Hur mycket tvingar ni barnen?

Mitten

Trådstartare
Ja, kanske konstig rubrik :) Jag vill inte tvinga min dotter till saker. Men nu har jag hamnat i något jag inte riktigt vet hur jag skall hantera... min dotter vill inte bada. Hon är 2,5 år och har sedan ettårsåldern ÄLSKAT vatten och badat mycket skum varje dag. Men plötsligt för några veckor sedan var det tvärstopp! Hon tvärvägrar bada (och absolut att tvätta håret). Hon plaskar gärna med kranarna och blir dyngsur, men vägrar bada. Innan duschade hon själv... jag har provat badkar, balja, dusch, men nix. Det är liksom en fix idé. Ofta är det första hon säger när hon kommer hem att 'jag vill inte bada'. Eller om hon blir kladdig, då säger hon också så. Även om ingen av oss nämnt badandet.

Frågan är vad gör jag?? Hon kan ju inte bli smutsig så. Hon måste ju bada/tvätta sig. Nu lirkar vi och fixar (Hon hjälper pappa att tvätta håret, eller så badar vi dockan, så tjuvtvättar vi henne då ;) ). Men mindre och mindre saker fungerar. Skall man bara säga att nu badar vi och göra pinan kort? Jag vill att hon skall få tillbaka sin förtjusning för vatten :cry:.

Sv: Hur mycket tvingar ni barnen?

det går över.... min kompis dotter är oxå runt 2½ och hon var oxå sån en period man fick verkligen inte tvätta håret på henne.. nu badar hon som innan igen...

Tuva avskyr när man tvättar håret på henne. Hon tycker inte om när man sköljer det. Men det har aldrig varit en hit.

Men kan du glesa ut baden så mycket det bara går ett tag? Inte göra det oftare än nödvändigt och när ni gör det fortsätta som du gjort med att tvätta pappas hår och dockan osv.

På frågan "hur mycket tvingar ni barnen?" kan jag svara att för en timme sen tvingade jag Tuva 2 år att sova i vagnen. Det var ett jäkla liv och hon skulle absolut inte ligga och sova utan sitta och vara vaken. Hon var gör trött det såg jag ju och hon skulle inte orka vara vaken till läggdags.
Efter mycket om och men somnade hon...

Ibland tvingas hon in i duschen också. Och gå och lägga sig är inte alltid populärt, men oftast.

Jag tror att din dotter har kommit i den ålder då hon testar var gränserna går. Hon frågar dej på sitt sätt, vad får jag göra och vad får jag inte göra? Ditt svar måste vara rakt och ärligt och du måste kunna stå för det varje dag.

Om du har bestämt att hon ska duscha så ska hon duscha. Hon behöver ju inte bada med tvätta sig ska hon för det är just det hon frågar om hon måste. Hon försöker lära sig hur världen fungerar och just nu fokuserar hon på badandet.
Om du är konsekvent så kommer du snart ha en tös som vill bada igen eftersom hon då fått svaret att jo, tvättar sig gör man.

Jag har försökt att inte tvinga mina barn men i vissa lägen så måste man. Man måste tvinga sina barn att aldrig springa ut i gatan, man måste tvinga sina barn att inte slå lillasyster/lillebror men man måste inte tvinga sina barn att älska alla människor eller krama farmor, det får de bestämma själva om de vill göra.

Jag tänkte så här, mina barn får göra vad de vill så länge det inte skadar dem själva eller någon annan. En enkel regel som man kan och orkar hålla på varje dag. För oavsett hur trött man är så låter man ju inte sitt barn springa ut i gatan eller slå lillebror/lillasyster;)

Isak hade också en sådan period för inte så länge sedan, han är ju lika gammal som din flicka. Vi har duschkabin så jag gick in med honom och duschade.
Han satt på golvet och lekte när jag duschade, då blev han ju blöt men tänkte inte så mycket på det.

Sedan fick han hålla i munstycket själv och spola (det var vatten i hela badrummet:D ) och tvätta på mig och sig själv.

Efter det var det inga problem och nu får han välja om han vill duscha eller bada. Talar bara om att något av det måste vi göra så han blir ren, köpte en groda som man fäster på väggen som han har lite leksaker i. Då kan man köra med att vi ska bada med grodan och det funkar:D

Ja, jag tror också på att det går över - mitt velande nu är att om jag tvingar henne under skrik och panik så kanske hon förknippar badandet med bråk och så blir det ännu mer utdraget...

Oj vilket bra svar :). Det är lite så jag tänkt men inte lyckats realisera... jag tror att det spär på att hon är lite pappig nu, och jag vill inte bli 'den som bråkar', och pappa är väldigt mycket för att hon får bestämma själv.

Just nu är de inne i badrummet här bredvid (som bara har en dusch och hennes badbalja bredvid) och 'badar Oskar' (dockan). Och jag hör genom dörren:
- Elina vill inte bada
- Men vi ska ju bada Oskar
- Elina vill inte bada
- Det behöver du inte om du inte vill
- Elina vill inte bada

.. och så vidare i all oändlighet, men hon är därinne och blir blöt iallafall :D.

Men kanske skall vi istället säga att 'jo, nu måste du tvätta dig för du är så smutsig' och vara mer 'ärliga' med vad vi faktiskt vill och varför? Just för att jag känner det där med att hon undrar om man verkligen MÅSTE bada? Då är det ju dumt att vi förmedlar att hon inte behöver det?

Mysigt :D
Elina har också fått spruta själv och leka ganska fritt därinne, och hon ÄLSKADE att bada förut. Så det är lite nytt för mig ;). Hoppas det går över snart för det här är inte roligt :(

Kan badhuset vara en idé?
Jag tänkte att det kan vara mer spännande.
Alltså bara en gång och inte flera gånger i veckan. ;)

Där har vi varit - stort och nytt och fint, men nix pix. Elina VILL INTE bada får man höra tills man går hem. Mormors pool tycker hon om, men nu är det lite kallt ;). När den var aktuell gillade hon fortfarande att bada...

nähä..... grubblar vidare...

en uppblåsbar pool inomhus hemma hos mormor :idea: :D

Haha! Så kan jag komma dit med ett barn indränkt i köttfärs efter middagen - Här, du får låna henne en timme :D.

Så nödvändigt tycker jag inte det är att vara superren hela tiden. Vill mina barn inte bada så behöver de inte, men är de mer specifikt smutsiga så tvättas det förstås men då med en tvättlapp eller bara över handfatet istället.

På "Elina vill inte bada" hade jag svarat "Okej, vill du inte bada nu så ska vi inte bada nu. Säg till när Elina vill bada så badar vi då istället." Men som sagt lera i öronen (aktuell här hemma :D ) eller köttfärssås i hela ansiktet tvättas förstås bort på något vis, men det brukar det sällan klagas över här. Smuts som syns är mer logiskt. :)

Sant!

Måste bara berätta att nu satt dottern indränkt i badbaljan och tvålade in Oskar (dockan) tills varmvattnet tog slut... och nu vill hon inte gå upp!!

*tår i ögat*

(hon vill inte gå upp för att Oskar tyckte det var så roligt att simma...)

Tror på din ide om att förklara att hon måste bada och tvätta sig.:)

Jag tror på att vara ärlig och rak och förklara varför. Iallafall har det fungerat med mina barn. Det är ju inte att vara elak att sätta ramar runt sitt barn även om barnet ibland kan uppleva det så så tror jag att barn utan ramar mår väldigt mycket sämre.

Det tror jag också, eller rättare sagt jag ser i mitt yrke som lärare att barn o ungdomar mår sämre om de inte har ramar.
Jag tror också det är bättre att vara ärlig som tdigare nämnts att tvätta oss måste vi men hon kanske kan få välja mellan bad o dusch? I de perioder när det varit jobbigt att skölja håret har vi kört med en sådan där "krage" som man sätter på huvudet för att schampo inte ska rinna ner i ögonen.. fungerar jättebra hos oss då det är orsaken till att han inte vill bada...

Jag badar tillsammans med barnen när de är små och det har gjort att de gillar och bada och de gånger de
har sagt att de inte vill bada.. (är få) men då har jag faktiskt mutat dem med godis. Men nu har vi upptäckt hur
bra det är att tvätta med socker och limeblandning för mina och barnens exem och säger jag att det blir limeblandning
så är de i vattnet fortare än jag säger hallonsaft....

De älskar att bada och få slicka lite grann när alla är tvättade. (fast att få vatten på huvudet gillar väl ingen men det ska ju bara göras) lite
gnäll får man stå ut med. De får ju hälla på mig sedan..

Mina två hatade hårtvätt ända tills de var i 7 årsåldern. Håll ut. Det går över.

Nu verkar problemet kanske redan löst sig, men jag skriver ändå ner mina synpunkter angående detta.

Jag tvingar bara mina barn göra saker som jag anser vara helt nödvändiga. Dvs bälte i bilen, kläder så man inte fryser (rimlig nivå. Dottern får gå ut utan jackan ibland på vintern då jag vet att hon efter 5 sekunder kommer att be att få på sig den ändå).
Hårtvätt har vi, som flera andra, också haft problem med och eftersom min dotter, när hon var mindre, inte heller var jätteförtjust i att bada så separerade jag dessa moment åt (bad för sig och hårtvätt vid andra tillfällen liggandes på diskbänken). Detta för att åtminstone badet skulle kunna uppskattas. Hårtvätt kunde ske så sällan som var fjärde till sjätte vecka! Små barn blir inte särskilt smutsiga (inte såna lugna som jag har i alla fall).
Bad sker fortfarande sådär några 1-4 ggr/månaden. Ser inget problem i det faktiskt (som någon annan skrev tvättas synlig smuts bort oftare såklart!).

Jag vet att det finns väldiga åsikter om detta med renlighet dock...

Liknande trådar

Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 525
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jo, jag vet att det är en fas och att den går över, men hur hanterar man det tills vidare? Vissa saker går ju liksom inte att strunta...
Svar
17
· Visningar
3 810
Senast: Mirtai
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
9 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka