Hur noga är ni med arbetstidsregler?

Bison

Trådstartare
Som rubriken lyder. När det blir fel i planeringen, tar ni då upp det eller jobbar ni ändå?

Jag är alltid så kluven, gillar verkligen mitt jobb, avskyr att vara den bråkiga och ställa till besvär. Är övertygad om att det är ett misstag och inte medvetet lagt. Samtidigt som det ändå handlar om en lagstadgad vila.
 
Jag frågar om man förstått rätt. Jag är ansvarig för arbetstursplanering och blir inte alls irriterad om någon frågar så. Kommer någon klampades med anklagande ton blir jag dock lite irriterad, men oavsett ska fel rättas.
 
Jag frågar om man förstått rätt. Jag är ansvarig för arbetstursplanering och blir inte alls irriterad om någon frågar så. Kommer någon klampades med anklagande ton blir jag dock lite irriterad, men oavsett ska fel rättas.

Absolut, det förstår jag. Anklaga blir aldrig bra.
Nu får jag kontakta huvudkontoret eftersom den lokala är ledig. Med besvärlig menar jag att de måste flytta om folk och krångla. Då känner jag mig bråkig även om jag tar upp det på ett trevligt sätt.
 
Nu händer aldrig det för min chef är extremt petig med 36 timmars vilan.

Men i sommar kommer jag jobba min tjänst + min kollegas 90% och inte ha några 36 timmar alls på 5 veckor. Det är självvalt men min chef uppskattade det inte riktigt. Kommer dock vara schemalagd 100% och jobba resterande timmar som övertid (övertid med vanligt betalt) för att det endå ska vara lagligt på pappret.

På tidigare jobb slarvades det mer med vilan. Har aldrig sagt något så länge jag inte vart för trött.
 
Jag hade frågat om det har blivit fel (så dom vet och har bättre koll i fortsättningen)
Jag hade inte krävt en ändring om jag känt att jag hade orkat/kunnat jobba
Arbetsgivaren birde inte se ditt påtalande som om du är bråkig krånglig. Dom borde vilja få det rätt, händer det en olycka så är det allvarligt om personen har jobbat för långt skift
 
Jag ringde och påtalade att det verkar ha blivit någon miss. De skulle titta på det under dagen och återkomma.
Det är ingen katastrof för min del, jag blev mest lite fundersam över hur jag skulle göra.
 
Absolut, det förstår jag. Anklaga blir aldrig bra.
Nu får jag kontakta huvudkontoret eftersom den lokala är ledig. Med besvärlig menar jag att de måste flytta om folk och krångla. Då känner jag mig bråkig även om jag tar upp det på ett trevligt sätt.

Det här är ju en avvikelse som ska rapporteras i rutin för avvikelser (som enligt lag ska finnas genom SAM). Därigenom kommer det till ansvarigs kännedom och utifrån detta ska en ny rutin utarbetas som gör att avvikelsen inte uppstår igen.

Ofta är det för att ansvariga inte känner till att det sker, underlydande inte känner till regelverket eller rent slarv som det förekommer.

Visst får även vi ibland stryka på foten vad gäller dygnsvilan (och i enstaka fall veckovilan) men då handlar det om verkliga undantag och två timmar diff på dygnsvilan och/eller att man jobbar en dag för mycket innan veckovila. Och då är det i samförstånd med den det berör.
 
Det här är ju en avvikelse som ska rapporteras i rutin för avvikelser (som enligt lag ska finnas genom SAM). Därigenom kommer det till ansvarigs kännedom och utifrån detta ska en ny rutin utarbetas som gör att avvikelsen inte uppstår igen.

Ofta är det för att ansvariga inte känner till att det sker, underlydande inte känner till regelverket eller rent slarv som det förekommer.

Visst får även vi ibland stryka på foten vad gäller dygnsvilan (och i enstaka fall veckovilan) men då handlar det om verkliga undantag och två timmar diff på dygnsvilan och/eller att man jobbar en dag för mycket innan veckovila. Och då är det i samförstånd med den det berör.
Även om avvikelse sker i samförstånd med den berörda
Om det skulle hända en olycka, kan det då inte få konsekvenser för arbetsgivaren?
 
Även om avvikelse sker i samförstånd med den berörda
Om det skulle hända en olycka, kan det då inte få konsekvenser för arbetsgivaren?

Beror ju på vad det är för olycka. Skulle det kunna härledas till att personen är trött eller på något annat sätt påverkad av avvikelsen vad gäller ATL kan det självklart få konsekvenser för AG.

Just därför känner jag att det är av vikt att kontrollera med personen det berör att denne känner att det är rimligt att utföra arbetet även om dygnsvilan är rubbad 1 timme. Det är ju inte så att man sover de 11 timmar man är ledig, om man säger så.

Och det är ju också väldigt sällan det i realiteten påverkar att man jobbat även fredag, istället för att vara ledig, när man går och städar.
 
Kan lätt bli att om man inte påtalar att där inte är marginal för att uppfylla arbetstidslagstiftning och vägarbetslagstiftning så anklagas man som arbetare att man inte påtalat problemet så det gått att undvika, och påtalar man det så blir det gnäll för det, men då har man gjort vad man kan. Har man påtalat det och det inte är löst då får det stanna, vilket är betydligt lättare än sagt än gjort.
 
Kan lätt bli att om man inte påtalar att där inte är marginal för att uppfylla arbetstidslagstiftning och vägarbetslagstiftning så anklagas man som arbetare att man inte påtalat problemet så det gått att undvika, och påtalar man det så blir det gnäll för det, men då har man gjort vad man kan. Har man påtalat det och det inte är löst då får det stanna, vilket är betydligt lättare än sagt än gjort.
Du måste verkligen vara omgiven av gnälliga personer. Det verkar iaf så i flera trådar.
Som arbetsgivare blir jag enbart tacksam om samtliga på arbetsplatsen är uppmärksam på eventuella fel. Oavsett vad de gäller.
 
Det är min dröm att få jobba åt en sådan arbetsgivare!
Att på det viset gemensamt få arbetet och därmed förutsättningarna för lönsamhet att fungera så bra som möjligt.

Det jag gnäller om är nog vanligt men pratas väldigt lite om. Många som tycker att det är så det är, och gör det till en "vi och dom"-fråga.
Jag säger ifrån, och jag säger även ifrån om det inte lyssnas och tas hänsyn till att jag sagt ifrån, sen röstar jag med fötterna. Men innan jag säger ifrån så mår jag illa och försöker att hitta om det är jag som är så korkad så det är där felet är.
 
Det är snarare tvärt om hos oss. Jag tänker typ "Jag kan ta det där övertidspasset också, lika bra när jag ändå jobbar!" Och så blir jag nekad pga det inkräktar på veckovilan. :p
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag påpekar det inte, orkar inte med allt tjafs det skulle resultera i. Sen är det inte alltid jag tycker att det är ett problem heller men jag tycker ändå att vår chef borde bli bättre på att följa lagen, eller åtminstone fråga om det är ok.
 
Har aldrig brytt mig, jobbar som det behövs om jag orkar kan och vill:) hur många Timmar det SKA vara mellan passen tex är inte intressant för mig
Så har jag också alltid resonerat, diskussionerna får man ta senare för nu gäller det bara att lösa problemet. Vissa har gått i taket över mitt handlande och resonemang som jag fattat är typiskt svenskt men jag har alltid kört över dom som stått ivägen när jag vet att jag har rätt och som sagt, resonemanget får man ta senare när det inte brinner i knutarna.

Sen jag började jobba på lantbruk fanns det inte utrymme för diskussioner, djuren gick först och personalen (bonden) fick rätta sig därefter och jag som inlejd arbetskraft jobbade ibland långa pass och hände det nåt så var det inte säker att jag åkte hem och sov utan jag sov över och hade en kossa som sängkamrat ibland. :)
"Lös problemet" har jag alltid strävat efter och tiden det tar är oviktig i sammanhanget för mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Såg att du redan löst det, jag hade också påtalat det såvida det inte gagnar mig.. Typ att jag frivilligt jobbar mer en vecka för att kunna vara ledig en annan. Däremot om jag påtalar det, men jag kan tänka mig att jobba det så hade jag gjort det, men tycker ändå det ska påtalas. När jag var schemaläggare höll jag ganska hårt på det där, men om folk bytte pass med varandra så sa jag inget. Men jag uppskatta om någon kom och sa att det såg tokigt ut, lätt missat när man sitter med massa anställda, olika arbetsgrupper och försöker täcka öppettider och produktionstider och ta hänsyn till ledigheter mm.
 
Såg att du redan löst det, jag hade också påtalat det såvida det inte gagnar mig.. Typ att jag frivilligt jobbar mer en vecka för att kunna vara ledig en annan. Däremot om jag påtalar det, men jag kan tänka mig att jobba det så hade jag gjort det, men tycker ändå det ska påtalas. När jag var schemaläggare höll jag ganska hårt på det där, men om folk bytte pass med varandra så sa jag inget. Men jag uppskatta om någon kom och sa att det såg tokigt ut, lätt missat när man sitter med massa anställda, olika arbetsgrupper och försöker täcka öppettider och produktionstider och ta hänsyn till ledigheter mm.

Ja, min chef är super men väldigt stressad så det är inte konstigt om det blir fel ibland.
Helgen blev väldigt kort med sen fredag och tidig måndag samt långa pass på det så det kändes lite tufft men det löste sig bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 851
Senast: Snowball
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp