Hur noga är ni med arbetstidsregler?

Så har jag också alltid resonerat, diskussionerna får man ta senare för nu gäller det bara att lösa problemet. Vissa har gått i taket över mitt handlande och resonemang som jag fattat är typiskt svenskt men jag har alltid kört över dom som stått ivägen när jag vet att jag har rätt och som sagt, resonemanget får man ta senare när det inte brinner i knutarna.

Sen jag började jobba på lantbruk fanns det inte utrymme för diskussioner, djuren gick först och personalen (bonden) fick rätta sig därefter och jag som inlejd arbetskraft jobbade ibland långa pass och hände det nåt så var det inte säker att jag åkte hem och sov utan jag sov över och hade en kossa som sängkamrat ibland. :)
"Lös problemet" har jag alltid strävat efter och tiden det tar är oviktig i sammanhanget för mig.


Det är inte bra ens på lantbruk, men där går det ändå att lösa, har slaggat nån timme på kökssoffan för att kunna lösa av vid nåt tillfäll osv. Men ute i lastbilen är det värre, och är där ingen marginal så blir det problem, så är det bara, har man sagt till fem, sex timmar att nu skiter sig tiderna så skall man inte få skäll för att det fattas en halvtimme för att få hem lastbilen utan det får ordnas så den som ska ta vid skaffar fram taxi och möta upp. Lösningar som att lossa och lasta på rasten som regel är inte okej, jag behöver mina raster om jag ska vara en trafiksäker förare.
 
För min del har arbetstidsregler ärligt talat aldrig varit intressant under de första 20-25 åren av mitt arbetsliv. Måluppfyllelse och kundnöjdhet har varit överordnat, och jag har själv sökt mig till de förutsättningarna eftersom arbetet totalt sett varit oerhört givande och bekräftande. Uppdragen har styrt arbetstiderna, som periodvis (några veckor i stöten) omfattat runt 200-250% av en heltid med lugnare perioder däremellan. Och det har jag trivts med. Work hard, play hard.

Idag, med huvudförsörjningen från arbete i landstingsorganisation, har jag marginellt eller helt försumbart inflytande på min arbetsplats och -situation, och känner själv att jag åtminstone delvis därför är betydligt kinkigare när det kommer till övertid och obekväm arbetstid. Samtidigt har jag stor tolerans jämfört med andra i organisationen.
 
Som rubriken lyder. När det blir fel i planeringen, tar ni då upp det eller jobbar ni ändå?

Jag är alltid så kluven, gillar verkligen mitt jobb, avskyr att vara den bråkiga och ställa till besvär. Är övertygad om att det är ett misstag och inte medvetet lagt. Samtidigt som det ändå handlar om en lagstadgad vila.
På mitt förra jobb, pappersbruk, var de enorm noga. Jobbade man över 1 h innan sina 36 h veckovila skulle man komma 1 h sent (med betalning) första arbetspasset efter vilan. Jobbade man ett skift övertid där man skulle ha sina 36 h fick man ledigt första skiftet efter vilan med fullt betalt så det gjorde man gärna såklart. Däremot tror jag vi hade något undantag från 11 h dygnsvila för man fick jobba dubbeskift (tex 6-14 + 14-22) för att sedan börja igen kl 06 morgonen efter.
 
På mitt förra jobb, pappersbruk, var de enorm noga. Jobbade man över 1 h innan sina 36 h veckovila skulle man komma 1 h sent (med betalning) första arbetspasset efter vilan. Jobbade man ett skift övertid där man skulle ha sina 36 h fick man ledigt första skiftet efter vilan med fullt betalt så det gjorde man gärna såklart. Däremot tror jag vi hade något undantag från 11 h dygnsvila för man fick jobba dubbeskift (tex 6-14 + 14-22) för att sedan börja igen kl 06 morgonen efter.

Det lät ju väldigt bra.
Beror såklart väldigt mycket på vart och hur man jobbar.
Jag jobbar på tåg och då går det ju inte att komma en timme senare till jobbet :D
 
Jag har alldrig varit så noga med arbetstidslagen utan jobbat på så mycket det går så man tjänar så mycket som möjligt !
 
Jag tycker att det beror på vilket jobb man har. Risken finns ju att vissa arbetsgivare utnyttjar att de "råkade" lägga fel tider här och där och det är absolut inte okej. Arbetstidslagarna finns av en anledning, och inte för att djävlas med arbetsgivaren.

Hos oss är det stenhårt. Får inte vara fel på ens en minut. Är det 30 min minimirast så är det 30 och inte 29 eller 28.
Sen finns det en viss flexibilitet på arbetspassens längd. Men det får absolut inte planeras. Men om något oförutsett inträffar så kan man få arbeta i 6 h istället för max 5 h.

Arbetsgivaren är i slutänden huvudansvarig men man har även ett egetansvar. Skulle det vid en olycka komma fram att tex din rast var 29 min istället för 30 så kan man få problem.
 
Hur noga är ni med arbetstidsregler?

Jadu, beror lite på. Förvisso i mitt jobb måste vi ha viss vila innan vi får jobba igen, om vi bryter mot den (kör och vilotider) kan vi få böter när polisen stannar oss för kontroll t ex.
Istället finns andra sätt, t ex jobba samtidigt som färdskrivaren står på rast osv, skjuta lite på rasten när det tillåts m.m.
 
Hur noga är ni med arbetstidsregler?

Jadu, beror lite på. Förvisso i mitt jobb måste vi ha viss vila innan vi får jobba igen, om vi bryter mot den (kör och vilotider) kan vi få böter när polisen stannar oss för kontroll t ex.
Istället finns andra sätt, t ex jobba samtidigt som färdskrivaren står på rast osv, skjuta lite på rasten när det tillåts m.m.

Vanligt är bara att det räknas med att man gör så. Nu låter det visserligen på dig som ni är lite förskonade från sådana oskrivna krav i orimlig omfattning.
Men grundfelet är ändå att om även transportbranschen fogade sig i normal arbetstid som vi i mångt och mycket har i Sverige så skulle marginalerna för oss chaufförer vara sådana att vi kunde trolla med knäna lite och ändå hålla oss inom det lagliga. Det borde bli billigare än att företagen var dag riskerade att få åka och hämta nån bil här och nån där, eller att de blev borta och stående i vägkanten nån dygnsvila.
 
Vanligt är bara att det räknas med att man gör så. Nu låter det visserligen på dig som ni är lite förskonade från sådana oskrivna krav i orimlig omfattning.
Men grundfelet är ändå att om även transportbranschen fogade sig i normal arbetstid som vi i mångt och mycket har i Sverige så skulle marginalerna för oss chaufförer vara sådana att vi kunde trolla med knäna lite och ändå hålla oss inom det lagliga. Det borde bli billigare än att företagen var dag riskerade att få åka och hämta nån bil här och nån där, eller att de blev borta och stående i vägkanten nån dygnsvila.
Nu förstår jag inte vad du menar? :confused:
 
När jag plogar på vintern slår jag om färdskrivaren i out läget och kan då köra utan raster och inte behöve tänka på körtider och lika på sommaren då vi kör på vägrenoveringar och det är lagligt men om jag skulle köra något annat så åker jag dit så det dammar om det .När jag körde maskin på ett asfaltverk då jobbade vi från kl 05,00- 22,30 i sträck utan raster så man fick ha frukt med sig så man kunde äta när man körde och lastbilarna körde samma tider men dom hade raster !Annars är reglerna hård startar man 1 minut för tidigt efter rasten så har man en bot på 4000:-om jag inte minns fel som man måste betala själv eller om man tar rasten någon minut sent är det lika !.Startar man 1 minut för tidigt registreras inte rasten utan man har slut på körtid !
 
Som rubriken lyder. När det blir fel i planeringen, tar ni då upp det eller jobbar ni ändå?

Jag är alltid så kluven, gillar verkligen mitt jobb, avskyr att vara den bråkiga och ställa till besvär. Är övertygad om att det är ett misstag och inte medvetet lagt. Samtidigt som det ändå handlar om en lagstadgad vila.

Det är inget som ngn tänker på. ibland tex inför Fashionweek kan folk jobba dygnet runt, typ slumra till framför datorn vid 03-tiden och sen köra igång igen. Om ngn skulle tycka ngt så skulle det nog vara tack å hej. Å andra sidan tror jag att de flesta som jobbar såhär fattar att det är såhär det funkar. Det finns mkt positivt också som motvikt.
 
Det lät ju väldigt bra.
Beror såklart väldigt mycket på vart och hur man jobbar.
Jag jobbar på tåg och då går det ju inte att komma en timme senare till jobbet :D
Det samma gäller inom flyget, du kan inte komma en timma senare eller kliva av mitt över Atlanten. Under vissa omständigheter kan befälhavaren beordra besättningen att flyga även om arbetstiden gått ut.;)
 
Jag har alldrig varit så noga med arbetstidslagen utan jobbat på så mycket det går så man tjänar så mycket som möjligt !

:crazy: Jag hoppas verkligen då att du inte har ett jobb där du riskerar andras liv och hälsa för att du vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
 
Jobbar man som snöröjare på vintern är pass på 12-16 timmar vanliga för jag tror vanliga svensson vill ha sina gårdar och uppfarter och vägar röjda annars blir det ett jäkla gnäll på dom och det är det ändå och då kan man inte sitta och blänga på klockan och säga nu åker jag hem för arbetstidslagen säger det och har massor kvar att röja så pass från 01,00- 16,00 eller längre är det som gäller
 
Jag ser arbetstidslagen lite som en maxgräns på vad en arbetsgivare har rätt att kräva. Om jag känner att jag orkar och vill arbeta mer än så, så gör jag det. Men det får ju inte påverka min arbetsprestation eller mitt välbefinnande, på samma sätt som att jag inte jobbar om jag är sjuk.
 
Jo, det funkar ju bra tills man går in i väggen och då är vägen tillbaka lång. :crazy:
Har sett detta fenomen ett antal gånger och jag är inte det minsta imponerad.
Det beror ju på hur givande jobbet är och hur mentaliteten är på arbetsplatsen. Jag har flera gånger lämnat verkstan sent för att byta av i tröskan eller i vårbruket och då kan det bli många dygn i taget med väldigt lite vila men det beror ju på vädret, är det regn på ingång så kör man klart och sen tar man långledigt och gör bara det allra nödvändigaste, som att se efter djuren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 925
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 852
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp