tänk bara på att du själv måste ha en bra grunkondition o muskulatur för att själv inte bli sne i kroppen när du rider. Inte många som tänker på det.
Lycka till

bonnier skrev:
Jag är noga med att hålla min kondition och styrka uppe när jag rider. Jag går ut och springer minst ca 5 ggr/veckan 5km/gång (måste nämnas att jag är träningsfreak) och gör lite armhävningar, sit-ups och rygglyft mellan varven på spåret.
Var noga med du har, förutom starka ben, ordentliga mag- och ryggmuskler så att du orkar sträcka på dig och sitta emot ordentligt i sadeln. Magen är dessutom en uthållighetsmuskel som hjälper benen att driva ordentligt.

Har märkt att jag "faller fram" med axlarna, inte helt ovanligt, men jäkligt irriterande för vi kommer ju fullständigt ur balans.

Bonnier skrev:
Vad menar du för sorts mentalträning? Om det bara handlar om vardaliga saker är det enkelt att ex. prassla mycket med påsar (om hästen nu är rädd för det) medan man ryktar o sköter om den.
Man kan ställa ut "spöken" längst sargen eller paddokktanten i form av jackor, plastpåsar, svarta sopsäckar o bara ha dom där när man rider. Mkt bra miljöträning.
Med kreativitet kommer man långt.

Tänk bara på att du själv måste ha en bra grunkondition o muskulatur för att själv inte bli sne i kroppen när du rider. Inte många som tänker på det.
Lycka till

Mja.. jag tänkte mer på den sorts mental träning som används inom övriga sporter typ friidrott och golf t ex. Där man jobbar med sin egen målfokusering, närvaro, mentala målbilder, bla bla.. Det finns något som heter NLP tror jag och säkert andra metoder också.

jag är inte så inne på det där med mentalträning, men råd och erfarenhet som jag anände mig mycket var när jag tränade elit var:

är att sätta upp ett mål med rimliga krav, och sedan höja ribban därefter. Ta något enkelt som du vet att du klarar av, annars kan det bli det ett knäck i självförtroendet som tar lång tid att reparera. Var ärlig mot dig själv och kräv inte för mycket.

Mentala målbilder som du nämner är guld värt. Försök se framför dig hur du rider din häst precis som du vill och försök föreställa dig hur det känns. Sådant stärker självförtroende och motivation. Försök sedan hitta den rätta känslan när du rider utan att titta ner eller i spegeln. Detta kräver en stor portion tålamod, men du får mycket utav det om du ger det tid.

Och det är här POSITIVT TÄNKANDE kommer in. Har alltid fått lära mig att det är A och O inom alla sporter. Jag kan nästan garantera att du inte kommer hitta den här känslan de första gånger du prova att rida på det här sättet, men ge inte upp!! Peppa dig själv och tänk framåt. Haka inte upp dig på småsaker, utan se de små förbättrningarna i första hand.

Vet inte om det var ngn större hjälp men jag försökte =)

ajuste, belöna dig själv o din häst när ni gjort ngt bra! alltid bra för motivation o självfötroende. det är viktigt för både dig och häst att känna sig duktig ibland.

och håll aldrig på för länge så att hästen bli uttråkad eller oengagerad. Bli heller aldrig förbannad på hästen när den gör fel eller inte förstår. Det hämmar motivation och arbteslust, och då är det lika bra att avsluta.

det är ett jävla tjat men det är sant :P

Det är absolut bra att träna sig själv också. Vanlig styrketräning på gym är inte så dum. Det är till exempel vanligt att ryttare har svaga axlar, vilket kanske inte är så bra. Det är dessutom viktigt att träna "mellandelen". Ju bättre tränad man är som ryttare desto lättare går ridningen... :angel:

Jag har väl kankse blivit ett träningsfreak jag också, det blev som en drog efter att jag började träna så nu MÅSTE jag ut och träna varje dag inklusive ridningen. Och jag har nog aldrig mått bättre :D , utom när jag var yngre och tränade.

Varierar min träning, som för hästarna. Brukar springa, intervaller långdistans och lång intervaller, jätte roligt. Sedan cyklar jag 3 (enkel väg) :o mil till stallet ca 2 gg/vecka.. När folk undrar varför jag cyklar brukar jag köra med att jag är ju "elit-cyklist" ;) haha, nejdå det gör jag inte. Går ju inte i något vidare tempo mig på cykel så jag smälter in bland annat folk på cykelvägarna. Och på vintern blir det längdskidåkning :D Dock ej till stallet.

Jag jympar 2-5 dagar i veckan. Kör då varierande pass med allt från konditions- styrke- ki box och ki jympa (mkt inslag av orientaliskt och yoga)
Cyklar även en hel del och joggar.

Och sen jag började med det så har min sits blivit 300% bättre!!!

Jag satt väldigt bra ända fram till typ 20-års åldern. Sen mellan 20-25 så blev jag plötsligt jättesvag och satt antingen framåtlutad eller i bakvikt och hängde i tyglarna. Vilket helt enkelt var för att jag hade blivit för svag i rygg och mage. Men när jag sedan tog tag i mig själv igen så blev det som sagt en enorm skillnad men det behövs fortfarande lite till för jag kan ofta mot slutet av passen hamna i den dåliga sitsen igen.

Angående den mentala träningen så kör jag enormt mkt med positiv mental träning som fungerar kanon bra för mig så det kan jag varmt rekomendera!

jag kör yoga varje dag när jag vaknar=) och ibland är jag ute och springer :banan:men om man rider regelbundet så håller man en väldigt god kondition:P det skadar inte att stretcha efteråt heller:D

Jag cyklar 2-4 mil om dagen. Varken särskilt mångsidig eller intensiv träning, men jag har märkt att orken har blivit mycket bättre sen jag började (och jag har faktiskt tappat ett par kilon längs vägen också, upptäckte jag igår när jag för första gången på flera månader vågade ställa mig på vågen :) ).

När halvfoderhästen flyttar och jag förhoppningsvis får lite mer tid, tänker jag undersöka möjligheterna att börja med yoga eller något liknande, för att förhoppningsvis få lite bättre kroppskontroll - bristen på sådan är mitt allra största problem i ridningen. Lite styrketräning skulle nog inte heller sitta fel.

föutom ridningen då så tränar jag Handboll två till tre dagar i vekcan + matcher och det är ju blandad träning med mycket konis nu under sommaren då vi kör försäsongsträning sen börjar inne träningarna och då e de mycket styrka och boll som gäller ävn en delsmidighet då man skall ta sig förbi försvaret.
när jag gick i gymnasiet så sjöng jag i skolkötren och då mårte jag att man inte blir sjuk lika lätt(förkyld) som jag blivit det senaste året så deet är nog bra det mä för att må bra.

Alldelles för lite!

Ingenting :angel:.. visst en promenad med hunden blir de väll ett par gånger om dan.. men inget mer..

Tips på lätta saker som man kan göra när mnan har lite tid och inget jätte jobbigt.. för då kommre jag inte göra de ordenntligt. Ngn som vet ?

Jag hinner tyvärr inte träna så mkt...
Jag tränar styrketräning 3el.4 ggr i veckan i skolan... thats it...
jag hatar att springa o de e verkligen inte min grej..men ja borde allt ha bättre kondition:angel:

"Hemmafru" med två barn och en man... säger väl allt..... Superkondis!

Men seriöst... jag tror att måttlig träning är bra. Kanske simning för den som pallar...
Själv hinns det inte med... Har ett eget komplett gym, men... Jag är för lat!
Försöker cykla till dagis istället för att ta bilen... ca 400m... hehe
Men jag är i stallet 7 dagar per vecka, rider mkt, skottar, sopar, fixar med maten osv osv, så... det behövs nog ingen sidetraining...
/cj

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 995
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 824
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: skiesabove
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 172
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka