Hur mycket tvingar ni barnen?

Sv: Hur mycket tvingar ni barnen?

Sebbe hade en period på nästan 3 år där han avskydde vatten, och fick ren och skär panik av att tvätta håret och kroppen - oavsett metod.

Enligt BVC så ska man inte tvinga dom till saker som kan vara traumatiska, så jag lät bli. Han fick göras rent på andra vis så gott det gick, och vid vissa ljusa stunder så kunde (andra människor, inte jag) få tvätta honom lite snabbt och då körde vi på det..
Jag har hellre en lite skitig unge än någon som är traumatiserad för resten av livet, som min mamma blev då hon tvångsduschades trots sin rädsla som litet barn.

Sant!

Måste bara berätta att nu satt dottern indränkt i badbaljan och tvålade in Oskar (dockan) tills varmvattnet tog slut... och nu vill hon inte gå upp!!

*tår i ögat*

(hon vill inte gå upp för att Oskar tyckte det var så roligt att simma...)

Men så sött!!!:love:

För oss har det fungerat bra att konstatera att något MÅSTE bli gjort (ex.vis tvätta håret) men de får VÄLJA METOD. Det blir en winwin-situation där håret faktiskt blir tvättat och barnen känner att de minsann har fått bestämma att t.ex alla gosedjuren ska vara publik.
Just hårtvätten fungerar bäst genom att de står bakåtlutade och därmed inte kan få schampoo i ögonen, för en bekants barn fungerar det med en handduk de får hålla för ögonen. Man får prova sig fram!

Det finns skärmar man kan trä på huvudet så att man slipper vatten i ansiktet och ögonen vid hårtvätt.

Jo, jag har sett dem. Det hade nog varit ett bra alternativ om det inte hade fungerat att stå bakålutad.:)

Det är en väldig renligehtshysteri i samhället har jag märkt! Min son är 15 månader och ända sedan han föddes har jag badat honom när han luktat illa, luktar han gott behöver han inte bada har varit min filosofi! Svägerskan blev väldigt förundrad över denna metod, hennes son som är i samma ålder badas varannan dag....... Om min grabb max en gång i veckan! Och det är många andra som har reagerat, svärmor gav ngn pik i början och så där..... Men jag låtsas som ingenting och kör mitt eget race... och det finns tvättlappar, våtservetter och torrschampoo till håret, så! Jag hade inte tvingat mitt barn att bada, däremot hade jag upprätthållt en nödvändig hygien!

Nu när hon inte velat bada har jag tvättat hennes hår en gång i veckan - det är ingen överdriven renlighet, tycker jag...

När Elina var bebis (under 8-9 månader) tyckte hon det var otäckt med vatten, då badade jag henne inte på månader, gjorde rent henne på skötbordet istället. Sedan älskade hon vatten och bad, då badade hon mer eller mindre varje dag. Men nu när hon är 2,5 år så smutsar hon ju ner sig så mycket mer, och håret blir tovigt och knutigt, och det fungerar inte riktigt att bara göra rent henne. Det accepterar hon nämligen inte heller, så någonstans måste jag ju 'tvinga' lite (antingen hålla i och tvätta henne utan bad, eller doppa henne i vatten).

Det har annars blivit något bättre, när hon väl hamnar i badet tycker hon om det - det är just att BÖRJA badet som det är diskussioner om. Men jag försöker att avdramatisera och inte bada henne så mycket, brukar fråga om hon vill bada Oskar eller Anna (hennes dockor :D). Svaret är alltid Oskar (som fö är en knallrosa docka med långa ögonfransar, haha), men då har hon ju gjort ett val och ställt in sig på att bada. Det fungerar kanske hälften av gångerna. Men det känns inte lika jobbigt längre, jag känner att det är en fas och att den går över, det är ingen vattenfobi eller rädsla för tvål i ögonen eller så, bara lite vanlig tvåårsvilja :).

943-1874-thickbox.jpg

Googla på duschskärm + barn eller följ bildlänken =)

Nu när hon inte velat bada har jag tvättat hennes hår en gång i veckan - det är ingen överdriven renlighet, tycker jag...

Mina tva har plotsligt fatt motvilja att tvatta haret (de fyller 3 i januari) - sa just nu tvattar vi bara var 10:e till var 14:e dag :o men det gar det med ;)

De hade aven en period nar de inte ville ga i badet alls och da blev det nog bara bad sadar var 3:e dag en period. Det hela lostes nar jag hoppade i badet tillsammans med dem (det tyckte de var jatteroligt, och trangt blev det :D) och sa nagra nya badleksaker - de ar ju inte sarskilt dyra och lite nytt da och da kan gora att badlusten aterkommer :idea:

Jag tror att din dotter har kommit i den ålder då hon testar var gränserna går. Hon frågar dej på sitt sätt, vad får jag göra och vad får jag inte göra? Ditt svar måste vara rakt och ärligt och du måste kunna stå för det varje dag.

Om du har bestämt att hon ska duscha så ska hon duscha. Hon behöver ju inte bada med tvätta sig ska hon för det är just det hon frågar om hon måste. Hon försöker lära sig hur världen fungerar och just nu fokuserar hon på badandet.
Om du är konsekvent så kommer du snart ha en tös som vill bada igen eftersom hon då fått svaret att jo, tvättar sig gör man.

Jag har försökt att inte tvinga mina barn men i vissa lägen så måste man. Man måste tvinga sina barn att aldrig springa ut i gatan, man måste tvinga sina barn att inte slå lillasyster/lillebror men man måste inte tvinga sina barn att älska alla människor eller krama farmor, det får de bestämma själva om de vill göra.

Jag tänkte så här, mina barn får göra vad de vill så länge det inte skadar dem själva eller någon annan. En enkel regel som man kan och orkar hålla på varje dag. För oavsett hur trött man är så låter man ju inte sitt barn springa ut i gatan eller slå lillebror/lillasyster;)

:bow: Det här var riktigt klokt tycker jag. Igår tvingade jag min son (fyller 2 i januari) att ha på sig vantar när vi gick ut till bilen. Han grät hela vägen och var hysterisk för vantarna. Jag hade liksom inget val, kände jag, minusgrader och norrländsk vinter, ja då får man ha vantar på sig annars förfryser man händerna. Och det tänker jag inte utsätta honom för. Jag hade också tvättat damen i fråga eftersom man måste ju liksom göra det. Ibland finns det inga val, men jag vill vara noga med att ge min son val i andra sammanhang eftersom jag själv inte fick bestämma något alls som barn och det var verkligen helt förfärligt.

Ikväll hände det!

Dottern var inne i pysselrummet och roade sig med mina stämplar och färger, så vi gick in för att tvätta händerna. När jag torkar hennes händer tittar hon på mig och säger de underbara ljuvliga orden 'bada, mamma!' Så sliter hon av sig kläderna.

Tänk att det räcker med att starta en tråd på Buke så ordnar sig allt, det här har hållt på i månader!

Såg att problemet löst sig. Hemma brukar det ofta var så att efter visst tvång så ändrar hon sig tex. Skrik och gråt och tvinga på trosor och strumpor. Sen börjar hon helt glatt klä på sig själv.

Men just dusch och bad kan vara värre. Då tvättar jag bara med trasa på kroppen så blir hon i alla fall ganska ren.

Maten är svårare tycker jag eftersom konsekvensen av ett hungrigt barn inte är så kul. Samtidigt som 1 timmas matningar är väldigt tråkigt.

Min dotter är också 2,5.

Samma här. Min dotter badar 1 g/v eller oftare vid behov, men det är inte ofta.

Liknande trådar

Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 525
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jo, jag vet att det är en fas och att den går över, men hur hanterar man det tills vidare? Vissa saker går ju liksom inte att strunta...
Svar
17
· Visningar
3 810
Senast: Mirtai
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
9 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka