Hur mycket växer dom?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Yllop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 827
Y

Yllop

Nu har jag vart och kollat på en unghäst, född -04.
Va har ni för erfarenhet av hur mycket mer dom har växt
efter den åldern? På höjden alltså....:p

Sv: Hur mycket växer dom?

Väldigt olika. Jag hade en unghäst som var 172 som 3 åring, han blev inte högre. Sen köpte jag en som bara var 158 hög, han blev 164. Och han såg ändå färdig ut. Försök ta reda på hur föräldrar och syskon har växt.

Sv: Hur mycket växer dom?

Det är ganska så individuellt... Beror t.ex på hingsten (sen/tidig i utvecklingen)
Kan ta ett exempel:
2 st halvbröder uppfödda på samma sätt, tillgång till samma bete ända från föltiden osv..
Nr 1 (e Swift, som ju gett avkommor som är sena i utvecklingen) växte 3 cm mellan 3 och 4 års ålder, sedan drog han iväg rejält (9 cm på ett halvår)
Nr 2 (e Quite Easy) växte 3 cm mellan 2,5 och 3,5 års ålder, och sedan bara ytterligare 3 cm fram till idag (nu 5 år)
(båda stannade på en höjd av 171 cm)

Skulle jag gissa så skulle jag säga ca 4-5 cm, men som sagt, VÄLDIGT individuellt.

Liknande trådar

Småbarn Ville skriva mindre, men det gäller bara längden, inte vikten eller något, så fick bli kortare. 🙈😅 Hur som, vi var hos BVC i går, på 6...
Svar
14
· Visningar
1 430
Senast: Araminta
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 698
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka