Hur mycket...

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Eigentlich
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 409
E

Eigentlich

.. kostar de att "börja" tävla?
Vad måste man ha (lokaltävling) , och hur mycket kostar de?

Vad behöver man? kläder (kavaj, vita ridbyxor?), ryttarlicens, gröntkort o.s.v ?

Sv: Hur mycket...

Om vi börjar med korten. Ponnyn ska ha mätintyg, vara vaccinerad, chipmärkt och allt det där. Det är jag faktiskt inte säker på vad det kostar, men det kan säkert nån annan svara på.

När du löser ryttarlicens tjänar du på att köpa en juniorlicens som du kan ha på alla tävlingar. Det kostar 550:- Annars finns det för endast lokala tävlingar som kosar 165 :- Grönt kort måste du gå en kurs för. Jag tror att det kostar lite olika på olika klubbar där med, det vet säkert någon annan också.

Kavaj hittar du från ca 500 och uppåt, finns billigare också, beror på vad du vill ha. Vita ridbyxor finns från ca 200 och uppåt. Jag har ett par CRW från Hööks som inte var alltför dyra :bump: Plastrong eller haklapp är också bra, runt 100-lappen. Annars kan man ha en vit polo. Nummerlapp - en tjuga kanske. mm...

Anmälningsavgift brukar ligga runt 50 - 100 kr. Sen ska ni säkert äta något där och så.

Det blir alltså en himla massa utgifter och jag har med all säkerhet glömt nåt men det kan nån annan fylla i.
Lycka till med tävlandet :D

En riktigt bra sida är "Att tävla ponny" på förbundets hemsida
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91517

Tack! :)
Tror jag ska sätta mej ner och skriva ner allt som behövs, sen räkna ut på ett ungefär vad alltihop skulle kosta.

Måste man ha gröntkort på lokaltävling? har för mej att de inte behövs, men jag kanske är helt ute och cyklar? :confused:

Men vad jag förstår är de jusst när man "börjar" tävla de kostar som mest? sen är de mindre summor? (de är inte min häst jag ska tävla.)

För att tävla lokalt (hoppning) så behöver du:

Medlemsskap i klubb från ca 100 kr
Grönt kort
Licens (räcker med lokallicens, vill du rida regionalt så uppgraderar du bara och betalar mellanskillnaden) Lokallicens kostar 165 kr
Häst/ponny som skall vara vaccinerad ca 500 kr per vaccinering
Om ponny: mätintyg, chippad också tror jag men inte säker. ingen aning vad det kostar
Ridbyxor - de du brukar ha i vanliga fall, inga vita behövs
Skjorta eller polotröja - har du säkert någon
Fritidsjacka/tröja utan huva - har du säkert någon
Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps i samma färg och utan fransar från ca 500 kr och uppåt
Hjälm från ca 300 kr och uppåt
Nr-lapp 20 kr
Anmälningsavgift ca 100 kr per klass
Bensin
Bil
Släp

Om det är dressyr du skall tävla så tror jag att det enda som skiljer är att du måste ha kavaj samt ridstövlar - men här är jag inte helt säker.

Senast ändrad:

Jo, du måste ha grönt kort. Ska du tävla ridskolehäst tillkommer ofta en hästhyra och transporthyra också.

Jo du har rätt. När du har alla papper måste du bara betala anmälningsavgift, häst- och transporthyra och maten och det du vill köpa på tävlingsplatsen.

Visst stod det mkt bra på hemsidan?:bump:

Ponny måste from i år vara chipmärkt.

Och i dressyr går det bra med jodphursskor + shortchaps utan fransar och i samma färg på lokal tävling.

Hur är det om man "bara" ska tävla en klubbtävling?, måste man ha grönt kort, osv då?

Upp till klubben som arrangerar. Generellt sett brukar inte grönt kort och sådant krävas. Däremot anser jag personligen att hästen ska vara vaccinerad mot hästinfluensa.

De dressyrtävlingar som omfattas av TR kräver kavaj. Sen är väl kanske inte LD-programmen så särskilt vanliga på de tävlingarna. Det är nämligen nivån på tävlingen, inte klassen, som främst avgör om det är kavaj eller inte.

Nu lånar jag tråden lite, men får man ha "ridskor" på tävlingar? Har alltid undrat. :D

Om de är godkända och du har godkända shortchaps/stövelskaft till, ska det väl funka iaf på hopptävling. Har dock inte TR här, men är ganska säker på att det är tillåtet, kolla i affären, där vet de nog (bör veta iaf) vilka saker som är godkända för tävling.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
332
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka