Hur noga är ni med arbetstidsregler?

Det beror ju på hur givande jobbet är och hur mentaliteten är på arbetsplatsen. Jag har flera gånger lämnat verkstan sent för att byta av i tröskan eller i vårbruket och då kan det bli många dygn i taget med väldigt lite vila men det beror ju på vädret, är det regn på ingång så kör man klart och sen tar man långledigt och gör bara det allra nödvändigaste, som att se efter djuren.

Att jobba mer periodvis är oftast inget problem om man får återhämtning däremellan. :)
Problemet är när det inte finns några lugnare perioder för återhämtning vilket tyvärr inte är helt ovanligt. Jag känner folk som gått in i väggen trots att dom älskar sitt jobb. Eller kanske p g a att dom älskar sitt jobb.
 
Jag ser arbetstidslagen lite som en maxgräns på vad en arbetsgivare har rätt att kräva. Om jag känner att jag orkar och vill arbeta mer än så, så gör jag det. Men det får ju inte påverka min arbetsprestation eller mitt välbefinnande, på samma sätt som att jag inte jobbar om jag är sjuk.

Arbetstidslagen är precis som det låter en lag och lagen gäller både arbetsgivare och anställda. Är du egenföretagare däremot så kan du göra hur du vill för egen del.
 
Att jobba mer periodvis är oftast inget problem om man får återhämtning däremellan. :)
Problemet är när det inte finns några lugnare perioder för återhämtning vilket tyvärr inte är helt ovanligt. Jag känner folk som gått in i väggen trots att dom älskar sitt jobb. Eller kanske p g a att dom älskar sitt jobb.
Precis, det måste finnas tid för både allvar och lek, prestation och slötid om man ska fungera i det långa loppet.

Just nu håller jag på med årets "vedrally", kör undan gårdagskvällens processade ved, städar undan och kör fram råvara på dan och producerar på kvällen när det blivit svalt annars håller jag inte och just nu när det är som varmast gör jag inte ett skit utom att vila mig till kvällens övningar. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 851
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp