Hur mycket?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare PernillaO
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 621
P

PernillaO

Jag har en 7-årig kallblodstravare. Jag omskolar honom just nu till ridhäst. Han gick länge på bete innan jag började med honom. Så han är ganska tjock och har inte så mycket muskler. Han är väldigt pigg. Hur mycket och vad skulle ni ge honom? Tacksam för svar

Vi köpte in en 8-årig kallblodsvallack som gått i hage i två år. Tjock, proteinbrist och omusklad. Har försiktigt ridit igång honom under ett års tid samt hade honom på bete hela betessäsongen.

Han har första halvan av stallperioden gått på 65 MJ / 390 g smrp men inte gått ner i vikt på det utan snarare tvärtom... Han är nu nere på 60 MJ / 360 g smrp men även det verkar vara i mesta laget.

Rids nu 5-6 ggr i veckan i terräng i alla gångarterna, två gånger i veckan rids han ordentligt svettig. Ute i hage med kompis hela dagarna. Dryga 160 cm hög och kring 575 kg.

Till sommaren har vi räknat med att han skall vara tillräckligt igång för att börja jobbas normalt.

tillägg: så 55-60 MJ hade varit passligt för våran kallblodstravarvallack för att gå ner i vikt tillsammans med terrängridning 5-6 dagar i veckan i alla gångarter. Det då till en bjässe på 160 cm/ 575 kg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 991
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 209
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 472
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur